Gå til innhold
Arkivverket

Davanger, Askøy, Hordaland 1700 tallet .Ole Sjursen- Thale Nilsdtr.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger en smule hjelp for å få dette puslespillet sammen.

 

Min forfader var Hans Sjursen født i Kjerrgarden (Manger) mellom 1713-1719 død 1783 på Davanger. Han var først gift i 1739 med en Elsebe Nilsdtr. som døde på Davanger i 1742. Sammen fikk de i alle fall en datter Martha i 1739.

Hans giftet seg på nytt i 1743 med Guri Jansdtr. Krokaas og fikk minst 9 barn med henne.

 

Bøxsel Seddel udgivet af Petter Christian Krag til Hans Siursøn Kierregaard og lyder paa 18 mark Smør og een halv wog Fisk udj gaarden Davenger Dateret 4de Januarij 1742

 

 

Hans hadde trolig også en bror Ole, kanskje født så tidlig som 1705. Han ble gift i Hamre pr. gjeld 1734 med Thale Nilsdtr. fra Erstad i Hamre/Meland f. 1707. Jeg har funnet kun ett barn , datteren Birthe døpt 16.12.1742 på Davanger. Trolig må det være flere barn før den tid, men uten at jeg har funnet dem. Thale døde på Davanger i 1789. Når Ole døde vet jeg ikke, og jeg har dessverre ikke funnet noe skifte etter dem som kan fortelle meg om flere barn. Ole var forøvrig fadder til 3 av barna til Nils Johannessen og Marthe Olsdtr. Davanger, senest 1772. Han var dog ikke blant fadderne i 1775 og 1778, så jeg antar at han døde mellom 1772 og 1775.

 

Imidlertid ser jeg at Thale navnet går igjen på Davanger i flere generasjoner, og jeg mistenker at Ole og Thale bl.a. hadde en datter Marthe født rundt 1740 som igjen hadde en datter Thale Andersdtr.

 

Men dette er bare antagelser fra min side.

 

Mitt spørsmål er derfor om det er noen som har kunnskap om Ole Sjursen og Thale Nilsdtr. og som kanskje kan fortelle meg mer om vilke barn de hadde og når Ole døde.

Alle innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ole døde vet jeg ikke, og jeg har dessverre ikke funnet noe skifte etter dem som kan fortelle meg om flere barn. Ole var forøvrig fadder til 3 av barna til Nils Johannessen og Marthe Olsdtr. Davanger, senest 1772. Han var dog ikke blant fadderne i 1775 og 1778, så jeg antar at han døde mellom 1772 og 1775.

 

Blant kommunikanter i Askøy finnes en Ole Siursen Davang med hustru fra 1743. Siste gang han og kona mottok nattverd var i 1787.

 

Kan dette være de samme som du etterlyser?

 

Kommunikantar Askøy, 1743, 1750, 1760, 1769, 1776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete.

 

Jo, det er nok samme mann. Da var han altså i live så sent som 1787. Kona døde som nevnt i 1789. Da får jeg prøve å leite litt mer i forsøk på å finne hans dødsfall også. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe svar på ditt problem men ett spørsmål fra meg.

Min 5x tip er Thale Nilsdatter Davang gift 26.6.1796 med Magne Olsen Ravnang.

Jeg har med ett spørsmålstegn noteret Thales foreldre til Nils Johannesen Davang gift 24.06.1762 med Marte Olsdatter.

Jeg antat at dette er den samme Nils Johannesen som du nevner og jeg kan fjerne mitt spørsmålstegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

Det er nok den samme Nils Johannessen. Og jeg mistenker Marthe Olsdtr. å være datter av Ole Siursen Kjærgard/Davanger og Thale Nilsdtr. Erstad. Tale var døpt 10.10.1706 på Erstad i Hamre/Mæland.Det er skifter etter både Nils og Marte.Om du oppe til høyre på siden velger søk i alle forum og skriver Davanger i søkefeltet får du opp mye info om Nils og Marte og deres etterkommere.

Din Tale var i henhold til den avskriften jeg har av kirkebøkene for Askøy døpt 23.07.1775 som datter av Niels Johannessen Davang og Marte Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har denne fra før, men Thale Nilsdtr. Erstad fikk en datter i 1733 (Marite), med Peder Andersen Fieldsende Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hamre, Ministerialbok nr. A 5 (1732-1750), Fødte og døpte 1733, side 73.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11465&idx_id=11465&uid=ny&idx_side=-73

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507680366.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet kun ett barn, datteren Birthe døpt 16.12.1742 på Davanger. Trolig må det være flere barn før den tid, men uten at jeg har funnet dem. Thale døde på Davanger i 1789.

 

Thale Olsdatter Davang mottok nattverd to ganger i 1787. Hun bør vel være datter til Ole og Thale, evt. barnebarn?

Den 22. april var Karen Olsdatter Davang sammen med henne og 23. sept. ei Guri Olsdatter Davang - søstre? Ellers finnes flere Olsdøtre/sønner Davang blant kommunikantene, Dorthe, Ole, Niels, Brithe, Marte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først takk til Lars for lenken til Thales barn i 1733. Det var året før hun giftet seg med Ole Siursen. Den hadde jeg ikke fra før.

 

Grethe. Ole og Thale fikk nok flere barn selv om jeg bare har funnet det ene barnet døpt. Susanne Olsdtr. Davanger (oppkalt etter mormor) ble gift med Ole Ellingsen og de døpte en datter Thale Sophia i 1764. Det kan være henne som er blant kommunikantene i 1787.

 

Marthe Olsdtr. Davanger ble først gift med Nils Johannessen i hans andre ekteskap og de døpte bl.a en datter Thale i 1775. Marthe giftet seg andre gang i 1787 med Anders Monsen.

 

Birthe Olsdtr. Davanger ble gift i 1774 med Anders Jacobsen og de døpte bl.a en datter Thale i 1775.

 

Alle disse 3 er trolig døtre av Ole og Thale. Og alle døper selv en datter Thale. På den måten ble det etterhvert mange Thaler å holde styr på ute på Davanger.

 

Og hvem vet kanskje er der enda flere. Jeg må nok sjekke flere barnedåper på Davanger med tanke på å evt finne Ole eller Thale blant fadderne til Olssønner eller Olsdøtre.

Jeg har mistanke om at Ole og Thale holdt til i Manger, kanskje på Kjærgarden de første årene etter ekteskapet. Han får bygsel i Davanger først i 1741, og har nok rukket å få en del barn innen de kom dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thale Olsdatter Davang mottok nattverd to ganger i 1787. Hun bør vel være datter til Ole og Thale, evt. barnebarn?

Den 22. april var Karen Olsdatter Davang sammen med henne og 23. sept. ei Guri Olsdatter Davang - søstre? Ellers finnes flere Olsdøtre/sønner Davang blant kommunikantene, Dorthe, Ole, Niels, Brithe, Marte.

 

Kongl/ig Maj/este/ts Foget over Norhord og Vosse Fogederier Ædle S/igneu/r Andreas Jessen hafde paa Embedes Vegne ladet til dette Høste Ting indstæfne Peder Andersen Fielsende til Bøders betaling efter Loven, som er 24 Lod \Sølv/ for begangne Lejermaal med Niels *Erchstads (Erstads?) Daatter, tillige med Processens omkostning.

Peder Andersen Fielsende blev af Rætten lydeligen paaraabt, Men ingen møtte paa Hans Vegne,

Stæfne Vidnerne Diderich Andersen Holme Knappen og Halvor *Anders Holme Ved Eed efter Loven af hiemlede at have forkyndt *stenemaalet Mundtlig for Peder Andersen Fielsen[de] Selv mere end for 14 Dager.

Kongl/ig Maj/este/ts Foget begierede foreleggelse for indstæfnte *Peders Andersen Fielsende, Som Rætten bevilgede, og saa fremt Hand da ey møder, saa bliver Dom afsagt i Sagen til neste Ting.

 

Først takk til Lars for lenken til Thales barn i 1733. Det var året før hun giftet seg med Ole Siursen. Den hadde jeg ikke fra før.

 

Grethe. Ole og Thale fikk nok flere barn selv om jeg bare har funnet det ene barnet døpt. Susanne Olsdtr. Davanger (oppkalt etter mormor) ble gift med Ole Ellingsen og de døpte en datter Thale Sophia i 1764. Det kan være henne som er blant kommunikantene i 1787.

 

Marthe Olsdtr. Davanger ble først gift med Nils Johannessen i hans andre ekteskap og de døpte bl.a en datter Thale i 1775. Marthe giftet seg andre gang i 1787 med Anders Monsen.

 

Birthe Olsdtr. Davanger ble gift i 1774 med Anders Jacobsen og de døpte bl.a en datter Thale i 1775.

 

Alle disse 3 er trolig døtre av Ole og Thale. Og alle døper selv en datter Thale. På den måten ble det etterhvert mange Thaler å holde styr på ute på Davanger.

 

Og hvem vet kanskje er der enda flere. Jeg må nok sjekke flere barnedåper på Davanger med tanke på å evt finne Ole eller Thale blant fadderne til Olssønner eller Olsdøtre.

Jeg har mistanke om at Ole og Thale holdt til i Manger, kanskje på Kjærgarden de første årene etter ekteskapet. Han får bygsel i Davanger først i 1741, og har nok rukket å få en del barn innen de kom dit.

 

 

27 Febr/uarij 1721.

Dend 6te Aprilis blev Rætten igien sadt med sam/m/e Lau-Rætts Mænd.

Kongl/ig Maj/este/ts Foget A/ndreas Jesen hafde ladet indstæfne Peder Andersøn Fielsende vide Prot/ocoll Fol/io 30 - og begierede Citanten Rættens Kiendelse udi Sagen,

Paa indstæfnte Peder Andersøn Fielsende blev efter Loven 3de gange lydeligen paaraabt, Men ingen mødte paa Hans Vegne;

Stæfne Vidnerne som hafde advaret Ham at møde nafnlig: Elling Bastesøn Tvedten og Niels Bastesøn Aasebøe Ved Eed efter Loven afhiemlede at have med mere end 14 Dages Varsel forelagt Ham at møde til Dette Ting.

Citanten paastod Dom, thi blev for Rætt kiendt og afsagt, som følger.

Dom.

Efter som indstæfnte Peder Andersøn Fielsende hverchen efter stæfne maal eller Rættens foreleggelse svarer eller lader svare for sig, udi denne af Kongl/ig Maj/este/ts Foget indstæfnte Sag angaaende det Leyer maal Hand med Niels *Erchstads Daatter Thale Niels Daatter haver begaaet før Hand gav sig under Militien, saa tilfindis Peder Andersøn Fielsende at betale

1734: 95

Til Citanten sine Leyermaals Bøder nemlig 24 Laad Sølv, og udi Processens Omkostning 1 Rd 4 mrk 4 sk alt inden 15 Dage under Nam og execution Ved Rættens Videre befordring efter Loven.

Ole Monsøn Tosvigen Contra Mons Olsøn Tosvigen.

Denne Sag er forliigt, som af begge Parter for Rætten blev tilstaaet, og til Confirmation paa forliiget gave de begge Hverandre Deris Hænder med Løfte stedse her efter at Leve fredelige og Eenige.

Johanne Svartskop Contra Ole Rasmusøn Jertaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er ikke noe svar på ditt problem men ett spørsmål fra meg.

Min 5x tip er Thale Nilsdatter Davang gift 26.6.1796 med Magne Olsen Ravnang.

Jeg har med ett spørsmålstegn noteret Thales foreldre til Nils Johannesen Davang gift 24.06.1762 med Marte Olsdatter.

Jeg antat at dette er den samme Nils Johannesen som du nevner og jeg kan fjerne mitt spørsmålstegn?

 

Hei jeg er helt ny her og bare prøver meg, men jeg ser at vi har noe felles da Nils Johannesen Davang gift 24.06.1762 med Marte Olsdatter er mine 5xtipp oldeforeldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnar.

 

Da har du jo fått med deg denne debatten. Jeg har jo litt mer bakover fra Marthe. Jeg vet ikke hva du evt. har funnet der.

Jeg er dessuten en smule nysgjerrig hvor etternavnet ditt kommer fra. Jeg var nylig borte i en som het Langøy og jeg antar at Langøy og Langøen har samme opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei. Jeg har nettopp reg. meg og forsøker å svare. En av mine stamfedre var HALDOR SJURSEN. Han fikk kjøpe bruk 3 på Håtuft i Meland i 1744 - var oppsitjar der tidl. Haldor født ca. 1712 døde i 1751 og kona Ingeborg Andersdatter født ca. 1712 - døde i 1756. De hadde en datter Marthe Haldorsdtr. 1749-1830. Jeg har notert "Verje for Martha var Ola Sjursen, Davanger. Han var trolig bror til faren Haldor". Martha bodde på Davanger da hun ble gift i 1775 og da hun ble konfirmert i 1767. Har dere aning om hvem faren til Ole og Hans var? Får ikke frem skifte etter moren Ingeborg.

Ser i noen løse papirer at Ole Siursen bodde da på Erstad i Meland var formynder for Guri Olsdtr. Krokås - skifte 18.06.1736 etter faren Ole Hansen gift med Gunnelle SIURSDTR.,

Ole SIURSEN, Davanger var formynder for Lars Andersen, Strusshamn - skifte 01.06.1747 etter Anders SIURSEN, Strusshamn.

Har funnet gift 03.01.1723 i DK: Anders Siursen - bondedreng af landet ved Nygaard gift med NN.

Ole, Anders og Haldor Siursen døper alle en jente Marthe. Er de brødre? har de broren Hans? og søsteren Gunnelle? Hvor er de født og hvem er foreldrene deres??

Med vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillian.

 

Dette var flott. Det er jo en smule problematisk å vite med sikkerhet om alle disse Sjursen/>Sjursdøtrene er søsken. Det er smått med kirkebøker fra den tiden. Rent generelt kan man jo si at man primært benyttet slekt som forlovere og faddere dersom dette var praktisk mulig (at man ikke bodde alt for langt unna). Det er derfor nærliggende å tro at dette kan være søsken.

 

Det jeg imidlertid kan si er at foreldrene til Hans Sjursen Davanger var Sjur Hansen Kjerrgarden og Marthe Olsdtr.. Dermed er det ganske naturlig for Hans og søsken å døpe en datter for Marhe.

 

Her er 1701 manntallet fra Kjerrgården. Det viser Hans Joensen Kierrgaard 54 år med sønnene Siur på 14 år, Stephen 9 år.

 

Hans Joensen var sønn av Joen Steffensen Kjerrgaarden ca 1605 - d e 1665 og hustru Karen de er nevnt i koppskatten 1645.

 

Hans hadde og en bror Johannes Joensen som igjen hadde sønn Joen med sønn Thomas 3 år i 1701.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=1701sba&gardpostnr=1727&merk=1727#ovre

 

 

Joen Steffensen var trolig sønn av Steffen Johannessen Kjerrgaarden og kona Anne (nevnt i koppskatten 1645)

 

 

I militørt manntall for Herdla 1727 finner vi Hans Siursen 8 år, Stephen Siursen 4 år og Lars Siursen 3 år. I tilleg finner vi Thomas Jansen = Joensen som nå er 32 år.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Herd1727

 

 

Militært manntall for Herdla 1749-1777, se Davanger og Kjerrgaard.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Mi12581749

 

Det er skifte etter Hans Joensen Kjerrgaard 03.06.1710. Det nevner barna Siur 1690 og Steffen 1692 og en datter Marthe fra første ekteskap og fra andre ekteskap med Ragnhild Olsdtr. sønnen Hans født sep 1710 død jan 1711.

 

Med referanse til det mmilitære manntallet fra 1727 så ser jeg at Siur Hansens sønn , Jacob døpt 03.05.1720 i Nykirken ikke er nevnt vilket vel tyder på at han var død før manntallet. Dette fordi han yngre brødre jo er nevnt der.Noen Haldor eller Anders Sjursen er heller ikke nevnt der.

Det er dessverre ikke noe skifte etter Siur Hansen som ble gravlagt fra Kjerrgaarden 19.07.1761

 

Siur Hansen og Marthe Olsdtr. døpte en sønn Johannes i 1728.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=3981&merk=3981#ovre

 

og her er for ordens skyld Jacobs dåp i 1720.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=77&filnamn=dp12011668&gardpostnr=20747&personpostnr=60532&merk=60532#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Magnar.

 

Da har du jo fått med deg denne debatten. Jeg har jo litt mer bakover fra Marthe. Jeg vet ikke hva du evt. har funnet der.

Jeg er dessuten en smule nysgjerrig hvor etternavnet ditt kommer fra. Jeg var nylig borte i en som het Langøy og jeg antar at Langøy og Langøen har samme opprinnelse.

 

Mitt etter navn Langøen kommer fra Langøy (Langøen) som ligger utenfor Hanøy på Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen Magnar. Da fikk jeg bekreftet min antakelse med hensyn til stedsplassering.

 

Jeg leser nå på alle innleggene og her er det mange navn som går igjen som jeg har i min slekt. Jeg bor på Kjerrgård og har mye slekt her i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vel dannet meg et bilde av hvem som var barn av Sjur Hansen, selv om det er vanskelig å vite med sikkerhet pga manglende kirkebøker fra Manger for første halvdel av 1700 tallet samt manglende skifte etter Sjur og kona. Jeg har så langt heller ikke funnet noe skifte etter ugifte søsken. De er ofte gull verdt i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Kom over Ekteskapsløyve Bergen stift 1717-1804. Apr.25-1738 Haldor Siursen, Sørtveidt Ous EF Ingeborg Olsdtr.

Femmanger, Ous. De giftet seg 29/6-1738. Strandvig. Tror dette må være min 4xtippoldefar. Han var selveier på

Håtuft i Meland fra 1741 til han døde i 1751. Han var gift 1748 med Ingeborg Andersdotter f.1712-død 1756. Haldor var iflg.

militære ruller født ca. 1707, men etter alder når han døde var han født ca. 1712.

Så lurer jeg på om det kan være Haldor (finner ut at det står det) i skifte Sørtveit, Strandvik. Har funnet 2 skifte fra

Sørtveit. Ingeborg Olsdatter, Sørtveit, Strandvik Aa 6d 1753-1755 - side 1103 og Sjur Olsen Sørtveit, Strandvik

Aa 3a 1708-1712 - side 136. Søkte på bustad Sørtveit. Jeg finner ut at en sønn er Ole. Er det noen som kan tyde

navnene i skifte.

Sorry, men jeg kan ikke lage lenke.

Vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune..

 

Der er en som har samlet en god del om ætter i Nordhordaland, siden vert kalla Radøyslekter. Han har mykje rundt Davanger, har selv funnet mye der.Skal legge inn det jeg har på denne greina av familien jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Først takk til Lars for lenken til Thales barn i 1733. Det var året før hun giftet seg med Ole Siursen. Den hadde jeg ikke fra før.

 

Grethe. Ole og Thale fikk nok flere barn selv om jeg bare har funnet det ene barnet døpt. Susanne Olsdtr. Davanger (oppkalt etter mormor) ble gift med Ole Ellingsen og de døpte en datter Thale Sophia i 1764. Det kan være henne som er blant kommunikantene i 1787.

 

Marthe Olsdtr. Davanger ble først gift med Nils Johannessen i hans andre ekteskap og de døpte bl.a en datter Thale i 1775. Marthe giftet seg andre gang i 1787 med Anders Monsen.

 

Birthe Olsdtr. Davanger ble gift i 1774 med Anders Jacobsen og de døpte bl.a en datter Thale i 1775.

 

Alle disse 3 er trolig døtre av Ole og Thale. Og alle døper selv en datter Thale. På den måten ble det etterhvert mange Thaler å holde styr på ute på Davanger.

 

Og hvem vet kanskje er der enda flere. Jeg må nok sjekke flere barnedåper på Davanger med tanke på å evt finne Ole eller Thale blant fadderne til Olssønner eller Olsdøtre.

Jeg har mistanke om at Ole og Thale holdt til i Manger, kanskje på Kjærgarden de første årene etter ekteskapet. Han får bygsel i Davanger først i 1741, og har nok rukket å få en del barn innen de kom dit.

 

Hei!

 

Jeg er spent på om dere har funnet ut noe mer om Susanne Olsdatter Davanger og Ole Ellingsen Tveit. Født hhv 1732 0g 1733. Det kan være beregnet alder. De er mine 3xtipp. Tro om det er Ole og Thale som er foreldrene til Susanne? Jeg er ikke kommet lenger bakover enn til Susanne og Ole, men så har jeg heller ikke leita noe særlig. Det er mye enklere å la andre ta leitingen. :unsure:  :wub:

 

Jeg kan ikke dette med å lime inn adresser, men hvis man ser i svar 12 til mitt eget tema "Oldeforeldre på Davanger", så har min gode hjelper funnet ut at Susanne blir kalt Anne Olsdatter. Datteren som døpes der, Marthe Marie, 1770, er min formor. Det var jo veldig vanlig at det ikke var fulle navn som ble registrert ved alle anledninger. Man oppgav sine daglidagse navn.

 

Hilsen Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er spent på om dere har funnet ut noe mer om Susanne Olsdatter Davanger og Ole Ellingsen Tveit. Født hhv 1732 0g 1733. Det kan være beregnet alder. De er mine 3xtipp. Tro om det er Ole og Thale som er foreldrene til Susanne? Jeg er ikke kommet lenger bakover enn til Susanne og Ole, men så har jeg heller ikke leita noe særlig. Det er mye enklere å la andre ta leitingen. :unsure:  :wub:

 

Jeg kan ikke dette med å lime inn adresser, men hvis man ser i svar 12 til mitt eget tema "Oldeforeldre på Davanger", så har min gode hjelper funnet ut at Susanne blir kalt Anne Olsdatter. Datteren som døpes der, Marthe Marie, 1770, er min formor. Det var jo veldig vanlig at det ikke var fulle navn som ble registrert ved alle anledninger. Man oppgav sine daglidagse navn.

 

Hilsen Sølvi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.