Gå til innhold
Arkivverket

Om presten Haagen Bergh og hans barn i to ekteskap


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Haagen Bergh (1809 - 1863) var sokneprest i Skjeberg fra 1857 og til sin død i 1863.

Samtidig var han stortingsmann (men de møtte den gang bare hvert tredje år på Stortinget).

 

Her er Haagen Bergh i Wikipedia: http://nn.wikipedia....ki/Haagen_Bergh

 

Er det noen som kan se i bygdeboka for Skjeberg for meg om barna fra hans andre ekteskap er nevnt der? Står det bare antall barn, eller også navn og fødselsår på dem? Det skal visstnok ha vært tre barn i det andre kullet. Jeg vet om Nils Fredrik (1857) og Fredrikke (1860), men mangler det siste (eventuelt det første).

 

Jeg har også et emne om denne familien under Oslo i DIS slektsforum: http://www.disnorge....ic.php?t=107484

Under Åsnes i Hedmark i samme forum spør jeg også om dette barnekullet: http://www.disnorge....ic.php?t=109776

Og under Sarpsborg har jeg lagt inn dette spørsmålet om bygdeboka for Skjeberg: http://www.disnorge....ic.php?t=109843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kommet over Skjeberg Bygdebok del I (utgitt 1953) der det i avsnittet om sokneprest Haagen Bergh (s. 311) står at han hadde "7 barn i første ekteskap, blant dem regjeringsadvokat Johannes Bergh, og 3 i annet". Ingen andre barn er nevnt enn sønnen Johannes i første ekteskap.

 

Hvis det stemmer at han fikk 7 + 3 barn, så mangler det 3 + 1 (senere rettet til 1 + 1) barn nedenfor:

 

Haagen Ludvig Bergh og hans første kone Christine Fredrikke Døderlein (1809 – 1850) fikk disse barna:

 

De ble viet i Vår Frelsers kirke i Kristiania 10. mai 1832

 

Marie F. Chr. Meyer (født Bergh i Øyestad 1833 - død 1878) - gift med en advokat

Christian Bergh (født i Øyestad 1835 – død 1877) - han var lege i Solør

Johannes Bergh (født i Solør 1837 – død 1909) - han var advokat i Kristiania

Otto Christian Bergh (født i Solør 1840 – død i Fredrikstad 1876) - han var lege i Grue

August Bergh (født i Solør 1842 – død i Oslo 1935) - han var stadsingeniør i Fredrikstad

Ludvig Bergh (født i Solør 1847 – ...)

 

Haagen Ludvig Bergh og hans andre kone Anne Marie Louise Astrup (1822 – 1888) fikk disse barna:

 

De ble viet i Grue kirke i Solør 12. oktober 1852

 

Nils Fredrik Bergh (født i Skjeberg 1858 -?) - han emigrerte antakelig til USA i perioden 1875 – 1885

Fredrikke Christine Bergh (født i Skjeberg 1860 – død i Kristiania 1916) - hun var lærerinne og teatermenneske

 

Otto Christian og Ludvig er lagt inn etter nye opplysninger fra Carsten Schanche i innleggene 9, 11 og 13 nedenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, Ann Mary og Carsten!

 

Jeg har sett av adressebøkene for Kristiania at det var to advokater som het Johannes Bergh (senior og junior). Han som du har funnet (født 1868) er da junior og dermed sønnesønn av presten Haagen Bergh. Og hans sønn igjen, Haagen Bergh født 1902 i din lenke, er da oldebarnet til den gamle med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggene fra 2 til 6 har blitt skrevet mer eller mindre samtidig, jeg holdt blant annet på med retting av (tillegg i) innlegg 2 mens innlegg 3 ble lagt inn, etc ...

 

Jeg setter stor pris på engasjementet her, og håper at dere ikke blir irritert over at noe allerede er funnet i de emnene i DIS forumet som er lenket inn i første innlegg her. Det er ikke meningen å lage dobbelt arbeid for noen. Men plutselig er det kanskje noen som finner de barna som mangler, og det vil jo være moro. Særlig er jeg altså på jakt etter barn nummer tre i Haagen Berghs andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, tusen takk, Carsten, dette må da være barn nummer fire i første ekteskap (foran August). Jeg legger Otto Christian inn i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges læger:

 

Otto Christian Beergh, en broder av ovennævnte læge Christian Bergh, er født i Hof i Solør 5. april 1840, tog, privat dimitteret 1857 artium, decbr. 1858 anden examen og 16 decbr. 1867 medicinsk examen med Laud. I 1861 opholdt han sig 1/2 aar i Paris, hvor han jevnlig besøkte de medicinske undervisningsanstalter. Han var i 1867 ansat son candidat ved Fødselsstiftelsen og nedsatte sig i juli 1868 som fattiglæge og practiserende læge i Grue, hvor han samtidig blev ordfører i sundhedscommissionen. Paa grund af sygdom blev han vaaren 1875 nødt til at ophøre med sin practiske virksomhed. Døde som sindssyg i Fredrikstad 12 marts 1876; begravet i Christiania.

 

Gift i Aasnæs i Solør 17 juli 1870 med Marie Skuldstad, f. 15 septbr. 1848, død i Grue decbr. 1873, datter av Arne Haraldsen og Marthe Johannesen. - 1 søn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk funn! Men en trist skjebne i ung alder. Han har nok flyttet til sin to år yngre bror byingeniøren i Fredrikstad etter at han ble enkemann og syk og ikke kunne virke mer. Da legger jeg også mer om ham inn i oversikten i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott, tusen takk igjen, da har vi snart alle! Kanskje barn nummer 7 ble født i 1850 og at moren døde i barsel?

Det er også "god plass" til et barn fra andre ekteskap inngås i 1852 og til det første kjente barnet blir født i 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døde Christine Fredrikke Døderlein (1809 – 1850) i barsel, tro?

 

Skiftet etter henne er funnet, se her: http://www.disnorge....ic.php?t=110015

 

Men jeg har lett etter hennes død i kirkebøkene i Grue og Hof i Solør, uten å finne den. Der står det kanskje dødsårsak.

Ved skiftet i 1852 (to år etter hennes død) var det seks barn. Et eventuelt sjuende barn må da ha vært død i 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenken ovenfor (http://www.disnorge....ic.php?t=110015) har jeg fått følgende svar:

 

"Hof og Åsnes var i samme Kirkebok fram til 1848.

Etter det ble Åsnes ført i egne bøker, men disse ble ødelagt da prestegården brant i 1929.

Derfor finner du ikke dødsfallet."

 

Da må jeg nok gi opp å finne flere barn i Haagen Berghs første ekteskap.

Men kanskje det fortsatt er mulig å finne det barnet som mangler i det andre ekteskapet?

Det er i såfall i Skjeberg, eller mest sannsynlig i Åsnes før de flyttet til Skjeberg (i perioden 1852 - 1857).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Haagen Bergh 1809-1863 sønn av Johannes Bergh 1782-1845 som igjen er sønn av Haagen Christian Bergh 1747-1825, kjøpmann hvis far igjen var overoppsynsmann på Hafslund, Johannes Bergh 1718-1812, sønn av offiser Haagen Christian Bergh ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessen og spørsmålet!

 

Haagen Bergh var sønn av kjøpmann Johannes Bergh og Maria (født Riis) i Kristiania. Slektsrekkene videre bakover kjenner jeg ikke.

 

Her er Haagen Berghs dåp i Vår Frelsers kirke (nåværende Oslo domkirke) 13. mars 1809 (han er nummer to i venstre spalte):

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-90

 

Her står det ikke noe fødselsår på foreldrene, men jeg antar at faren er den samme Johannes Bergh som du nevner ovenfor. Jeg driver ikke vanlig slektsforskning på Haagen Bergh eller hans familie, jeg prøver bare å finne ut litt omkring datteren Fredrikke Bergh som en venn av meg arbeider med en bok om, innenfor området teatervitenskap. Jeg skal forsøke å huske å legge ut melding her når boka har kommet (for dem som er interessert i å lese den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.