Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Knudsen Dahl som ble gift i Tønsberg 22/7-1800?


Terje Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

En av mine aner var Ole Knudsen. Han ble 22. juli 1800 gift i Vår Frues kirke i Tønsberg med Ellen Kjelsdatter Næs fra Byangen: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-5

 

Her ser vi etternavnet Dahl første gang brukt.

 

I 1801 bor han i Tønsberg sammen med sin kone: http://digitalarkive...erk=343272#ovre

Her får vi en pekepinn på hans alder (født ca 1769).

 

Det er ingen flere steder jeg har funnet, hvor etternavnet Dahl nevnes. Jeg har derfor ingen indikasjoner på hvem hans foreldre er, eller hvor han var fra. Det er ingen hjelp å få blant barnas faddere, så langt jeg kan se:

  • Knud, døpt 14. desember 1800 i Tønsberg. Faddere: Enken Marthe Arvesdatter, Berthe Næs, Christen Foyen, matros Petersen og Daniel Kiølner.
  • Knud, døpt 26. september 1802 på Nøtterø. Faddere er Gunild Salomonsdatter paa Næs Bytangeen, Anne Kiristine Salomonsdatter ibid, Christopher Kjeldsen ibid., Anders Andersen fra Smidsrød og Amund Andresen fra Næs Bytangen.
  • Dødfødt sønn 15. januar 1805 på Nøtterø. Selvfølgelig ingen faddere nevnt.
  • Anne, døpt 2. januar 1806 i Tønsberg. Faddere er Susanne Husøe, Ane Kirstine Næs, Anthon Frisch, Ole Huusøe og Christen Huusøe.
  • Maren Christine, døpt 9. desember 1810 i Tønsberg. Faddere er .....Gunnild Salomonsdatter Næs, Anne Christine Salomonsdatter Næs, Johannes Torgersen, Kiøl Christoffersen, Svend Christensen .øyken?
  • Henrik Jørgen, døpt 10. mai 1813 på Nøtterø. Faddere er Adam Fiskers hustru Anne Kirstine Salomonsdatter Husøe til Tønsberg, Anne Rasmusdatter Øre, Niels Larssen Ørsnæs, Anders Nielssen M. Smedsrødningen, Niels Nielssen af Fredrikstad, nu i Roen p. Øv. Tandstad.
  • Samuel, hjemmedøpt, stadfestet i Tønsberg 3. september 1815. Faddere er Johanne Olsdatter, Maria Jørgensdatter, Ane Bratfos, Hans Jørgensen og Olavus Smidt.

Er det noen som har vært innom denne slekta, og som har et tips hvor jeg kan finne ut mer?

 

Hilsen Terje Rehn Holm-Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje lagt merke til at to av fadderene til det første barnet ble viet 18/3 1802, Daniel Kiølner og enken Berthe Arvesdtr ,du finner dem nederst på høyre side s5. Cautionist der er en Erich Dahl. Kanskje noe å bygge videre på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje lagt merke til at to av fadderene til det første barnet ble viet 18/3 1802, Daniel Kiølner og enken Berthe Arvesdtr ,du finner dem nederst på høyre side s5. Cautionist der er en Erich Dahl. Kanskje noe å bygge videre på ?

 

Hei Else.

Det er nytt for meg. Takk for tipset, skal se om jeg kan finne noe om denne Erich Dahl.

 

Hilsen Terje

 

Du har kanskje lagt merke til at to av fadderene til det første barnet ble viet 18/3 1802, Daniel Kiølner og enken Berthe Arvesdtr ,du finner dem nederst på høyre side s5. Cautionist der er en Erich Dahl. Kanskje noe å bygge videre på ?

 

Hei Else.

Det er nytt for meg. Takk for tipset, skal se om jeg kan finne noe om denne Erich Dahl.

 

Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager først "dobbelt" svar.

 

Jeg har sjekket litt rundt Erich Dahl, og har funnet følgende:

 

Hans fulle navn er Erich Olsen Dahl. Han er født ca 1763-64 (iht til folketellingen 1801). Han er, som Else Kari Wilhelmsen sier, forlover for 2 personer som figurerer som faddere når Ole døper sin første sønn, Knud. Erich er også forlover sammen med Hendrich K. Næss ved en anledning. Hendrich er bror til Elen Kjølsdatter Næss som Ole Knudsen Dahl er gift med! Og det blir enda bedre, Erich gifter seg i 1800 med enken etter Hendrich, Anne Olsdatter (som ved folketellingen 1801 kalles Christensdatter).

Erich er også forlover når ei Elen Maria Dahl gifter seg med sjømannen Niels Thrulsen Wejer. Elen Maria kalles i folketellingen 1801 for Elen Maria Olesdatter. Jeg får derfor anta at hun er Erichs søster.

 

Så jeg har disse tre:

Ole Knudsen Dahl.

Erich Olsen Dahl.

Elen Maria Olesdatter Dahl.

De to sistnevnte er søsken. Ole og Erich er svogere i 2-3 år. Men jeg kan ikke se andre knytninger dem imellom. Knytningen mellom Erich, Henrik Næs og Daniel Kjølner er at de alle tre er skipskapteiner (og kanskje omgangsvenner).

 

Noen som kjenner mer til Erich og Elen Maria?

 

Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifte etter Maria Halvorsdatter og Peder Nielsen Schierven i 1797 blir det oppgitt at Erich Olsen Dahl er hennes søstersønn.

Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1696-1801 (1782)

 

Jeg finner skiftet etter Erich og Elen Marias mor, Inger Halvorsdatter i 1779. Her har 16 år gamle Erich Olsen tilnavnet Dahlekar.

Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1696-1801 (1782)

 

Og da har han vel forbindelse med skomakeren - Ole Erichsen Dahlekarl - som finnes med sine fire barn i skiftet etter kona i 1744. Deres sønn, Ole er kanskje Erichs far?

Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1696-1801 (1782)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifte etter Maria Halvorsdatter og Peder Nielsen Schierven i 1797 blir det oppgitt at Erich Olsen Dahl er hennes søstersønn.

Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1696-1801 (1782)

 

Jeg finner skiftet etter Erich og Elen Marias mor, Inger Halvorsdatter i 1779. Her har 16 år gamle Erich Olsen tilnavnet Dahlekar.

Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1696-1801 (1782)

 

Og da har han vel forbindelse med skomakeren - Ole Erichsen Dahlekarl - som finnes med sine fire barn i skiftet etter kona i 1744. Deres sønn, Ole er kanskje Erichs far?

Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1696-1801 (1782)

 

Takk Grete. Takk for oppnøstinga av denne Dahl-grenen.

Det er ingenting her som gir meg noe mer link mellom Erich Olsen Dahl og Ole Knudsen Dahl, dessverre. Dahl er jo også et relativt vanlig gårdsnavn, så han kan jo komme fra hvorsomhelst.

 

Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Det kan være du har litt nytte av denne debatten på Vestfold Slektshistorielags nettsider: http://www.vestfolds...c.php?f=8&t=205

 

Her kommer Torbjørn Steen-Karlsen med følgende opplysning: "Ole Dalekars far Ole Eriksen Dalekar var fra Sverige.". Steen-Karlsen gir ingen kilde til denne opplysningen, men vi finner nok en mulig sammenheng i en listing hos Vigerust : http://www.vigerust....arvikslekt.html

 

Dette utdypes nærmere hos Vigerust her: http://www.vigerust....sandefjord.html

 

Hvor det heter (etter avdøde Tore Vigerust (1955-2010) sin avskrift): "Ole Dahlekarl eller Kielberg / af Skoemager Handverk / Ney / Har nu ingen Rigtighed fra Sverrig, men siger at have haftt beviis fra Skoemager lauget i Falund Kiöbstad i Sverrig / Er hidreyst paa sit Handverk / tienner icke, men er giftt og opholder sig i Sandefiord, efter forrige Byefogeds tilladelse / Ney."

 

Dermed står det hele mye klarere, "Dalekarl" er det som på svensk heter Dalakarl eller Dalkarl, altså i utgangspunktet en mann fra landskapet Dalarna i Sverige. Jevnfør litt fra Svenska Akademien på Dal-terminologien her: http://g3.spraakdata...r=1/46/125.html

 

Dermed bør det være rimelig klart at vi har med svenskeinnvandring å gjøre, samt at kildeavskriften til Vigerust trekker oss i retning Falun.

 

Da gjenstår det å rydde litt opp mellom de ulike kandidatene her, for å få hode og hale på hvordan de forskjellige skal knyttes til førstegenerasjonsinnvandreren fra Faluntraktene i forkant av 1734.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Jeg bør vel skjøte til følgende opplysning, idet Tore har en referanse til Kielberg mht Ole Dalekarl. Se denne: http://www.vigerust....k_grevskap.html

 

Hvor (deler av) avskriften til Tore Vigerust lyder:

 

"Nr. 2. Niels Olsen Kielleberg, Barnføed paa Graan i Sancte Ols Sogn i gammel Sverrig; Nærer sig af Gaards brug paa een Huusmands-Platz kaldet Rönningen under Hougen; Jndkommen her i Landet 1719, seent om Høsten, af Aarsag hand, eftter dend Svenske Konges afgang, leed for stoer Hunger wed dend Svendske Armèe, og siiden waaren her i Grefskabet med øfrighedens tilladelse, dog hafver hand ej aflagt nogen troskabs Eed. Gammel 46 aar, giftt, og ej tient i Dansk tieniste."

 

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk i dag en telefon fra en Tor Andersen som muligens hadde svar på gåten. Han forteller at det i presteattestene fra Tønsberg ligger en attest på en Ole Knudsen som gifter seg i Tønsberg 1800. Det er kun en Ole Knudsen som jeg kan se gifter seg i Tønsberg det året, og det er min ane.

Denne Ole er født på Øyer i Oppland og skal være sønn av en Knud Klemetsen og Anne Svensdatter. Jeg finner giftemålet deres i Øyer kirkebok og skal jobbe videre med å finne barna. Dette virker som et ganske lovende spor, særlig fordi en av forloverne i giftemålet heter Samuel Klemetsen. Samuel er et navn som dukker opp i slekta seinere i et par generasjoner.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9271&idx_id=9271&uid=ny&idx_side=-54

 

Dette til informasjon for dere som evt følger med i debatten. Takk for alle tilbakespill.

 

Hilsen

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linkene, Grete.

Begynner med en titt på presteattestene ved en anledning, så får vi ta det derfra.

 

Hilsen Terje

 

Ole Knudsen ble døpt 6. mars 1768 i Øyer. Alderen passer godt med din Ole. http://www.arkivverk...y&idx_side=-111

 

Anne Svendsdatter bodde hos datteren, Anne Knudsdatter på Hong i 1801.

 

Her er en side som kan være til god hjelp i videre jakt: Øyer genealogy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje og Grethe,

 

Er konklusjonen at Dahl-navnet brukt av Erik Olsson har med Dalekar [kar fra Dalarna i Sverige] å gjøre, mens Ole Knudsen kanskje har brukt Dahl-navnet idet han muligvis var fra [Gudbrands-]Dahl?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are

 

Ja, jeg mener dette er konklusjonen. Erik Olsen Dahl (Dalekarl) var sønnesønn av skomaker Ole Eriksen fra Falun i Dalarna, som var ekte dalkarl.

Ole Knudsen Dahls opprinnelse er ikke helt sikker ennå, men det som har framkommet i tråden tyder på at han var fra Øyer i Gudbrandsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med Grete i det, og Tor Andersen, som kanskje løste denne gåten, tror også det er der "Dahl" navnet kommer inn.

 

Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.