Gå til innhold
Arkivverket

Gyldenløve - norsk adelslekt


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

I det gamle forumet gikk en lang debatt om denne slekten. Den gang hadde vi en meget dyktig hjelper med oss, Tore Vigerust.

Nu lester jeg i nettleksikonet: Store Norske Leksikon, Slektsforskning og genealogi med fagansvarlig Jon Gunnar Arntzen om denne slekten:

 

Gyldenløve-norsk adelslekt. sitater... Jens Olavssøn død etter 1446 hadde i ekteskap med erkebiskop Aslak Bolts søster Elsebe, sønnen høvedsmann over Trøndelag, ridder og riksråd herr Henrik Jenssøn til Austrått (1445-76). Han var far til rikshovmester, ridder og riksråd herr Niels Henrikssøn til Austrått (ca1458-1523), som var gift med Ingerd Ottesdatter(ca1475-1553) .. sitater slutt.

 

Jeg har notert fra den gamle debatten at Elsebe Henriksdatter Bolt/Rømer (1350-1419) var søster av erkebiskop Aslak og gift annen gang med Johan Molteke. Men hennes første mann var ukjent.

 

Salig Tore nevnte der at Jens Olavssønn (ca1360-etter1437) var gift med NN Henriksdatter, datter av Henrik Jonsen til Glomen i Øyer g m NN Henningsdatter, datter av Henning Rømer og Elsebe. Detter siste er nevnt i NST nr 14 side 341.

 

Mitt spørsmål er da om det er nyere forskning som viser at Jens Olavssøn var gift med Elsebe , søster til erkebispen Aslak Bolt ?

 

Hvis ikke, - vil jeg forholde meg til debatten med Tore Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje: Har ikke sett noen ny forskning som konkluderer med det forholdet som SNL hevder.

Er ikke i tvil om hvem vi skal stole på her....(og det er ikke SNL..)

 

Når Aslak Bolt i 1445 kaller Henrik Jensson (Gyldenløve) for sin nærmeste slektning på farsiden, må slektsskapet ha vært annerledes en det SNL her hevder. Var slektsskapet slik SNL hevder, var Henrik Jensson (Gyldenløve) ikke bare en slektning på farssiden, men også på morssiden, ettersom han da var Aslak Bolts søstersønn og nevø...

 

Nei, Henrik Jensson (Gyldenløve) var snarere en slektning av Aslaks far, Harnikt. Hvorfor skulle erkebiskopen ellers gi denne (kompliserende) beskrivelsen av slektsskapet til sin angivelige "nevø" ?

 

Her må vi holde oss til det Tore formidlet i den gamle debatten, og som fremkommer av art. i NST

 

(D.N.5, nr. 731)

http://www.dokpro.ui...b=5333&s=n&str=

 

Dessverre er det forsket svært lite rundt denne slektskretsen etter de banebrytende art i NST. (Det er ihvertfall ikke publisert noe særlig nytt materiale siden den gang..)

Det gjenstår svært mange uløste gåter, bla. hvordan og hvorfor etterkommere etter Henrik Jensson (Gyldenløve), og slekten til Karen Knutsdtr (enken etter Christoffer Trondssønn), begge kunne hevde rett til Benkestokkenes Meløy..

 

Hva var fellesnevneren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret.

Nei jeg trur ikke vi foreløpig kommer lenger på den grenen.

Tore mente vel vi måtte ut i Europa for å finne forbindelsen.

 

Kjøpte i Kjøbenhavn ei bok om "Slotte i Loire". Ga 10 Dkr for den.

Masse godt lesestoff.

Der kom jeg over noe jeg tenkte å legge inn her.

 

Det er ialle fall veldig likt løven i Gyldenløves segl.

post-113-0-41735300-1349711062_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde !

 

Tja, tror det kan finnes løsninger på noen av spørsmålene, og muligens vil et drikkehorn kunne hjelpe oss, i hvert fall i forhold til erkebiskop Aslak Bolt. Jeg tror nemlig ay Aslak Bolt enten på farssiden eller morsiden var beslektet med slekten Oxehode (Oxe) og med slekten Smør. Drikkehornet etter Aslak Bolt, som i dag oppbevares ved museet i erkebispegården i Trondheim, inneholder forruten hans eget segl, også seglene til Oxehode (Oxe) og Smør. Navnet Sigrid, ( ..og som vi beviselig vet at Aslak Bolts mor het ( se f.eks ABJ (1997 utg) side 101) ) forekommer som kent i Bolt-ætten, men også i Oxehode (Oxe) slekten. (Se forøvrig Tore Vigerusts art om Oxehode (Oxe) i Benkestokk-rapporten side 28-33). Noe å "knaske" på....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er igrunnen litt av hvert men kan gå løs på. Men får ta det etter hvert som noe dukker opp.

 

Nu går det for det meste i å gjøre 1762 tellingen for Bergen søkbar. Men har "drikkehornet" i bakhode.

 

Takker så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenskjold med løver og stjerner er det mange av, så vi bør vel være forsiktige med å trekke slutninger fra en veggdekorasjon i "Slotte i Loire" til segl fra norske "gyldenløver"?

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen raske og overfladiske søk på nettet og funnet noen franske våpenskjold med sammensettinger av løve og stjerner, men ikke den vi ser på fotografiet: Skjoldet delt med i 1. felt en gående løve og i 2. felt to stjerner. Hjelmtegn to vinger hver med en stjerne på. Fra hjelmen er det hjelmklede ned på sidene av skjoldet. Dette synes å være et personvåpen, dvs ikke kommunevåpen. Våpenet har ikke en rangkrone som kunne vise tittel, men våpeneieren kan likevel ha hatt en tittel uten å vise det. Uformingen er vel ikke i en middelalderstil, men jeg kan ikke nok stilhistorie til å tidfeste den. Trolig er det våpenet til en eier av det slottet der det er plassert på veggen - eventuelt våpenet til vedkommendes mor eller andre formødre, dersom det står sammen med andre våpen.

 

Hva kan Terje E S fortelle oss fra det som står i boken?

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har vel ikke sakt at det er noen sammenheng mellom disse de Thory i Frankrike og slekten Gyldenløve i Norge, men jeg har her vist et våpen med løve som er meget lik løven i Gyldenløves våpen. Husker bare at Tore nevnte vi kansje burde lete i Europa etter Gyldenløves forfedre.

To bilder av slott og tekst.

 

post-113-0-69924800-1349942289_thumb.jpg

 

Bildene ble store.

post-113-0-66860600-1349942596_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk opp mange tråder da jeg søkte på Gyldenløve i det gamle forumet. Hvis det i innlegg 1 er snakk om en spesifikk diskusjon, så burde det lages en lenke til denne?

 

Dessuten, hvis man er misfornøyd med SNLs Gyldenløve-artikkel, må man gjerne skrive en artikkel med oppdatert forskningsstatus - og med lenke til diskusjonene i gammelt og nåværende fora - på Slektshistoriewiki.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål var om det er nyere forskning som viser at Jens Olavssøn var gift med Elsebe , søster til erkebispen Aslak Bolt ?

 

Hvis det nu foreligger ny forskning som endrer de i NST dokumenterte kilder , hadde jeg håpet dette kunne bli lagt frem slik at alle kunne få opdatert sine data.

 

Hvis nettleksikonet: Store Norske Leksikon sitter på ny viten bør det vel stå en henvendelse der slik at ting kan sjekkes. Den henvendelsen kan jeg ikke se. Derfor vil jeg forholde meg til de i NST utgivne skrifter om hvem Jens Olavssønn var gift med og ikke det som er skrevet i nettleksikonet: Store Norske Leksikon.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beklagelig å måtte helle salt i sårene til alle som lurer på middelalderslekter og deres ektefeller, bosteder, eiendommer og familieforhold, men den eneste måten å finne ut av disse slektene på er å gjøre selvstendig forskning på dette. Å spørre hverandre på dette forumet leder sjelden til noe nytt. En eller annen må ta jobben med å utrede de fakta som finnes, og deretter sette sammen en artikkel basert på dette arbeidet. Så kan det publiseres, da eventuelt i NST som ny forskningsstatus på nettopp angjeldende slekt.

Påstand: Hadde noen gjort dette med en eller flere av slektene som kommer opp i spørsmålsstillingene her i forumet, ville slike artikler foreligget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel her nevne at jeg startet en debatt 5/8-2003 i gamle forum med nr. 16438. Der skriver Tore ad de slektstavlene som ligger på nett.

sitat: ..................

 

Skrevet 06 August 2003 - 19:13

 

Lars har rett i at det var mye rart i disse tavlene. Det ser ut til at en og samme person står bak de fleste av dem. Først innledningsvis må det presiseres at det har skjedd mye i forskningen omkring disse problemene etter Henning Sollieds død i 1944. Mesteparten av debatten har foregått i Norsk slektshistorisk tidsskrift. Debatten har dels kretsen omkring problemer med slektene Bolt, Rømer og Smør mm., dels omkring Gyldenløve, Benkt Hartiktssons arvinger og Glømmen-ætten fra Øyer. I NST bind XXX (1986) s. 211 har jeg i note 1 gitt en litteraturliste, som følger Olav T Forsets artikkel 'Omkring Glømmen-ætta', s. 204-215. Denne delen av debatten har ikke hatt bidrag siden dengang, altså for over 17 år siden. De to siste bidragene i den andre enden av diskusjonene, er Geirr I Leistads artikler i NST XXX s. 124-129 om Rømer og Smør, og i NST XXXV (1995-96), s. 171-174 om bl.a. Smør, og samme sted s. 192-201, som, om den ikke vedkommer Gyldenløve og Rømer, så ihvertfall de slektene som figurerer på de 6 slektstavlene ovenfor.Den som står bak forfatterskapet til de 6 slektslinjene, kan ha kjent litteraturen (i NST) til og med ca 1940, eller annen litteratur som bygger på denne, men ikke til de senere artiklene.Ifølge slektslinjene ovenfor, tavle 1, 2, 3, 5 og 6, skal herr Nils Henrikssons (Gyldenløve) far, herr Henrik Jensson, være en sønn av 'Jens Henriksson Gyldenløve'. Engebret Hougen (død 1956) påviste derimot i artikkelen 'Slekten Gyldenløve til Austråt', NST XIV (1954), s. 323-344, at herr Henrik Jensson var sønn av en Jens Olavsson, som forekommer i kildene fra det indre Østlandet mellom 1391 og 1437. Denne konklusjonen har i ettertiden stått fjellstøtt. Den bygger bl.a. på våpenlikhet, for både herr Henrik og Jens Olavsson førte våpnet med en gående fugl (for min egen regning kan jeg tilføye: muligens en struts). Senere i yrkeskarrieren bytter herr Henrik våpen til den gylne løven.Tabellene eller slektsskapslinjene nr. 1, 2, 3, 5 og 6, som skulle vise slektskapet mellom herr Nils og fru Ingerd, er derfor med dette knust......... sitat slutt.

 

Så hvis det ikke er noe nytt så må det vel være dette som gjelder.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beklagelig å måtte helle salt i sårene til alle som lurer på middelalderslekter og deres ektefeller, bosteder, eiendommer og familieforhold, men den eneste måten å finne ut av disse slektene på er å gjøre selvstendig forskning på dette. Å spørre hverandre på dette forumet leder sjelden til noe nytt. En eller annen må ta jobben med å utrede de fakta som finnes, og deretter sette sammen en artikkel basert på dette arbeidet. Så kan det publiseres, da eventuelt i NST som ny forskningsstatus på nettopp angjeldende slekt.

Påstand: Hadde noen gjort dette med en eller flere av slektene som kommer opp i spørsmålsstillingene her i forumet, ville slike artikler foreligget.

Ja, hvis det er kommet ny viten om Gyldenløve-slekten bør noen ta initiativet til en artikkel i NST. Men det utelukker jo heller ikke en oppsummering av forskningsstatus i en artikkel på Slektshistoriewiki...

 

DTH

 

Kan vel her nevne at jeg startet en debatt 5/8-2003 i gamle forum med nr. 16438. Der skriver Tore ad de slektstavlene som ligger på nett.

sitat: ..................

 

Skrevet 06 August 2003 - 19:13

 

Lars har rett i at det var mye rart i disse tavlene. Det ser ut til at en og samme person står bak de fleste av dem. Først innledningsvis må det presiseres at det har skjedd mye i forskningen omkring disse problemene etter Henning Sollieds død i 1944. Mesteparten av debatten har foregått i Norsk slektshistorisk tidsskrift. Debatten har dels kretsen omkring problemer med slektene Bolt, Rømer og Smør mm., dels omkring Gyldenløve, Benkt Hartiktssons arvinger og Glømmen-ætten fra Øyer. I NST bind XXX (1986) s. 211 har jeg i note 1 gitt en litteraturliste, som følger Olav T Forsets artikkel 'Omkring Glømmen-ætta', s. 204-215. Denne delen av debatten har ikke hatt bidrag siden dengang, altså for over 17 år siden. De to siste bidragene i den andre enden av diskusjonene, er Geirr I Leistads artikler i NST XXX s. 124-129 om Rømer og Smør, og i NST XXXV (1995-96), s. 171-174 om bl.a. Smør, og samme sted s. 192-201, som, om den ikke vedkommer Gyldenløve og Rømer, så ihvertfall de slektene som figurerer på de 6 slektstavlene ovenfor.Den som står bak forfatterskapet til de 6 slektslinjene, kan ha kjent litteraturen (i NST) til og med ca 1940, eller annen litteratur som bygger på denne, men ikke til de senere artiklene.Ifølge slektslinjene ovenfor, tavle 1, 2, 3, 5 og 6, skal herr Nils Henrikssons (Gyldenløve) far, herr Henrik Jensson, være en sønn av 'Jens Henriksson Gyldenløve'. Engebret Hougen (død 1956) påviste derimot i artikkelen 'Slekten Gyldenløve til Austråt', NST XIV (1954), s. 323-344, at herr Henrik Jensson var sønn av en Jens Olavsson, som forekommer i kildene fra det indre Østlandet mellom 1391 og 1437. Denne konklusjonen har i ettertiden stått fjellstøtt. Den bygger bl.a. på våpenlikhet, for både herr Henrik og Jens Olavsson førte våpnet med en gående fugl (for min egen regning kan jeg tilføye: muligens en struts). Senere i yrkeskarrieren bytter herr Henrik våpen til den gylne løven.Tabellene eller slektsskapslinjene nr. 1, 2, 3, 5 og 6, som skulle vise slektskapet mellom herr Nils og fru Ingerd, er derfor med dette knust......... sitat slutt.

 

Så hvis det ikke er noe nytt så må det vel være dette som gjelder.

 

Mvh

Terje

 

Jeg legger ved en lenke til den gamle debatten for ordens skyld:

 

[#16438] Niels H Gyldenløve og Inger Ottesdat Rømer til Austrått

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er kommet ny viten om Gyldenløve-slekten bør noen ta initiativet til en artikkel i NST. Men det utelukker jo heller ikke en oppsummering av forskningsstatus i en artikkel på Slektshistoriewiki...

 

DTH

 

 

 

Jeg legger ved en lenke til den gamle debatten for ordens skyld:

 

[#16438] Niels H Gyldenløve og Inger Ottesdat Rømer til Austrått

 

DTH

 

Problemet med disse såkalte slektstavlene som ligger ute på nettet er at en eller fler personer har skrevet sin med hauger av feil, og så kopier andre de igjen uten å sjekke fakta, det blir som en datavirus, men vi kan kalle det slektvirus.

Selv har jeg holdt på i 30 år, og noterer inget uten primærkilder. Nå skal det jo også tilføyes at bøker heller ikke er helt korrekte.

 

Men noen som ligger uten, skal ikke nevne navn her, villeder folk til å tro at dette er en sannhet. Lite seriøst ihvertfall, for oss som er

seriøse forskere.

 

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Ja, det var jo derfor jeg tok opp igjen spørsmålet her i forumet - om det forelå ny forskning om Gyldenløve og og kretsen rundt Austrått folket.

 

Er det ikke kommet slikt, bør vel nettleksikonet: Store Norske Leksikon, rette opp det som der er skrevet om Jens Olavsson, itråd med den forskningen som er gjort rundt han, dokumentert i NST.

 

De må legge frem det/de dokumentene de benyttet da de skrev om Jens Olavsson .

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet med disse såkalte slektstavlene som ligger ute på nettet er at en eller fler personer har skrevet sin med hauger av feil, og så kopier andre de igjen uten å sjekke fakta, det blir som en datavirus, men vi kan kalle det slektvirus.

Selv har jeg holdt på i 30 år, og noterer inget uten primærkilder. Nå skal det jo også tilføyes at bøker heller ikke er helt korrekte.

 

Men noen som ligger uten, skal ikke nevne navn her, villeder folk til å tro at dette er en sannhet. Lite seriøst ihvertfall, for oss som er

seriøse forskere.

 

Wenche

Det såkalte "slektsviruset" er jo en velkjent problemstilling... Når det er sagt, så bør det jo i prinsippet ikke være noe forskjell mellom slektsinformasjon i trykt form og på Internett så lenge informasjonen er kildebelagt. Dessverre er (ofte) virkeligheten en annen.

 

Når det gjelder Slektshistoriewiki, er ønsket selvsagt at slektsartiklene skal utvides med lenker til primærkilder og ikke bare henvise til sekundære kilder (slektslitteratur).

 

Artikkelen om Gyldenløve er opprettet, det gjenstår bare for noen å ta utfordringen og lage en oppsummering av dagens forskningsstatus...

 

DTH

 

Hei og takk for svar.

 

Ja, det var jo derfor jeg tok opp igjen spørsmålet her i forumet - om det forelå ny forskning om Gyldenløve og og kretsen rundt Austrått folket.

 

Er det ikke kommet slikt, bør vel nettleksikonet: Store Norske Leksikon, rette opp det som der er skrevet om Jens Olavsson, itråd med den forskningen som er gjort rundt han, dokumentert i NST.

 

De må legge frem det/de dokumentene de benyttet da de skrev om Jens Olavsson .

 

Mvh

Terje

Har du lagt inn en kommentar til SNL slik at de kan følge det opp?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.