Gå til innhold
Arkivverket

Konditor Georg Ernst Wilhelm Binder


Leif Håkon Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg prøver å finne ut når og hvordan min oldefar, Wilhelm Binder, født i Gothendorf i Holstein-Sleswig i 1827, ankom Norge? post-3342-0-73575500-1349719188_thumb.jpg

Han bodde sine første år her i landet antageligvis i Kristiansand. Det er i allefall herfra jeg har de første opplysningene om han i Norge. Det var i oktober 1852 da han ble gift med sin første kone, Petra Johanne Christine Groth (fra Barnholdtslekten). Etter hennes død i 1868 giftet han seg relativt snart etter med Olivia Salmine Knutsdatter.

Diverse kilder, bl.a. "Barnholdtslekten 400år.." av Andreas Lorentz Barnholdt samt "Klevefolk. Historien om en havn" av Dag Hundstad Johannesen beskriver Wilhelm Binder som en byoriginal i Kristiansand, særlig pga sitt nokså hissige gemytt.

Wilhelm Binder slo seg senere ned i uthavna Kleven ved Mandal der han drev skipshandel i skarp konkurranse med sin nabo bake Bessesen. Et artig tema som Thorbjørn Egener har fortalt om i en av sine lesebøker for barneskolen.

 

Jeg er som sagt svært interesser ti om noen har opplysninger om hans ankomst til Norge og eventuelt årstallet dette kan ha skjed?. I familiekretser ryktes det at han var med et skip som skulle til Murmansk, men som så skulle ha forlist på Sørlandskysten?

Er også interessert i om noen har hørt andre historier om min oldefar (utenom de som står omtalt i de nevnte kilder)?

 

Kan forøvrig tilføye at Wilhelm hadde en bror i Lübeck som var doktor og som i sin tid også var kjent som en byoriginal der. Hans navn var Christian Matthias Binder (1821-1896). Hans liv er beskrevet i en liten bok som heter "Dr. Binder,-wie er ist" (Byarkivet i Lübeck).

mvh,

Leif Håkon Andersen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Georg Ernst Wilhelm Binder søkte om borgerskap i Kristiansand i mars 1852. Det er kanskje ikke usannsynlig at han ankom byen ikke lenge før dette. Opplysningen om borgerskap er innført i rådstueprotokoll nr. 11 for Kristiansand, fol. 170a og b. Den oppbevares hos Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS. Kopi må eventuelt bestilles derfra. www.ikava.no

 

Binder er for øvrig omtalt i Karl Leewy: Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider, bd. 1 s. 26, bd. 6 s. 62 og bd. 10 s. 86.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for opplysningene! Da har jeg fått noen interessante tråder å jobbe videre med.

 

Jeg har tidligere kartlagt mye av den gamle, tyske Binderslekten som kom fra Hamburg og Lübeck, men har fremdeles mye ugjort med å finne mer ut om livet til min oldefar.

 

Leif Håkon Andersn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.