Gå til innhold
Arkivverket

Fra Vevelstad til Canada/Tyskland


Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Jeg etterlyser info om min oldemors to søsken som flyttet ut av Norge før krigen. Klarer ikke å finne ut noe om de gjennom internett.

 

Oldemor Astrid Falck Eriksen (1902-1963) var eldst, og søskenflokken var på åtte stykker. De bodde på Kvalvaag, Dalsjøen og Vistnes på Vevelstad og Nyland på Stamnes (Leirfjord). Foreldrene var Alex Eriksen (1873-1936) & Marie Pedersen Nyland (1881-1968) som bodde på Vevelstad.

 

De fleste stiftet familie og bosatte seg i Norge, mens to forsvant ut av geografien. Det var:

 

1) Erik Dal Eriksen, f. 14.08.1905 på Nyland, Leirfjord (der moren kom fra). Han døde visstnok rundt 1980 i North Bay, Ontaria i Canada. Det siste har jeg ikke funnet bekreftet noe sted. Han hadde to sønner: Raymond og Terry, men har heller ikke lyktes meg å finne noen av de. Kan jo være de skiftet eller endret på navnet sitt.

 

Når dro han over, hva drev han med, og hvem giftet han seg med?

 

2) Eldbjørg Eriksen, f. 02.08.1920 på Vistnes, Vevelstad. Hun døde 23.03.1945 i Tyskland. Sannsynligvis i et bombeangrep. Var det i Berlin? Hva slags bombeangrep kan dette ha vært snakk om? Hun giftet seg med en Paul Dahlmann, sannsynligvis fra Köln, og de fikk datteren Mona Lisa.

 

Når kom hun til Tyskland? Hvor bodde de, og hva skjedde med datteren? Vil tippe hun ble født under krigen en gang. Alt etter når Eldbjørg kom til Tyskland.

 

Håper noen kan hjelpe meg med noen hint i alle fall. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canada, Ocean Arrivals (Form 30A), 1919-1924

about Erik Dahl Eermo Eriksen

 

Name: Erik Dahl Eermo Eriksen

Gender: Male

Estimated Birth Year: abt 1906

Birth Place: Norway

Age: 18

Date of Arrival: Jun 1924

Port of arrival: Quebec

Port of departure: Trondhjem, Norway

Ship Name: Caronia

post-297-0-48210000-1349994438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=EMITROND&gardpostnr=183389&personpostnr=183389#nedre

 

Emigranter fra Trondheim 1867-1930

 

År Side Linjenr Lp.nr. Ny gruppe Reisedato Førenamn Etternamn Sivilstand Fam. stilling Yrke Kjønn Fødd dato Bustad Reisemål Linje Skip Billett Føremål Reiseløyve

 

183389 1924 325 7 1488 1 22.05.1924 Erik Dahl Eriks. ug Fisker m 1905 Vevelstad Canada Cunard Jernb. Bergen Cash a Pr.att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

?

 

Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1954

about Eric Erickson

 

Name: Eric Erickson

Arrival Date: 31 Aug 1929

Port of Arrival: Buffalo, New York, United States

Age: 24

Birth Date: abt 1905

Birth Place: Helgiland, Norway

Birth Country: Norway

Gender: Male

Race/Nationality: Scandinavian

Record has photo?: No

Record Type: Cards

 

Født på Helgeland. Ikke vært i Statene tidligere. Carpenter av yrke. Ikke oppgitt destinasjon. Siste bopel var Colborne, Ontario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette er en gammel tråd nå, men jeg har begynt å fatte interesse for min oldemors søster Eldbjørg Eriksen og hennes familie. Hun fikk som nevnt barn med denne Paul Dahlmann, fikk en datter (Mona Lisa), og døde altså 23. mars 1945. Er det noen som kan gi meg nyttige råd eller linker til å finne ut noe om denne familien, og eventuelle etterkommere? Om denne Paul levde i 1945 vet jeg heller ikke.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.