Gå til innhold
Arkivverket

Urvandsagen i Meldal


Terje Ofstad
 Del

Recommended Posts

Carolina Dalager giftet seg den 10 juli 1848 med Ole Iversen Urvandsagen i Meldal. Det er vanskelig å tyde alderen hans i kirkeboka for ekteskapet, han kan ha vært 33 år?

Jeg skulle gjerne funnet ut mere om han og hans forfedre. Er det noen som kan hjelpe meg med det? Hans far het Iver Olsen og det er alt jeg finner ut. Jeg finner heller ikke Ole's konfirmasjon.

Jeg takker for alle inspill.

 

Hilsen

Terje Ofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUN fra FS.

 

name: Ole /IVERSON/ Urvandsagen gender: Male birth: 23 December 1813

Meldal, Sor-Trondelag, Norway death: 10 November 1861

Meldal, Sor-Trondelag, Norway

 

 

 

 

Parents

father:

 

Iver /OLSEN/

 

mother:

 

Kiersti /JONSDATTER/

 

spouse: Caroline /FREDERICKSON/ marriage: 10 July 1848

Orkdal, Sor-Trondelag, Norway Show children (1)

 

https://familysearch...M9.2.1/SBJS-9JX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være samme mann?

 

name: Ole Iversen gender: Male baptism/christening date: 09 Jan 1814 baptism/christening place: Orkland, Sør-Trøndelag, Norway birth date: 23 Dec 1813 birth place: death date: name note: race: father's name: Iver Olesen father's birthplace: father's age: mother's name: Kirsti Jonsdatter

https://familysearch...M9.1.1/NWM8-22G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje Meldalsboka (b. 3, s. 390-391) var Ole Iversson f. 1813 som son av Iver Sagen og kona Kirsti Jonsdotter f. 1777 som var bygselfok på plassen Urvass-saga under garden Urvatn (Urvand).

 

Denne Iver Olsson kan vere frå Åmotsaga (Øversaga, s. 381-382) og skulle i så fall vere han som vart født 1779 som eldste son av Ole Iversson f. 1753 og Marit Nilsdotter f. 1751. Ole var son av Iver Olsson f. 1713 og Ingeborg Eriksdotter f. 1708. Tidlegaste kjente ledd på Åmotsaga var Ole gift med Anne f. 1680.

 

Her må det nok meire undersøking til for å bringe på det reine om Iver Olsson på Urvatnsaga er den same som han frå Åmotsaga, sjølv om det verkar rimeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om Urvatnet og Åmot:

 

Dette var gardar inne i marka, nord aust i Meldal med grense til Orkdal og Hølonda (no i Melhus) kommunar. Kart over Urvatnet med Urvass-saga og kart over Åmot med Åmotsaga (Øversaga). Området var prima skogsområder, noko som vel forklarer dei mange sagene i området. Dette - tilgangen til tømmer og ved - var òg grunnen til at det vart etablert smeltehytte for Løkkenverket i området, litt lenger oppover langs Svorka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.