Gå til innhold
Arkivverket

Slektsprogrammet "my heritage"


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har lastet ned Aps'en my heritage, men jeg har problemer å legge til flere enn mine foreldre. Jeg hadde tenkt å legge til alle forfedre og min kone sine forfedre og slektninger, men jeg finner ikke ut av hvor jeg kan legge til slekt. Gjør jeg dette via internett eller kan det gjøres fra aps'en? Finnes det en brukerhåndbok på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send evn melding til: austevollslekt@gmail.com

Kan jeg bruke IPAD eller må jeg bruke pc'en?

Finnes det brukerhåndbok på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned myheritage.no. Da får du det på norsk. Det er veldig enkelt å legge til navn, opplysninger etc. I myheritage får du matcher med andre som forsker i samme slekt. Dette kan være en fin hjelp til å komme videre.

 

OBS OBS! I my heritage, så som i familysearch forekommer det mye feil. Bruk derfor disse programmene som en hjelp og rettleder, samtidig som du absolutt bør dobbeltsjekke alt med kirkebøker, folketellinger etc.

 

Ellers er myheritage en flott mulighet til å komme i kontakt med andre som forsker i din slekt. Jeg har hatt stor glede av myheritage selv om jeg ikke alltid stoler på forskerene der.

 

Vennlig hilsen

Toril Basberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg oppdaget at det var noen som hadde en del av mine opplysninger prøvte jeg å godta at det var de samme personene jeg også hadde, da kom det opp at jeg måtte oppgradrer til Prenium og det kostet 119 us doller pr år.

Finnes det gratis slektsprogrammer der en også får koble sammen, sammenfallende opplysninger? Eller er My heritage det beste på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg ikke kunne bruke IPAD'en til å registrene inn nye personer. Vel, litt kjedelig det da, men jeg har nå fått reg., litt fra min pc. Noen sier at myheritage er gratis, men det kan ikke gjelde hvis jeg skal koble opplysiniger eller ha mer enn 250 personer i reg. Men hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg oppdaget at det var noen som hadde en del av mine opplysninger prøvte jeg å godta at det var de samme personene jeg også hadde, da kom det opp at jeg måtte oppgradrer til Prenium og det kostet 119 us doller pr år.

Finnes det gratis slektsprogrammer der en også får koble sammen, sammenfallende opplysninger? Eller er My heritage det beste på dette området?

 

 

Dis har jo også en såkalt match når man leverer inn gedcom fil. Myheritage er lettere å se. 119 dollar er under 700,- kr i året, dvs ca 58 kr i mnd. En del penger, men allikevel ikke altfor dyrt. Det finnes ingen gratis slektsprogrammer som har dette pr i dag.

 

Vennlig hilsen

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg ikke kunne bruke IPAD'en til å registrene inn nye personer. Vel, litt kjedelig det da, men jeg har nå fått reg., litt fra min pc. Noen sier at myheritage er gratis, men det kan ikke gjelde hvis jeg skal koble opplysiniger eller ha mer enn 250 personer i reg. Men hva mener dere?

 

 

 

Myheritage er gratis opp til en viss mengde, men det er ikke mye plass du skal bruke før du må betale. Familysearch har eller hadde et gratisprogram, men jeg vet ikke om de har det i dag. Jeg brukte det for noen år siden. Det var ingen koblinger med andre forskere der.

 

Vennlig hilsen

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok tusenvis av navn antar jeg. Men er jeg forpliktet på å dele eller kan jeg svare ja, eller nei på noe der. Jeg har brukt mange årsverk på å samle så mye data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har brukt My heritage en del år nå. Og du kan legge inn 500 navn gratis. Så er neste steg opp til 2500 navn..så er det den fulle pakken der en kan ha ubegrenset med navn og bilder etc..

 

Er mye gratis ute noen bedre enn andre. Og ja du kan skjule hele eller deler av slektstreet ditt på myheritage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er bare de første 250 navnene som er gratis. Jeg klarer ikke å leste hva det står på oppgraderingene. Er det årlige priser og hvor lenge er en bundet til avtalen. Når jeg er ferdig å registrere kan keg da laste alt ned på egen pc eller hardisk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja du kan skjule hele eller deler av slektstreet ditt på myheritage..

 

Men da er vitsen med Smart Match borte.

Det er jo umulig å akseptere en match hvor alle navn er merket med <privat>

Hvis man legger sitt tre in på MyHeritage må man akseptere at informasjon deles med andre.

Det er kun nålevende personer som skal beskyttes etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid et spørsmål om man virkelig skal dele med andre eller ikke.

 

1) Noen mener at de har brukt så mye tid på å samle sammen slektsopplysningene at de ikke har lyst til å "gi det bort".

2) Andre mener at det de har brukt mye tid på å finne, skal deles med andre slik at de også kan få glede av det.

3) Atter andre vil gjerne publisere arbeidet de har gjort, på nett eller i et slektshistorisk tidsskrift eller til og med i en slektsbok som utgis i få eller mange eksemplarer som et varig bevis på arbeidet som er nedlagt..

 

Så er det dette med å dele på My Heritage eller geni.com. Her er så vidt jeg skjønner også mulighetene begge. Enten gjøre opplysningene "private" eller å dele dem med noen/alle.

Selv har jeg på geni.com blitt hektet på alle mulige kongeslekter, som etterkommer etter "God Almighty", jeg er på etterkommertreet til profeten Muhammed osv.

Kildehenvisningene mangler dog. Hvordan slektssammenhengene har blitt til er rett og slett at man ukritisk slenger på udokumenterte "forfedre" i vilden sky, finner på personer som aldri har eksistert for å kunne koble til adels- og kongeslekter og takker pent ja til å koble seg på lange rekker av slektstrær uten å sjekke at andre har gjort en kvalifisert jobb med å utrede sannhetsgehalten i dette.

 

Derfor vil jeg anbefale at om man ønsker å se på mulige forbindelser, finne mulige spor videre og få tips om mulige slektsforbindelser, så bruk disse nettjenestene med forsiktighet. Ha likevel ALLTID et slektstre i et program eller som filer (word, txt eller annet) på egen pc med det slektstreet man selv kan gå god for og har dokumentert forbindelsene i.

 

Å ukritisk samle antatte aner uten dokumentasjon, blir i beste fall noe som kan være morsomt som tidsfordriv, men som antakelig er lite verdt å overlevere neste generasjon. Sørg for at alle fakta kan fnnes tilbake til i kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funksjoner i MyHeritage?

Hvordan kan man slette en gren i My Heritage? Jeg har lagt litt for mye inn dvs at jeg har både startet flere grener for meg og flere for min kone samtidig. Derfor ser jeg nå at det hadde vert mye bedre om jeg hadde startet med meg selv og heller tatt min kone sin familie når jeg er ferdig med meg selv.

 

Det har allerede gitt gode resultater med å velge My Heritage. Det er en familie jeg har lett etter i mist 10-15 år uten at jeg i det hele har funnet noe som helst, nå da jeg valgte dette programmet så var det allerede "matching" første dag.

 

Det er viktig ser jeg at jeg konsentrerer meg om litt om gangen og ikke starter altfor massivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke slette dem.

Når jeg får opplysninger som jeg kke har anledning til å kildesjekke umiddelbart, legger jeg dette inn med generll kilde f.eks navn på personen jeg mottok opplysningene fra.

Når jeg så kommer til den grenen kan jeg enkelt hente opp alle med denne spesielle kildehenvisning og endrer kilde etter hvert som jeg får sjekket ut og lagt til opplysnnger.

 

Hvis du alikevel vil slette noen, så merker du bare pesonen i listen ute til venstre og trykker "delete"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slettet personene, men jeg la merke til at personene for treff ble stående igjen, selv om dem ikke hadde noe treff. Jeg tar nok opp denne delen når jeg er ferdig med min slekt, men i og med at jeg valgte først det programmet med 2500 navn, så har jeg et begrenset utvalg.

 

Hvordan kan jeg laste ned Gedcom? Noen skriver at dette kan være lurt slik at jeg også har "hele slekten" på egen pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får spørsmål om "matchende" slektstre og personene som står ved siden av hverandre ikke er de samme personene, men er slektninger, skal disse da avvises eller aksepteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg finner at en annen bruker har en av de samme slektsgrene som jeg sitter og registrerer, kan jeg da "kopiere" over en eller flere slektsgrener for å slippe å gjøre hele jobben på nytt hos meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er riktig person så avviser du.

Men du er ikke nødt til å bruke så mye tid og energi på SmartMatch.

Jeg bruker dem som tips når jeg står fast og sjekker kun de jeg får melding om at er bekreftet av andre. (Det hender jo da at noen felaktig har bekreftet match som jeg avviser.).

 

Du bør i så fall velge "trinnvis" og være sikker på at opplysnngene er riktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oppdaga at eg måtte avvise. Plutselig var bildet av farfar komt på bror hans, så eg lærer vel etterkvart? Ser også at eg trenge ikkje bruke så mykje tid på slike kontrollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.