Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak "Hjerneaffekt" Hva er det?


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

En liten gutt på 5 år dør i 1915, antagelig etter å ha vært syk hele livet, av "hjerneaffekt".

 

Noen som har et forslag?

 

Mvh Anne

 

Overskrift redigert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten gutt på 5 år dør i 1915, antagelig etter å ha vært syk hele livet, av "hjerneaffekt".

 

Noen som har et forslag?

 

Mvh Anne

 

Tja si det?

 

Tenker på en form for cerebral parese eller annen hjerneskade, men det er bare gjetning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke godt å si. Nå har jeg også funnet ut at guttens mor døde av tuberkulose 2 år etter at han ble født. Skulle tro at hun var allerede smittet under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lenke til der dette står? Tenkte at det var litt utydeleg skrive, slik at det kanskje står hjerneinfarkt, men at det er vanskeleg å lese, og difor blitt tyda til affekt?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 10 (1903-1918), Døde og begravede 1915, side 256.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1214&idx_id=1214&uid=ny&idx_side=-236

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051025041260.jpg

Nr 26

 

Jeg tenkte selv at det var så tydelig skrift og ikke til å misforstå. Derfor la jeg det ikke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på en form for cerebral parese eller annen hjerneskade

 

Tror Reidar traff spikeren på hodet der. Hjerneaffekt. (med punktum etter) kan vel være Hjerneaffektion, dvs hjerneskade. I danske fagartikler (nevrologi) brukes "hjerneaffektion" slik vi ville bruke "hjerneskade" på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jorunn! Og takk til Reidar! Jeg forsøkte å lete i en dansk ordbok for jeg tenkte at det kanskje ville løse det, men jeg sjekket ikke fagartikler ;)

 

Det stemmer også med at det antagelig var en fødselsskade, da han var syk hele livet.

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.