Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Sofie Evensdatter Fløtrø (født i Nedre Stjørdal 1875) og som ugift fikk datteren Gyda i 1897?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Sofie Evensdatter Fløtre var født i Nedre Stjørdal 5 juli 1875 som datter av daværende husmann Even Tollefsen Fløtrø (f. 1847) og hans hustru Ellen Olsdatter Kvaal (f.1847).

 

Sofie fødte en datter Gyda 15 januar 1897 (døpt i Hegra, Øvre Stjørdal). Om Gyda vet jeg alt - hun ble gift og bodde i Hommelvik, Malvik, Sør-Trøndelag og døde først i 1983.

Men det er moren Sofie som jeg ikke finner senere i livet. En ting er sikkert - hun ble ikke gift med barnefaren Erik Eriksen Grønset (1874+1937).

 

Jeg finner Sofe ved folketellingen i 1900 - som boende hos gårdbruker Jørgen Andersen på gården Trelstad østre i Hegra kommune, Stjørdal: Sofie Evensdatter, ugift, sypike, født Hegra 1875.

 

Datteren Gyda finner jeg ved samme telling som boende hos besteforeldrene under adressen: Munkhaug 1, Stjørdal:

Even Fløtrø, f. Nedre Stjørdal 1848 (forøvrig feil årstall) tjenestedereng hos jernnbanearbeider Johan Martin Glomstad.

Kone; Elen Fløtrø - arbeiderkone, f. Nedre Stjørdal 1849.

Datter: Pauline Fløtrø, f. Nedre Stjørdal 1888.

Datterdatter: Gyda Lerfald, f. Nedre Stjørdal 1897.

 

Ved folketellingen i 1910 finner jeg atter Gyda bosatt hos besteforeldrene: (på plassen Tangmo i Stjørdal):

Even Tollefsen Fløtrø, f. Skatval 24 juli 1846. (Forøvrig feil dato og årstall). Fyrbøter på teglverk.

Kone: Ellen Olsdatter Fløtrø, f. Laanke 24 mars 1849, husgjerning.

Og videre datterdatteren: Gyda Eriksen, f. Hegra 15 januar 1896 (forøvrig feil årstall), husgjerning.

 

Men hvor bodde Sofie i 1910? kan hende hadde hun giftet seg og flyttet fra bygda?

 

Jeg søker også opplysninger om hvor nevnte besteforeldre bodde i senere år og når de døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da - såvisst er dette den riktige Sofie. Så du Arne skal ha mange takk for hjelpen. Her er hva jeg fant under gifte i Hegra/Stjørdal 16 juli 1901:

Brudgom: Martin Andreas Trælstad, jordarbeider, f. 1873.

Brud: Sofie Evensdatter Fløtrø, f. Fløtrø i N.Stjørdal 1875. Datter av husmann Even Tollevsen Fløtrø.

 

Siden Martin ved folketellingen i 1910 står oppført som gårdbruker på gården Trøan er det mulig jeg finner mer opplysninger om Sofie i bygdeboka for Stjørdal. Er det noen som har disse og som kan undersøke nærmere for meg?

 

Jeg leter fortsatt etter når 1) Sofie døde og 2) når foreldrene hennes døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bind 1 i Stjørdalsboka på side 105 finner jeg: Even Tollefsen Fløtrø født 23.06.1847, og død 04.09.1923. Jeg finner han i Skatvalsboka bind 2 på side 264 med foreldre Torleif Gunnarsen Skåråen

(24.04.1809-08.06.1894) og Berit Sivertsdatter Kornsve(1809-12.02.1891). De ble gift 13.06.1831. Så tilbake til Even med familie: Han ble gift 07.07.1870 med Ellen Olsdatter Lauvhaugen fra

Lånke som ble født 24.03.1849. Hun døde 28.02.1923. Sofie var født 05.06.1875. Du har kanskje Sofies søsken? Hvis ikke kan jeg skrive opp dem senere

 

Sofie ble gift med Martin Trælstad fra Hegra, og jeg har ikke bygdebøkene for Hegra(jeg kan sjekke på biblioteket i neste uke en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Torliefsen FLØTRØ

 

b. 23 Jun 1847, Skatval, Stjørdal, Nord Trøndelag, Norway.

d. 4 Sep 1923, Stjørdal, Nord Trøndelag, Norway.

 

Ellen LAUVHAUGEN

b. 24 Mar 1849, Elvran, Stjørdal, Nord Trøndelag, Norway.

d. 28 Feb 1923, Stjørdal, Nord Trøndelag, Norway.

 

 

Children Inga Petrine Evensen TANGMO

 

http://freepages.gen...07/WC07_193.HTM

 

Dåpen til Inga Petrine.

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Skatval i Nedre Stjørdal, Ministerialbok nr. 712A01 (1880-1900), Fødte og døpte 1885, side 25.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5334&idx_id=5334&uid=ny&idx_side=-31

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060823030031.jpg

 

Telling 1910. Even Tellefs. Fløtrø hf g Fyrbøter paa teglovn 24.07.1846 Skatval

http://www.rhd.uit.n...bnr=0010&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget interessante opplysninger fra de 2 siste innsenderne. Jeg begriper ikke at jeg har oversett Skatvalsboka hvor altså Sofies foreldres dødsdata er å finne. Jeg ser de døde bare med et halvt års mellomrom.

Til Anne Lise: hvis du tillfeldigvis skal innom biblioteket og da kan se om du finner noe mer om Sofie og ektemannen hennes,så sier jeg ja takk til det. Ellers kan jeg reise opp til Statsarkivet her i Oslo, men får neppe anledning til det før om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette i bind 5 av "Stjørdalsboka(for Hegra, men glemte å skrive sidetall og det er også 2 bind av den boka): Martin Andreassen født 04.03.1873, var sønn av Andreas Andersen Kvålsgjeret i Stjørdal. Han var

fostersønn av Jørgen Andersen som var bruker i Trælstad, og Anders var født 06.01.1839 og døde 18.01.1917. Han var gift med Gurina Lassesdatter Lerfaldtrø født 31.01.1836 og død 28.06.1917. Så tilbake til Martin:

 

Martin ble gift 16.07.1901 med Sofie Evensdatter Fløtrø, og hun var født 05.07.1875(det henvises til Tangen i Stjørdal). Deres barn:

1)Johan Gustav født 27.05.1902, og her henvises det til Landfald under Lerfald(det er i Hegra). Kan slå opp der senere om ønskelig

2)Birger født 12.05.1904, og var den neste brukeren i Trelstad. Gift 20.06.1930 med Ingeborg Olsdatter Moen(Tangvold) født 25.03.1907. Det er ført 3 barn på disse med fødselsdato osv, men tar det ikke med her

siden det er store sjanser for at iallefall noen av dem lever

3)Margot Synnøve fldt 01.01.1915, og gift med Alf Håve(se Skogly står det, men det vet jeg ikke hvor er)

 

Jeg slår gjerne opp mer på Martins aner i Stjørdal senere, men det faller jo litt utenfor dette emnet da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Anne Lise - her ga du meg alle de opplysningene jeg ønsket, så jeg er mer enn fornøyd! Dessuten fant jeg via norske gravminner at Sofie døde i 1958.

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 12.10.2012 den 13.55, Bjørn Piro skrev:

Sofie Evensdatter Fløtre var født i Nedre Stjørdal 5 juli 1875 som datter av daværende husmann Even Tollefsen Fløtrø (f. 1847) og hans hustru Ellen Olsdatter Kvaal (f.1847).

 

Sofie fødte en datter Gyda 15 januar 1897 (døpt i Hegra, Øvre Stjørdal). Om Gyda vet jeg alt - hun ble gift og bodde i Hommelvik, Malvik, Sør-Trøndelag og døde først i 1983.

Men det er moren Sofie som jeg ikke finner senere i livet. En ting er sikkert - hun ble ikke gift med barnefaren Erik Eriksen Grønset (1874+1937).

 

Jeg finner Sofe ved folketellingen i 1900 - som boende hos gårdbruker Jørgen Andersen på gården Trelstad østre i Hegra kommune, Stjørdal: Sofie Evensdatter, ugift, sypike, født Hegra 1875.

 

Datteren Gyda finner jeg ved samme telling som boende hos besteforeldrene under adressen: Munkhaug 1, Stjørdal:

Even Fløtrø, f. Nedre Stjørdal 1848 (forøvrig feil årstall) tjenestedereng hos jernnbanearbeider Johan Martin Glomstad.

Kone; Elen Fløtrø - arbeiderkone, f. Nedre Stjørdal 1849.

Datter: Pauline Fløtrø, f. Nedre Stjørdal 1888.

Datterdatter: Gyda Lerfald, f. Nedre Stjørdal 1897.

 

Ved folketellingen i 1910 finner jeg atter Gyda bosatt hos besteforeldrene: (på plassen Tangmo i Stjørdal):

Even Tollefsen Fløtrø, f. Skatval 24 juli 1846. (Forøvrig feil dato og årstall). Fyrbøter på teglverk.

Kone: Ellen Olsdatter Fløtrø, f. Laanke 24 mars 1849, husgjerning.

Og videre datterdatteren: Gyda Eriksen, f. Hegra 15 januar 1896 (forøvrig feil årstall), husgjerning.

 

Men hvor bodde Sofie i 1910? kan hende hadde hun giftet seg og flyttet fra bygda?

 

Jeg søker også opplysninger om hvor nevnte besteforeldre bodde i senere år og når de døde?

Hei❤️Min oldemor var Sofie Trelstad ❤️Fra gården Trelstad Østre der jeg er oppvokst:) mvh Ingeborg Trelstad 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.