Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er dette?


Tom Bjørnrud
 Del

Recommended Posts

Tror ikke det er gårds og bruksnr. Det eneste jeg ser er at det er Barbu (Arendal) og at huset ligger på "skydebanen" som jeg tror er/var en bydel.

Mulig du kan høre med statens kartverk eller Arendal kommune. Vet ikke om det foreligger noen adressebøker der.

 

Vennlig hilsen

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk alle for svar!

 

Dessverre så klarer jeg ikke finne ut hvilken eiendom det er. Ingen gård ved navn Barbu i Matrikkelen for 1950. Andre som har tips om hvordan jeg kan finne ut hvor dette bruket lå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg har funne noko som er i nærleiken av ei løysing.

 

I FT 1865 står det oppført gardsnamn som "skydebanen"

 

I matrikkel 1886 står "skydebanen" oppført som bruk nr 6 under garden Bardu.

 

På kartet finn eg Bardu som ein del av Arendal. Området som Bardu ligg under, har då gardsnr. 507.

 

Søker eg fram gnr 507 bnr 6, får eg namn "skytebanen". Det gjer eg også om eg søker på 507/3 507/4, 507/5, 507/7 osv.

Alle desse ligg på området Nesheia, men kva for eit bruk som er "ditt", det må det sikkert forskast meir på.

 

For å sjå området, kan du gå inn på norgeskart.no, velg "flere valg" under "søk", legg inn fylke: aust-agder, kommune: Arendal, gnr 507 og bnr 6, og trykk finn.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skydebanen er ikke en gård, men en strøk i bydelen Barbu!! Ergo et boligområde bestående av flere hus. Mulig at det en gang var en gård ved navn Barbu, men ikke på den tiden. Du kan evt ta kontakt med Arendal bibliotek. Kan hende de har litt mer historiestoff. Din familie bodde sannsynligvis i denne bydelen, men ikke på en gård. Bolighus ble ofte omtalt som gårder på den tiden, der flere familier bodde i samme hus, men i separate leiligheter. Det var mao før blokkenes tid.

 

Vennlig hilsen

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.