Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i Bygdebok for Alenfit/Hamre/Meland i Hordaland og gården Erstad.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det gjelder gården Erstad. Jeg er usikker på om den er omtalt i Hamre/Alenfit eller Meland Bygdebok.

 

Nils Olsen Erstad var født rundt 1670. Han er 31 år i 1701 og ble gift året etter med Susanne Jensdtr. Flatjord, trolig fra Flatjord i Jølster, Sogn Og Fjordane.Jeg antar at det er Nils jeg finner død i Hamre i 1733 mens Susanne døde i 1752 på Erstad.Vielsen i 1702.http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=941&merk=941#ovre

 

Det jeg er mest opptatt av å få vite er om det er opplysninger om foreldrene til Nils i bygdeboka, og eventuelt hva som står om datteren Thale som ble født i 1706.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=1701sba&gardpostnr=4763&merk=4763#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gård med navnet Erstad finnes i både Alenfit, Hamre og Meland. Jeg har alle bøkene - ingen Nils Olsen i Hamre eller Meland, men i Alenfit finner jeg dette:

Ola Sjursen d 1687, 82 år gml. Kona var Kari (1645), som enten var enken etter eller datter til forrige bruker (Oluff). Attgift med Ingeborg Haldorsdatter f 1644 d 1691, trolig datter av Haldor Åmundsen i Sæbø. 5 barn, 1 med første kone og 4 med andre kone:

1 Ola f ca 1662

2 Nils

3 Sygni

4 Jon f 1683

5 Ola f 1687 d 1696

Ein veit ikkje kvart det vart av desse borna.

 

Det var det bygdeboken hadde å by på..

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for oppslag.

 

Ja, det er jo en smule forvirrende dette, når man finner gårder Er(Ær)stad både i Alenfit, Hamre og Meland. Jeg må jo være ærlig å si at jeg ikke aner vilket av disse 3 sognene som er rett. Men da datteren Thale ble døpt i 1706 står det Mæland sogn/kyrkje., mens det ved dåpen til datteren Marite i 1704 står ingenting. Jeg må jo dog anta at den du fant i Alenfit er den rette.

Det blir imidlertid ikke mindre forvirrende når jeg sjekker døde i Hamre og samme gård. Ingen Ole Sjursen, derimot dør en Ole Olsen på Erstad i Sundet Sokn i 1696, 83 år gammel. Og en Ole Ærstad i 1702, 92 år gammel.Jeg finner heller ingen Ingeborg Haldorsdtr. død på Erstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hjertelig takk for oppslag.

 

Ja, det er jo en smule forvirrende dette, når man finner gårder Er(Ær)stad både i Alenfit, Hamre og Meland. Jeg må jo være ærlig å si at jeg ikke aner vilket av disse 3 sognene som er rett. Men da datteren Thale ble døpt i 1706 står det Mæland sogn/kyrkje., mens det ved dåpen til datteren Marite i 1704 står ingenting. Jeg må jo dog anta at den du fant i Alenfit er den rette.

Det blir imidlertid ikke mindre forvirrende når jeg sjekker døde i Hamre og samme gård. Ingen Ole Sjursen, derimot dør en Ole Olsen på Erstad i Sundet Sokn i 1696, 83 år gammel. Og en Ole Ærstad i 1702, 92 år gammel.Jeg finner heller ingen Ingeborg Haldorsdtr. død på Erstad.

 

Alenfit er navnet til Skipsreide.

Hamre var prestegjeld for både Alversund (Sundet) og Meland b.a.

I dag er Alversund og Meland egne kommuner og prestesokn.

Slik oppfatter jeg dette.

Erstad finnes både i Alversund og Meland.

Mvh.

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, hei. Erstad i Meland er rett. Jeg har en kopi av boken som jeg siterer.

Bnr. 5 Husstølen 1661 til 1716.

Ola Olsson f.kr. 1630, d.1716 på Erstad. Gift med Marit Nilsdotter f.kr.1632, d.1709 på Erstad. Ola hadde

systera Ingeborg og broren Arne som tenestefolk i 1711.

Truleg deira born.

1. Barbro f.kr.1666, gift 1688 med Mons Nilsson Fosse, d.1751. Bst. Indre Fosse i Lindås.

2. Nils f.kr. 1671, d.1733, neste brukar

3. Brita f.1677

4. Kari f.1678

1701 til 1731 - Nils Olsson f.kr.1671 på Erstad. Gift 1702 med Susanna Jensdotter (sagt å ver frå Flatjord

ved vigelsen). Einaste gard med tilsvarande navn er Flatjord i Jølster).

Born.1. Marta f. 1704, gift 1724 med Ola Tomasson frå Algerøyna, d. 1742. Bst. Algerøyna i Fjell.

2. Thale f. 1706, gift 1734 med Ola Sjursson, Davanger. Ho fekk i 1733 eit barn, Marta, med Per Andersson

Fjellsende.

3. Brita f. 1709, d.1713 på Erstad.

4. Anna f. 1711,neste brukar. 1731-1733. Ola Olsson f.kr.1700 i Gjervika i Lindås, d.1749 på Hopsdal gif 1732 med Anna Nilsdotter. Han fikk bygsel av svigerfaren Nils Olsson i 1731.men berre to år seinare overtok han bygselen på et bruk i Hopsda i Lindås, og dei flytta då dit. Deres datter Guri f. 1739 ble gift i 1775 på

Davanger, ho er en av mine stammødre. Gården på Erstad var det en Jens Magnesson,fra ytre Brakstad som drev 1723 til 1753. Med vennlig hilsen Lillian Nilsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.