Gå til innhold
Arkivverket

Slektsprogram?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har reg bort i mot 200 navn på my heritage og får da tilbud om å oppgradere programmet slik at jeg kan bruke alle funksjonene. Hvor lenge blir jeg så bundet av avtalen? Jeg har også prøvt å laste ned en versjon av Brothers keeper og får tilbud om å betale 45 dollar for programmet. Er dette en engangskostnad eller er det et årlig ab. Hvilke av disse programmene anbefaler dere? Jeg synes at my heritage virker enklere og koblingen mellom andre brukere virker veldig interessan. Jeg har en del info som jeg ønsker å skjule, men mye som er sikkert interessante for andre også? Hvilke anbefaler dere og hvorfor? Jeg har et godt tilbud som går utved middnatt og derfor vil jeg ha svar så snart som det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker MyHeritage og oppgraderte først til Premium før jeg senere valgte å oppgradere igjen til PremiumPlus.

Jeg valgte 5 år begge ganger og ved siste oppgradering ble tidligere innbetaling avregnet. Du har mulighet for å velge 1, 3 eller 5 år så vidt jeg husker i farten.

 

Jeg har valgt å laste ned programmet og kan derfor kun redigere opplysningene på egen maskin. Dette for å ha kontroll på og sikre opplysningene som legges inn. De jeg har invitert til siden kan se alle opplysninger og f.eks. laste opp bilder, men kan altså ikke redigere...

Enkelte notater kan f.eks holdes hemmelig og kun ses av medlemmer, selv om andre opplysninger om samme person er åpen for alle.

 

Jeg har ikke prøvd Brothers Keeper, og kan derfor ikke sammenligne disse programmene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvt å laste ned en versjon av Brothers keeper og får tilbud om å betale 45 dollar for programmet.

Er dette en engangskostnad eller er det et årlig ab.

 

Brother's Keeper betaler du et engangsbeløp for, og du kan betale i Norge (til John Steeds representant Otto Jørgensen) og deretter får du tilsendt brukermanual og registreringsnummer: http://www.bkwin.inf...gistrering.html

(Det er flere funksjoner i programmet når en registrerer det, enn i den versjonen en laster ned først.)

 

Kanskje det er tilbud i forbindelse med Slektsforskerdagen 27. oktober?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen som bruker "my heritage" har koblet seg til mine opplysninger, men så står det en melding om jeg vil godta eller bekrefte at opplysningene er korrekte. Jeg får ikke bekrefte dette før jeg har oppgradert programmet. Hvordan kan jeg laste programmet ned på egen pc og evn skjule ting jeg legger inn i programmet.

Jeg har så mye slektsinfo i forskjellige dokumenter at jeg er nødt til å systimatisere det på en eller annen måte. Jeg trenger kanskje også info som andre har og da er det en fordel å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du laster ned et program får du spørsmål om plassering (godta forslag eller velg selv).

 

Mht. skjuling av info så kan du for hvert "notat" du legger inn på en person hake av for "privat notat" og der er også mange generelle innstillinger som blir for mye å ta her...

 

SmartMatchene velger du selv om du bryr deg om, men de kan være utrolig gode å ha når du står fast.

Men der som i alle andre tilfeller MÅ alt dobbelsjekkes.

 

Forresten; "De andre" har allerede de samme opplysningene som du har ellers hadde der ikke blltt match

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes andre bra programmer som er gratis.

(...)

 

Det er vel flere funksjoner i den registrerte versjonen av disse programmene også?

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

 

Online slektsprogrammer har vært diskutert flere ganger på forumet og fokuset er ofte på hvordan en skal kunne rette opp slektskoblinger som er gale, når det er andre enn deg selv som har lagt dem inn.

 

En annen problemstilling er om det er mulig å laste ned det en har lagt inn der i en Gedcom-fil, dersom en ønsker å legge opplysningene inn i et annet slektsprogram.

 

Det viktigste rådet når en bruker et online slektsprogram, er nok at en også har et annet (hoved-)slektsprogram som bare ligger på ens egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere funksjoner i den registrerte versjonen av disse programmene også?

 

I Legacy har man muligheten til å oppgrader til Delux utgave men standard.utgaven fungere utmerket. Jeg har brukt den flere år uten å savne ekstrafunksjonene.

 

Gramps er et "open source" program og er fullstendig gratis.

http://gramps-project.org/

 

 

Det er en funksjon i MyHeritage hvor man kan laste ned en gedcom file til egen PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg første gangen var innom my heritage fant jeg en oversigt over f.eks personer jeg regnet med var i slike ft, men kanskje de var i andre registre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lignende som i Familysearch at du får tips om mulige arkiver, Men for å få tilgang til dokumentene trenger man ofte en form for abonnememnt på. US folketelling for 1940 er åpen, men ellers så er det meste i forskjellige mer eller mindre lukkede arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnementsvikår og priser for MyHeritage finnes her.

http://www.myheritag...onnementsplaner

 

Søking i amerikansk FT 1940 er foreløpig gratis.

Men straks man kommer utenfor de oppsatte rammer koster det ekstra.

 

En annen ting man må være klar over er søppel. (Som i Ancestery.com)

Noen påstår at de har over 100.000 personer i sitt tre. Hvordan kan man vedlikeholde ett slikt tre?

Andre har lagt inn ett tre og "glemmer" det når krav om betaling kommer.

 

Jeg bruker MyHeritage for min familie som er spred rundt i Norge og Sverige har lyst til å følge med på slekten.

Men all oppdatering/vedlikehold gjør jeg på min egen PC med ett annet slektsprogram og overfører endringene til MH med gedcom.filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese om Gedcom her.

http://en.wikipedia.org/wiki/GEDCOM

 

Jeg bruker det kun for å transportere data fra ett slektprogram til ett annet.

Men det finnes idag slektsprogrammer som arbeide direkte ut i fra gedcom filer

Ancesteris er ett slikt program. Men der er ikke fult oversatt til norsk.(selv om det står det)

http://en.ancestris.org/index.php?title=Main_Page

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt dette her? Men kanskje enklere enn å ha alt i forskjellige ringpermer og på pc?

 

Nå er det ikke slik at du behøver å bestemme deg for mange år av gangen. Bare programmet støtter GEDCOM, så kan du velge å bruke et annet program senere. Prøv gjerne flere av de programmene som er nevnt her før du bestemmer deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefaleat man leser noen tester av disse slektsprogrammene først, slik at en kan forsikre seg om at programmene håndterer imort og eksport av gedcom-filer på en ordentlig måte. Dessuten bør en være nøye helt fra starten med å registrere kildehenvisninger og all relevant informasjon om hvor opplysningene om slekten er hentet. Når antallet personer i treet kommer over et par hundre, blir det en kjempejobb å etterkontrollere at alle opplysninger er med.

 

Når en etter to-tre år skal dobbeltsjekke hvor en opplysning er funnet, er det nesten umulig om ikke kilde er notert. Skal man i tillegg dele opplysningene med andre, vil det være ekstra viktig at vedkommende kan finne ut hvor opplysningene har kommet fra. Nettopp dette siste er ofte en stor fare ved deling av slektsopplysninger på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en etter to-tre år skal dobbeltsjekke hvor en opplysning er funnet, er det nesten umulig om ikke kilde er notert. Skal man i tillegg dele opplysningene med andre, vil det være ekstra viktig at vedkommende kan finne ut hvor opplysningene har kommet fra. Nettopp dette siste er ofte en stor fare ved deling av slektsopplysninger på nett.

 

Jeg er fullstendig enig med Rune. Derfor er det viktig å ha ett slekts-program på egen PC hvor alle kildene kan lagres.

Alle kilder som man finner i "matcher" på internett må kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt MH for ett år og så får vi se. Det som er viktig for meg er å få vite hvordan jeg kan laste dette ned på egen PC i tillegg til å ha det på nett? Jeg begynte litt for "massivt" dvs med både min og min kone sin slekt, men det skulle jeg ikke ha gjort. Jeg skulle først fått orden på min før jeg begynte med min kone sin slekt. Lar det seg gjøre å slette en gren dvs f.eks. min kone sin slekt for å først konsentrere meg om min egen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg da ser at det er X-antall personer som kanskje matcher og jeg skal kontrollere disse. Noen må jeg avvise fordi de ikke stemmer, men når grenene stemmer, men det hele har forskyvet seg, skal jeg da også akseptere? Må alle kontrolleres? og må alle svares på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blir lignende som i Familysearch at du får tips om mulige arkiver, Men for å få tilgang til dokumentene trenger man ofte en form for abonnememnt på. US folketelling for 1940 er åpen, men ellers så er det meste i forskjellige mer eller mindre lukkede arkiver.

Du får jo noen enkeltopplysninger om personer gratis vedr 1900, 1910, 1920 og 1930, som er åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Legacy i DeLuxe-versjon, deretter The Master Geneaologist - og har no kasta meg på MyHeritage (Family Tree Builder) for den sosiale funksjonen si skuld. Eg gjer det no slik at eg registrerer i FamilyTree Builder og oppdaterer Legacy via import av gedcom-fil frå Family Tree Builder. Greitt nok til mitt bruk, men neppe noko for dei som set meir seriøse og avanserte krav til registreringa. The Master Geneaologist er svært avansert og tungt å læra for ein nybyrjar - men eg kan trygt anbefala Legacy som var det programmet eg først brukte. Å låsa det opp i DeLuxe-utgåva kostar nokre hundrelappar (300-400 kr) og då er det ditt for evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å låsa det opp i DeLuxe-utgåva kostar nokre hundrelappar (300-400 kr) og då er det ditt for evig.

 

Frå den Norske heimesida til Legacy:

 

Legacy 7.5 Deluxe koster USD 29,95 for nye brukere, mens oppgradering fra en tidligere Deluxeutgave av Legacy koster USD 21,95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.