Gå til innhold
Arkivverket

Slektsprogram?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har hvert bruker avLegacy i Ca 2 År og begynner og føle meg trygg på det ,selv om jeg ikke er noen ekspert hverken på data eller Legacy . For ca en måned siden lastet jeg ned MyHeritage for og se om det var noen fordeler med det. Jeg ble så nyskjerig at jeg betalte for hel pakke for 1 år .Dette blir jo mye dyrere enn Legacy Da der betalte jeg i undrkant av 300 kroner og det er bare 1 gang .På My heritage må man betale hvert år og det kostet nesten1000 kroner blir noe billigere hvest man betaler får flere år med en gang. Jeg hadde ca 10900 personer som jeg overførte ,dette har ført til ar det røsser inn med Smart Matcher med fårespårsmål om bekreftelse.Klarer ikke og svare på alle ,Annbefaler og begynne med 1 liten fil og publisere den ..Nå kommer jeg til det jeg lurer på ,Hvist jeg legger inn flere personer i treet og publiserer det på nytt har jeg forstått at systemet husker di jeg har bekreftet ,så jeg slipper og bekrefte dem på nytt Stemmer dette?? Så mitt neste spørsmål

Jeg har i dag lagt inn flere personer i Legacy Hvist jeg Konverterer dette over til 1 ny fil i MyHeritage så husker vel ikke systemet det . Eller er det noen som hveit hvordan jeg bør gjøre dette for og slippe og godkjenne alle på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selv om du vil bekrefte, avslå eller overse. bekreftelser som kommer fra andre.

Hvis du synest innboksen på mailen blir fyllt opp så kan du velge å ikke bli varslet på mail. Da vil du kunne se om der er SmartMatch bekreftet av andre når du går inn på din hovedside på nettet og behandle disse forespørslene derfra.

 

Jeg kjenner ikke Legacy og skjønner kanskje ikke helt hva du mener, men hvis du vil lage nytt slektstre på MyHeritage så vil dette ev. bli nye matcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt MyHeritage en stund, men kun etter familiens ønske om å se hva jeg klarer å finne ut om våre aner.

Jeg har aldri benyttet meg av matcher. All informasjon om mine aner er funnet på annen måte ved hjelp av kirkebøker o.l

Det som er viktig er at de opplysninger man legger inn i ett slektsprogram er godt dokumentet. At det finnes en kilde som man kan stole på.

Jeg vil også ha programmet på egen PC (Mack).

 

MEN nå fikk jeg lyst til å teste MyHeritage.

Jeg lastet ned og instalerte Familiy Tree Builder og begynte å kontrollere matcher.

Her må man ha tungen rett i munnen. Man finner 90% søppel.

Hvis man har over 100.000 personer i sitt tre er det kvantitet og ikke kvalitet. Slike kastet jeg ut (sperret).

Hvis man endelig finner en match man kan "stole på" er det ofte en match fra noen som tidliger har kopiert dine opplysninger.

 

Min konklusjon Asbjørg er.

Hvis du vil finne dine aner bruk ett slektsprogram på din egen PC.

MyHeritage er ikke bra nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke SmartMatchene uten ev. som mulige tips hvis jeg står helt fast.

Fant bl.a. en gang ut at jeg i lengre tid hadde leita på feil Bokn (Bukken)..Visste ikke at en gard "Bukken" fantest i Fister før jeg sjekket en match..

 

Men jeg prøver å "svare" på de som ev. har sjekket siden de har tatt seg bryet med det...

Og ellers er jeg fornøyd med programmet, men har ingen planer om å tvinge det på noen andre :)

 

Og programmet er forresten på min egen maskin (men publiseres også hver gang jeg stenger ned )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg bruker et fransk program : geneanet.org

Det er også på norsk. Det var avdøde Kjellaug R Petit og flere som snakket varmt om programmet i dette (gammelt) forum og jeg har aldri angret.

Tidligere har jeg prøvd Embla og Geni.

Gustav Onarheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.