Gå til innhold
Arkivverket

Christiania familie fra 1830 årene: Hvem var Wenzel Leopold Anthon Neddegodells hustru Marie Berg?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Mannen med dette rare navnet (Wenzel Leopold Anthon Neddegodell) kom fra København, men var født i Skive, Viborg 5 november 1804. Han må ha kommet til Norge før 17 juli 1834 for da døpes datteren hans i Domkirken i Christiania (Margaretha Marie Antonette). Morens navn er oppgitt å være MARIE BERG.

Ved datterens konfirmasjon i 1850 står som foreldre: gartner Wenzel Leopold Anton Nedegodell og hustru MARIE BERG.

Ved folketellingen 1865 - med bosted Kanten gate, Christiania (Trefoldighet Menighet) - finner vi herr Neddegodell som enkemann.

Ved folketellingen 1875 bodde han som enkemann sammen med sin datter og svigersønn (Georg Wilhelm Keyser) i Grændsegate 21 i Christiania og mannen døde i Christiania 4 november 1895 (ifølge kirkebok for Domkirken).

 

Men hvem var denne Marie Berg? Mavefølelsen sier at hun var en Christiania dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sønn født i 1831?

name: Jacob Christopher Peder Leopold Antonsen gender: Male baptism/christening date: 31 Jul 1831 baptism/christening place: VESTRE AKER, OSLO, AKERSHUS, NORWAY birth date: 02 Jun 1831 birth place: death date: name note: race: father's name: Leopold Anton Neddogedell father's birthplace: father's age: mother's name: Marie Berg

https://familysearch...M9.1.1/NHQH-19R

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Fødte og døpte 1831, side 94.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7720&idx_id=7720&uid=ny&idx_side=-97

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110010484.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

groom's name: Wentzel Leopold Anthon Neddegodell groom's birth date: 1804 groom's birthplace: groom's age: 26 bride's name: Marie Pedersdatter Berg bride's birth date: bride's birthplace: bride's age: marriage date: 15 Oct 1830 marriage place: Oslo, Oslo, Norway groom's father's name: groom's mother's name: bride's father's name: bride's mother's name: groom's race: groom's marital status: Single groom's previous wife's name: bride's race: bride's marital status: Single bride's previous husband's name: indexing project (batch) number: M42625-8 system origin: Norway-EASy source film number: 125843 reference number: Bk 22 p.179

https://familysearch...M9.1.1/N7T7-9W5

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Ekteviede 1830, side 400.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7720&idx_id=7720&uid=ny&idx_side=-404

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110020122.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finder Marie Bergs dåb på Arkivalieronline:

 

Randers, Støvring, Randers Sct. Morten 1798-1813, side 25:

 

Datter af daglejer Peder Andersen Berg og Karen Andersdatter. Født 13 og hjemmedøbt d. 14 december 1798.

 

 

Hilsen,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovererklæringen på høyre side.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Forlovererklæringer nr. 4 (1778-1831), Forlovererklæringer 1830, uten sidenr.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7720&idx_id=7720&uid=ny&idx_side=-160

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061109030552.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange interessante innlegg og jeg takker for hjelpen. Mavefølelsen var lite til hjelp da jeg indikerte at Marie Berg kunne være norsk! Hun var altså født i Randers (Støvring) 31 desember 1798. Jeg fant også frem til dåpsdatoen hennes via nettstedet Arkivalieronline som jeg har forstått er en verdifull kilde til å finne røtter i Danmark. Videre var opplysningene fra forlovererklæringen (Aker, 26.4 1830) svært nyttig lesning. Der bekreftes på nytt hennes fødsel 13.12.1798 i Randers og at foreldrene var Peter Andersen Berg og hustru Maren Andersdatter Estrup. Videre at hun var konfirmert samme sted i 1812 og deretter et årsatt 1825 som jeg ikke helt skjønner hva står for. Men konfirmasjonen hennes i 1812 finner jeg ikke da konfirmanter fra tiden før 1814 ikke er nedtegnet. Kan dette være registrert i annet sogn, mon tro?

 

Faren til Marie som het Peder Andersen Berg står oppført som leietaker ved datterens dåp i 1798. Det finnes jo mange folketellinger i Danmark og jeg forsøkte å lete etter familien ved tellingene i 1787, 1801 og 1803. Men det var lite vellykket. Kan hende gjør jeg søkene på feil måte siden jeg er å regne for en fersking når det gjelder bruk av denne databasen.

 

Imidlertid fant jeg noen interessante opplysninger i databasen for "Borgere i Christiania fra 1815". Her står oppført en Peter A. Berg som skomaker med borgerskap fra 2.8.1814. Hvis dette er riktig mann, så må Marie ha kommet til Norge som 16 åring. I forlovelseserklæringen fra 1830 står det at Marie hadde Grønland som bosted, så kan hende er det her en bør lete etter foreldrene også. Jeg skulle gjerne ha funnet ut hvor det ble av dem, hvor lenge de levde osv. Da Marie blir gift med sin Neddeogodell står det i kirkeboken for Vestre Aker 15 oktober 1830 at det vordende brudeparet begge oppholdt seg på Grønland, og at hennes far var brolegger Peder Andersen Berg.

 

Så var det ektemannen - mannen med det imponerende navnet Wenzel Leopold Anthon Neddegodell (eller Neddogedell). I forlovelseserklæringen står det at han var gartner og oppholdt seg på Ladegårdsøen (med andre ord nåværende Bygdøy). Her får vi bekreftet at han var født i Skive i Danmark 4 november 1804 og faren var løytnant og adjutant Neddogedell. Da Neddegodell gifet seg i 1830 står det at faren var løytnant J.C. Neddogedell (utvilsomt Johan Christopher Neddogedell). Forlovererklæringen fra samme år er bl.a. undertegnet J.C. Neddogedell, og dette må bety at faren også nødvendigvis befant seg i Norge.

 

Som borgere i Christiania i 1815 finner jeg en Neddogedell (uten fornavn) som oppgis å være skorstensfeier (kongelig bevilgning gitt 4.6.1806).

Og i følge Rigstidende nr. 11 for 5.2.1819 fremkommer en mindre hyggelig informasjon om samme mann, idet her står: "Løytnant og feierinspektør (i Christiania) Neddogodell ble 26 janaur 1819 av Høyesterett idømt 50 spd. i bøter for skjødesløs forhold i sitt embete. Dette må utvilsomt være en og samme mann som ovenfor.

 

Siden han var offiser (men lav grad) undres jeg på om det i Danmark finnes militæroversikter likt med bokverket i Norge; "Militærbiografier, den norske hærs offiserer 1628-1814". Kan hans navn finnes der?

 

Moren til Neddegodell var Helene Margrethe Schwerin og foreldrene ble gift i Ålborg (Fleskum, Budolfi) 27 mai 1795. Hvem var hun?

Jeg finner heller ikke Neddegodell-familien ved folketellingene hverken i 1787, 1801 eller 1803. Er det igjen meg som ikke vet helt hvordan databasen skal brukes? Jeg vet at faren (Johan Christopher Neddogedell) var født i Krakow, Polen, men familien synes også en tid å ha bodd i Danmark.

 

Ja, her var mange løse tråder, og hvis jeg har noen støttespillere som kan gi råd om hvordan jeg bør gå frem, vil jeg bli meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Det er svært at se, hvilket udtryk der bruges m.h.t. datoen 21 oktober 1825 i forlovererklæringen.

 

Det viser sig at være den dato, hun forlod Randers for at tage til København.

Denne oplysning findes i afgangslisten.

Randers amt, Støvring herred, Randers Sct. Morten 1823-1827, opslag 49.

 

J.C.W. og K. Hirsch har skrevet værket: Danske og Norske Officerer 1648-1814.

Den findes i få eksemplarer på - Rigsarkivet, Det Kongelige Bibliotek og på film bl.a. på Kastellets bibliotek.

 

 

Vh,

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er måske muligt, at der er en norsk baggrund i Marie Bergs ophav.

 

Hvis ikke, er nedenstående ihvertfald et pudsigt sammentræf.

 

Afskediget dragon og daglejer Peder Andersen Berg blev gift med Maren Andersdatter d. 18 januar 1798.

Sct. Morten 1780-1798, opslag 186 - trolovelsen opslag 184.

 

Ved folketællingen 1801 boede i Krumstrædet No 589:

 

Peder Normann 42 år daglejer

Maren Andersdr. 46 år

Johanne Pedersdr. 11 år

Marie Pedersdr. 3 år.

 

Johanne blev født juni 1790.

Moren var Maren Andersdr. og udlagt barnefar var Peder Andersen, dragon ved Liv-Esqvadronen.

Sct. Morten1790-1810, opslag 14.

 

Det er før set, at en normand har fået det tilnavn.

Og så skal Peder Andersen måske findes i Berg ?

 

 

Vh,

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finder følgende indførsler i Sct. Morten 1798-1813:

 

Opslag 85: fødte

 

1801

Peder Andersen Berg og Maren Andersdatters søn Anders f. 8 juni, hjemmedøbt 9 juni, i kirke 26 juni.

 

Opslag 411: døde

 

1803

Daglejer Peder Andersens barn Anders 2 år.

---

 

Opslag 117: fødte

 

1802

Peder Andersen Berg og Maren Andersdatters søn Ole, f. 1 oktober, hjemmedøbt amme dag, i kirke 12 novembe

---

 

Opslag 158: fødte

 

1804

Peder Andersen og Maren Andersdatters datter Anne, f. 12 marts 1804, hjemmedøbt.

 

Opslag 415: døde

 

1804

Peders Andersens datter Ane død 14 maj 4 uger.

---

 

Samme kirkebog, opslag 419: døde

 

1804

Daglejer Peder Andersen Berg, død 24 september og begravet 1 oktober - 51 år.

 

 

Vh,

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan have overset noget, men - jeg finder ikke begravelsen for en genkendelig Maren Andersdatter frem til 1838.

 

Da sønnen Ole blev konfirmeret i påsken 1818 boede han hos sin mor.

Sct. Morten 1815-1820, opslag 95.

 

Han blev snedkersvend og giftede sig 30 år gl. d. 22 august 1832 med Anne Cathrine Henricsen,

Sct. Morten 1828-1833, opslag 196

 

og de fik året efter datteren Caroline Amalie Berg f. 22 maj og døbt 14 juli 1833.

Sct. Morten 1828-1833, opslag 136..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.