Gå til innhold
Arkivverket

Anne Bye, skifte 1771 Stamnes i Alstahaug, hennes datter Marith Hass.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. - Har noen funnet dåpen til Marith Monsdr. Hass, f.c. 1744 ? - Hun er datter av Anne Bye, som det er sk. etter 1771 på Stamnes i Alstahaug. - Faren må da være en Mons eller Mogens, men hva mer ? -

 

Finner ikke døpen til Marith i kirkeboken og under da på om hun er døpt et annet sted ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, dette var flott. - Hadde jeg nu bare klart å tolke det som er skrevet etter navnet på faren. Går ut ifra det skal være et stedsnavn ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, dette var flott. - Hadde jeg nu bare klart å tolke det som er skrevet etter navnet på faren. Går ut ifra det skal være et stedsnavn ? -- M.v.h. Alv.

 

Jeg synes det står Moris Jørgen Hassis Pigeb. af Furunæsset i Leerfiorden nom. Marith.

 

 

EDIT.

Kommentar til nedenstående svar:

 

Hei. -- Marihes far hette klart Mons. Dette da jeg fant at Marihe er med i 1801 tellingen. - Marithe hadde en søster som i 1801 tellingen bodde som inderst på gården der Marihes datter var gift. - Hun hette Lisabeth Monsdr. og skal være f. ca. 1736. -

(...)

 

Ja det gjorde han jo. Det var en bokstav for mye, så da må det stå Moens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Marihes far hette klart Mons. Dette da jeg fant at Marihe er med i 1801 tellingen. - Marithe hadde en søster som i 1801 tellingen bodde som inderst på gården der Marihes datter var gift. - Hun hette Lisabeth Monsdr. og skal være f. ca. 1736. - Dessverre finner jeg heller ikke hennes dåp. --

 

Det kunne vært kjekt å funnet navnet på gården der Mons bodde. Noe som heter "Furunesset" som antydet, kan jeg ikke se at det er i Leirfjord. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært kjekt å funnet navnet på gården der Mons bodde. Noe som heter "Furunesset" som antydet, kan jeg ikke se at det er i Leirfjord. -- M.v.h. Alv.

 

Furuneset/Furneset/Forneset er gard nr 79 i Leirfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at Mons Jørgen Hass overtok det gamle borgerleiet på Forneset etter sin far som døde ca 1743 (skifte dette år).

(Skiftet etter Erich Jørgensen Hass ble imidlertid holdt på Mo, Vefsn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til dere. -- Forholdene omkr. Marits ekteskap på Leines har jeg nu bra oversikt over. --

 

Dåpen til Marits søster var kjekt å få avklart. - Jeg hadde selv lett i kirkeboken for Vefsn, da jeg hadde en misstanke om at Elisabeth kunne vært døpt der, da det jo var en del Hass-slekt i Vefsn . - J.fr. at en av Elisabeths faddere også er Hass i Vefsn. - Spørsmålet er da om det er mulig å finne kobling mellom Mons (Mogens) og slekten der. --

 

Jeg fant Forneset i Leirfjord og det er åpenbart i området rundt Sund, hvor noen av Marths fadere var fra. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner navnet Hass i manntall over borgere, jekteskippere osv. i Helgelands fogderi 1742-99.

Der står det blant annet at Mogens døde i beg. av 1766. Mogens er nevnt 6 ganger.

http://digitalarkive...n=st18001742bjh Søk etter Mogens Hass.

 

Jeg har ikke funnet han død, men kan ha oversett han. Men jeg fant dette i Annen liste, sist h.side. http://www.arkivverk...y&idx_side=-331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk også til Berit Knutsen. - Da begynner jeg å få en rimelig bra oversikt over denne slekten. - Det eneste jeg ikke helt finner ut av, er hvordan en evt. kobling er mellom Aars familien i Vefsn, som det blev samgifte med i den aktuelle slekt og Aars familien på Sandnes i Alstahaug. - Men det kanske skal behandles i en egen debatt ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Marihes far hette klart Mons. Dette da jeg fant at Marihe er med i 1801 tellingen. - Marithe hadde en søster som i 1801 tellingen bodde som inderst på gården der Marihes datter var gift. - Hun hette Lisabeth Monsdr. og skal være f. ca. 1736. - Dessverre finner jeg heller ikke hennes dåp. --

 

Det kunne vært kjekt å funnet navnet på gården der Mons bodde. Noe som heter "Furunesset" som antydet, kan jeg ikke se at det er i Leirfjord. -- M.v.h. Alv.

 

Dersom Lisbeth ble født i 1736, må hun ha vært "uekte" - født utenfor ekteskap.

 

Mons/Mogens Jørgen Hass ble nemlig trolovet med Anna Bye først den 14. mars 1737:

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-71

 

- Jeg tipper vel at Lisbet er identisk med den Elisabeth som ble døpt på Mo gård i 1738.

 

Jeg har notert at Lisbet`s ektemann het Ole Jacobsen Furunæss/Fornes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fastslått i innlegg #10.

 

Du finner navnet Hass i manntall over borgere, jekteskippere osv. i Helgelands fogderi 1742-99.

Der står det blant annet at Mogens døde i beg. av 1766. Mogens er nevnt 6 ganger.

http://digitalarkive...n=st18001742bjh Søk etter Mogens Hass.

 

Jeg har ikke funnet han død, men kan ha oversett han. Men jeg fant dette i Annen liste, sist h.side. http://www.arkivverk...y&idx_side=-331

 

Han ble gravlagt 1. søndag i advent 1765 (øverst til venstre): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Vedr. Lisbeth (Elisabeth) Mogensdr.s dåp, hadde jo Geir allerede funnet denne i Vefsn i 1738. - Folket i området rundt Sund i Leirfjord, brukte åpenbart like gjerne kirka i Vefsn, som på Stamnes. - Så da blev hun vel "ekte" da. --

 

Det er jo langt ifra sjelden at det er litt feil i årstallene som er oppgitt i folketellingen. - Det jeg anførte om Lisbeths alder fremgikk av 1801 tellingen da hun som enke bodde på gården der hennes niese, Inger Tomasdr. blev gift. --

 

M.h.t til samme Lisbeth (Elisabeths) mann, fremgår det ved moren Anna Byes skifte på Stamnes i 1771, at hun var g.m. en Ole M. Larsen. (Dessverre er Lisbeth her blitt hetende Magnusdr., men det er åpenbart en feiltolkning.) - Jeg har ikke funnet noe skifte etter Lisbeths mann, som må være d. før 1801, og kan da ikke ha noen mening om dennes navn. -- M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.h.t til samme Lisbeth (Elisabeths) mann, fremgår det ved moren Anna Byes skifte på Stamnes i 1771, at hun var g.m. en Ole M. Larsen. (Dessverre er Lisbeth her blitt hetende Magnusdr., men det er åpenbart en feiltolkning.) - Jeg har ikke funnet noe skifte etter Lisbeths mann, som må være d. før 1801, og kan da ikke ha noen mening om dennes navn. -- M.v.h.

 

Elisabeth og monsieur Ole Michael Larsen giftet seg første søndag etter hellige tre konger 1764: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-119

Trolovelsen på side 240.

 

I følge Frode Holte sitt slektstre http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I12357&tree=1, kom han bort på sjøen i 1782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Har noen funnet ut hvor denne "monsieur" Ole Michael Larsen, f.c. 1735 og som blev g.m. Elisabet Mogensdr., kom ifra ? - Hva førte ham til Kobberdal ? -- M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.