Gå til innhold
Arkivverket

Hans Olsen Steilene på Nesodden - ble han født på Hurum i 1792?


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Ifølge familien ble Hans Olsen født på Hurum i 1792, han flyttet til Nesodden, giftet seg, ble fyrvokter på Steilene og fikk sønnen Hans Hansen. Hans Hansen giftet seg med Laura Olsdatter Ommen og fikk sønnen Karl Ludvig Hansen, f 1879 på Mellemstrand, Nesodden. Nr 54.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 8 (1869-1879), Fødte og døpte 1879, side 55.

 

Karl Ludvig er den jeg har å gå etter, resten er bare løse ender som jeg ikke får knyttet sammen.

 

Ludvigs foreldre var Hans Hansen og Laura Olsdatter og ifølge KB ble begge født i 1843. Jeg finner en Hans Hansen som passer bra med yrke og bosted:

Hans Petter, f 13.3.1844, nr 6 - foreldre fyr?? Hans Olsen og Johanne Cathrine Pedersdatter Steilene.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Klokkerbok nr. Ga 0001 (1814-1847), Fødte og døpte 1845, side 310-311.

De får også barna Oliana f 1842, Johanne Kari f 1846 og Carl f 1848.

 

Når jeg leter etter Hans Olsen født i Hurum finner jeg Hans i FT 1801, foreldre Ole Hansen og Maria Andersdatter. Problemet er at jeg ikke finner ham døpt hverken i KB eller på Hurum historielag. Jeg finner andre Hans døpt på riktig tid, men ingen bor på/under Biørnstad.

 

Jeg finner hverken Hans Olsen, Hans Hansen eller Ludvig Hansen gift.

 

(Litt på siden, men viktig: Kan det være riktig at den Laura Olsdatter Ommen som jeg har funnet gift med Hans Hansen, er den samme som var datter av enke Marthe Marie Hansdatter Ommen og enkemann Ole Larsen Ommen? Hvis det er riktig Marie hadde hun også barn med ektemannen Peder Larsen: Ole, Laurits, Johannes, Hans og Oleana. Finner en Laura i 1865 som passer. Oleana dukker opp som fadder for etpar av Laura og Hans sine barn. Men jeg finner ingen opplysninger om hennes far Ole Larsen. Fant en del i dette skrivet. Marie Hansdatter døde på Mellemstrand i 1880 og jeg tror hun bodde hos datteren Laura selv om hun ble kalt fattiglem.)

 

Synes jeg sitter med mange biter, men jeg finner ikke sammenhengen. Er det noe Nesoddenkjennere som kan fortelle meg om dette er helt på jordet eller om det er de riktige menneskene jeg har funnet. Skulle gjerne funnet vielsene - de kunne kanskje fortalt litt. Veldig glad for alle innspill!

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Else :) Det er viktig å få rett tittel! Det var kanskje ikke det samme som fyrvokter - en fyrvokter var kanskje en overordnet stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til Harald Lorentzen på Nesoddtangen, han har skrevet mye og kan veldig mye om slektene på Steilene og Ommen.

Han har e-post men desverre har jeg ikke den adressen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Anne!

Det ser ut som jeg kan ha en del informasjon som kan ha interesse for deg.

Karl Ludvig Hansen var gift med Borghild f. Tollerud, og de bodde på Ramton (i det siste huset ved sjøen før campingplassen når du kjører utover fra Nærsnes). De fikk tre barn, to jenter og en sønn. I tillegg hadde hun en sønn født utenfor ekteskap, denne sønnen var min svigerfar. Ludvig gjorde ingen forskjell på ungene, og svigerfar opplevde ham som en fullgod far.

 

Ludvig var en periode fyrvokter på Steilene, som farfaren, og senere flyttet han til Sagene og livnærte seg som den siste profesjonelle garnbøteren ved Oslo-fjorden. Vi har et veldig godt bilde av ham der han reklamerer for Helly-Hansen (!!)

Hvis du vil vite mer, kan du kontakte meg på telefon 91347201 eller email al@interforum.no

 

Mvh Are Langmoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.