Gå til innhold
Arkivverket

Kristen Simonsen Anholt i Skjee - to brødre med samme navn?


Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Hei, søker klarere indikasjoner på at jeg har funnet rett person.

 

I NØTTERØ EN BYGDEBOK, LORENS BERG, 1922 står det under 5. Skarphaga:

 

"Kristen Simonssøn 1793-1842, hadde bare halve bruket til 1811, siden hele. Svigersøn av forrige, gift 1792 m. Berte Maria Andersdatter. Kristen var fra Anholt i Skjee og født ca. 1760. Han døde 1842, hustruen 1852, begge henved 80."

 

Jeg finner to ved dette navnet døpt i Stokke med samme foreldre. Og for øvrig to barn ved navn Pernille:

 

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0720Dopte1&Aar=&Fornavn=&Kjoenn=---&Fornavn_far=sim&Etternavn_far=&Bosted_far=anh&Fornavn_mor=ber&Etternavn_mor=&Bosted_mor=&keyword=&ma=off&mh=25&sb=0&view_records=Start+s%F8k

 

En Christen døpt i 1762 og en i 1769. Men jeg finner ikke den første Christen død. Jeg har ikke funnet dem i noen bygdebøker.

 

Det er den første Christen som passer best.

 

Er det noen som har noen ideer om hvordan jeg kan bekrefte at det er en av disse som til sist ender opp på Skarphaga i Nøtterøy?

 

Mvh

 

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Christen døpt i 1762 og en i 1769. Men jeg finner ikke den første Christen død. Jeg har ikke funnet dem i noen bygdebøker.

 

Det er den første Christen som passer best.

 

Kristen født 1769 er feil i kirkeboka; barnet het Kristine.

 

Simen Hansen (ca. 1728-1793), gift 1754 i Stokke med Berte Kristensdatter (ca. 1731-1771) hadde barna:

  1. Hans, født 1755 på Anholt, død 1776 samme sted.
  2. Lars, født ca. 1757 (dåpen mangler i kirkeboka, men Lars Simensen Anholt ble konfirmert 1773).
  3. Pernille, født 1760 på Anholt, trolig død liten.
  4. Kristen, født 1762 på Anholt.
  5. Pernille, født 1766 på Anholt.
  6. Kristine ("Christen"), født 1769 på Anholt.

I Søndre Jarlsberg sorenskriveris pantebok I 7a, fol. 67b, finnes tinglysing av Pernille Simensdatters og Kristine Simensdatters avkall på deres arv etter mora Berte Kristensdatter Anholt. Her omtales Lars Simensen Laholmen (dvs. Laholmen under Stokke prestegård) som bror av Pernille og Kristine. - Dermed er barn nr. 2, 5 og 6 plassert.

 

Ved trolovelsen/vielsen mellom Kristen Simensen og Berte Maria Andersdatter på Nøtterøy i 1792 omtales brudgommen som "Ungekarl Christen Simonsen Anholdt af Skee Sogn". Da Kristen og Berte Maria døpte sønnen Nils i 1794, var Lars Simensen Laholmen fra Stokke en av fadderne. - Dette burde være tilstrekkelig dokumentasjon på at Kristen Simensen Skarphaga var identisk med Kristen Simensen, født 1762 på Anholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svaret ditt!

 

Tenkte det kunne være en skrivefeil her med navnene, ja.

 

Når det gjelder panteboken, tenker du på nr. 12 og 13 her på det som så vidt jeg ser, er fol. 68a?

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070325380945.jpg

 

Enig med deg at denne dokumentasjonen er tilstrekkelig.

Takk igjen for utrolig god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder panteboken, tenker du på nr. 12 og 13 her på det som så vidt jeg ser, er fol. 68a?

http://www.arkivverk...70325380945.jpg

 

Enig med deg at denne dokumentasjonen er tilstrekkelig.

 

Det er riktig sted i panteboka, men venstre side av oppslaget er altså fol. 67b, mens høyre side er fol. 68a. Folionummerering er nummerering av ark, der a-sida er forsida og b-sida er baksida.

 

Mht dokumentasjon: Lars Simensen Laholmen, senere Snipetorp, var fadder for de fleste av Kristen Simensen Skarphagas barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.