Gå til innhold
Arkivverket

Husarregiment/korps/detachement i Christiania 1796-1806 som ble del av Akershusiske dragonregiment ca 1806


Sigrun Knutrud
 Del

Recommended Posts

Finnes det dokumentasjon i Riksarkivet som kan si noe om dette regimentet?

 

Jeg hadde et innlegg i Brukerforum i vår om samme tema, mer utfyllende her:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/177458-husarregimentkorpsdetachement-i-christiania-1796-1806/page__hl__%2Bhusar

 

Det er husar Christen Christensen jeg spesielt ønsker å finne opplysninger om.

 

Mvh Sigrun Knutrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har ikke mye mer informasjon enn det du allerede ser ut til å ha.

 

Detasjementet ble sendt til Norge etter kongelig resolusjon av 5/2 1796. Detasjementet var en del av det danske husarregimentet og besto til å begynne med av danske soldater.

Etter hvert ble detasjementet supplert med nordmenn. Sjefen var til å begynne med en rittmester Juell, fra 1799 overtok rittmester Peter Vogt Nilsson. Avdelingen ble etter hvert en helt norsk

enhet, og fikk i 1807 navnet "det gevorbne dragonkompani", som ble innlemmet i Akershusiske dragonregiment.

 

Det er lite arkivmateriale som omhandler detasjementet. I arkivet etter Det kongelige norske kommisariatskollegium finnes en pakke (D-0467) med brev og enkelte lister. I arkivet etter Sønnafjelske generalkommando finnes det også en pakke (Da-0071) med brev fra detasjementet,

 

Dessverre kan vi ikke se at det finnes ruller over menige mannskaper. I pakke D-0467 er det enkelte spredte sykelister, men Christen Christensen dukker ikke opp her.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar!

Jeg er slett ikke sikker på at det er den Christen Christensen fra FT 1801 som er "min" Christen, men alderen kan passe med at "min" Christen gifter seg i Fåberg 1810. Det er imidlertid utallige Christen Christensen fra Fåberg, og han kan jo ha startet i det militære senere enn 1801 (eller også etter 1807). Egentlig kan "min" Christen også være fra hvorsomhelst!

 

Finnes det militære ruller fra "det gevorbne dragonkompani" som ble innlemmet i Akershusiske dragonregiment 1807? -og evt hvor befinner disse seg?

 

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivet etter Det kongelige norske kommissariatskollegium er det en pakke (Eh-0008) som inneholder ruller over de som ble overført til det gevorbne dragonkompani. Dessverre kan vi ikke se at Christen Christensen er nevnt her heller. For øvrig virker ikke disse rullene å være komplette.

 

Dersom Christensen giftet seg i Fåberg i 1810 er det også mulig at han var tilknyttet Opplandske dragonregiment. Vi har undersøkt rullene her fra 1810, og har funnet to dragoner ved navn Christen Christensen. Vi legger ved kopi av sidene med disse to.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

post-2132-0-35500000-1350653555_thumb.jpg

post-2132-0-04762600-1350653559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for info!

Det ser ut som begge disse var gift og hadde barn i 1810 da min Christen giftet seg .

Christen Christensen er nok en skikkelig nøtt! Om han nå var født i Fåberg, finner jeg ved en rask titt i "Døypte i Fåberg 1730-1818", 6 stk født 1770-1772 (ingen 1769), og 25 stk Christen Christensen f.eks. født 1765-1789! - så her er det et langt lerret å bleke...........

 

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du av informasjon om Christen Christensen. Gjerne datoer for når han gifter seg og så videre. Vet du for eksempel når han døde, eller hvilken gård han bodde på? Du kan gjerne legge ved en lenke til kirkeboksidene hvor du har funnet ham, så skal vi se om vi kan finne ut noe mer.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere vil se mer på dette!-( tenkte kanskje etter hvert å legge dette ut på Brukerforum)

Takket være noen skifter jeg har funnet, vet jeg ganske mye om familien i Fåberg, men ikke hvor/når han var født. Jeg har heller ikke funnet ham i dødsfallprotokoller fra Fåberg og Lillehammer, eller noe fra FT 1865 og 1875 (da må han vel begynne å bli svært gammel). Dette er hva jeg allerede har notert, foreløpig uten lenker, men det kan jeg evt gjøre etter hvert.

 

 

1810, 7.5.: Christen Christensen Kolberg vies til Marthe Christensdatter Brunsbæk. Hennes foreldre: Eli Johnsdatter Nordhove og Christen Mortensen Kirkerudmoen. Brunsbek er en plass under Nordhove)

 

1810, sept: n. Hovi ( datteren Christence f. 7.9 døpes)

 

1813, jan: v. Nord Hove (tvillingene Christen og Anne f. 4.1. døpes)

 

1819, aug: Husmnd under Skoug (datteren Magrethe f. 3.8. døpes)

 

1824, jan.: Lunde (datteren Mari f. 10.1. døpes)

 

1828, 11.5.: Nor Lunde (Christen f. 4.jan 1813, konfirmeres)

 

1829, 14.6.: n. Lunde (Anne f. 4. januar 1813 konfirmeres)

 

1835, 1.3.: Svigerfaren Christen Mortensen Brunsbekk død 9.2., begraves

 

1835, 24.5: Nordhove (Magrethe f. 3. august 1819 konfirmeres)

 

1835-36: Datteren Christence v Nordhove utflyttet til Christiania

 

1838, 22.5: und Hovie (Mari konfirmeres)

 

1841, 13.8: Anne Christensdatter 28 år, v. el. før Nordre Hove, utflyttet til Agger for 4 år siden

 

1843, 12.8: Christen Christensen Bronsbek oppnevnt som verge for arvinger etter Elie Johnsdatter Bronsbæk i skifteregistrering. Han overtar boets avling for 12 spd. Underskrevet Christen Christensen Bronsbek

 

1844, 6.5:Benevnes svigersønn i skiftet etter Elie Johnsdatter Bronsbek

 

1850, 22.5.: Christen Christensen ved Nordhove anmelder dødsfallet til Mari Christensdatter Bronsbek.

 

1850, 29.5.:Christen Christensen Husar, nevnt som gift med avdødes søster Marthe og far til avdødes arvinger i skiftet etter Mari Christensdatter.

 

 

"Pigen Mari Christensdatter ved Nordhaave 58 Aar gl. Død 22. mai. Efterladt sig en søster, som er død og som har efterladt sig 5 børn, hvoraf 2 døtre? Opholder sig i Faaberg, 1 søn i Trondhjem, og 2 døtre i Christiania. Den ene datter i Faaberg på Borud formondtlig umyndig."

 

 

 

Kolberg, Brunsbæk under Nordhove, Skoug, Nord Lunde, alle gårder i Fåberg.

 

 

Det ser ut til at familien har flyttet en del rundt. De eldste er født muligens på Skoug, konfirmert bosted n. Lunde, tilbake til Brunsbek....., og så har alle barna flyttet ut (f-eks Christence 1835-36 oppgitt bosted Nordhove). Jeg har foreløpig litt om Mari som giftet seg noe senere og skal ha emigrert til Amerika med familien. Datteren Anne har på dette tidspunkt flyttet tilbake og bor i Bronsbek.

Det at tre av døtrene på et tidspunkt flytter til Christiania/Aker tenker jeg kan indikere at faren har kontakter der.

 

 

 

Jeg har begynt å se litt på barnas faddere.

Christenses

 

 

Rasmus og Marthe v Einsbye. Einsbye ligger i Øyer, men etter litt us, har jeg funnet dem gift i Fåberg: Rasmus Iversen Blegen og Marthe Johanesdtr Lilleberge-eie viet 10.3. 1796.

(jeg sliter med bokstavstr mm i dette innlegget, gir opp nå)

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i alle fall funnet ut at Christen Christensen må være født 14.08.1772, og at foreldrene er Christen og Guri Kolberg. Se vedlagt kopi av kirkeboken for Fåberg.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

christen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

Dette skal jeg også undersøke videre.

 

Glemte enda en sannsynlig oppholdsplass for Christen Christensen og familien i oversikten over, nemlig Bjørstad

 

 

Christen Christensens kone Marthe Christensdatter ble født 11.9.1785, døpt 18. sept.1785, ved Kirkerud, og var 16 år FT 1801. Familien bor da v Nordhove (Hoven Nord; ant. Brunsbek).

 

 

Det er usikkert når hun døde, men hun var død ved skiftet etter moren Elie Johnsdatter 12.aug 1843, avsluttet 6.5.1844.

 

En sannsynlig kandidat er dette nr 9 høyre.s.:

 

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 4 (1833-1837), Døde og begravede 1835, side 120-121.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9280&idx_id=9280&uid=ny&idx_side=-48

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603640156.jpg

 

 

gift Kone Marthe Christiansd v Bjorstad- 49 Aar død 2. mars 1835

 

andre linje : ? Mand Christen Xstens. Inderst ibid

 

 

Selv om patronym er feil, Christian, ikke Christen, stemmer alder, og jeg har ikke funnet noen andre som kan passe.

 

 

Marthes far, Christen Mortensen Brunsbek dør 9.2. og begraves 1.3.1835. (samme kirkebokside t.v. nr. 9).

 

Datteren Magrethe f. 3.8.1819 konfirmeres også 24. mai dette året og oppgis å oppholde seg ved Bjørstad. (nr.20)

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 4 (1833-1837), Konfirmerte 1835, side 166-167.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9280&idx_id=9280&uid=ny&idx_side=-65

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603640173.jpg

 

 

Da datteren Christense er meldt utflyttet 1835-36 (uviss dato 1836?), oppgitt å være 26 år ), bor hun v Nordhove. Jeg ser det da som sannsynlig at Christen Christensen har flyttet med barna tilbake til sin svigermor Eli Johnsdatter i Brunsbek, idet både svigerfaren, og kona, døde like etter hverandre....

 

Og så begynner barna å flytte ut.... Datteren Anne oppgis å ha vært 4 år ved gården Schøyen i Agger da hun flyttet til Nes, Hedmark 13. aug. 1841. Hun har også vært "en nøtt" ....

 

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har i alle fall funnet ut at Christen Christensen må være født 14.08.1772, og at foreldrene er Christen og Guri Kolberg.

 

Christen Christensen kan ikke være rett person. Han døde 12. jan 1773, 1/2 år gammel.

Tema fortsettes her: http://forum.arkivverket.no/topic/180254-christen-christensen-kolberg-ble-gift-75-1810-med-marthe-christensdatter-brunsbck-i-faaberg-oppland-hvem-var-foreldrene-og-hvor-ble-han-av/#entry1534515

 

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.