Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen og Karen Hansdtr. Farmeneie, senere Gilestuen, Vang i Hedmark


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen Farmen og Karen Hansdtr. ble gift i Vang, Hedmark 1.11.1716. De bodde på Farmeneie da sønnen Ole ble døpt 2.2.1717 og på Gilestuen da sønnen Hans ble 3. søndag etter epiphania 1719.

 

Er et noen som vet mer om dette paret? Hadde de flere barn? Hvor bodde de senere? Og hvor ble det av sønnen Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjeleregisteret 1732 for Vang finner jeg en Ole Olsen, 39 år, og ei Karen Hansdatter, 47 år, på Ou-ejer. På samme sted finnes følgende personer, som jeg tror må være deres barn:

  • Hans Olsen 13 år
  • Marthe Olsdatter 10 år
  • Karen Olsdatter 7 år

Jeg finner ingen Ole Olsen, ca 15 år, men det finnes en Ole Hansen, 15 år, på Ou-ejer. Kanskje har han fått feil patronym?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Ja, dette er nok riktig familie. Ole Olsen og Karen Hansdtr. bodde på Gilestuen da Marte ble døpt i 1721 og på Oeie da Karen ble døpt i 1724 og alts fortsatt på Oeie i 1732.

 

Det jeg prøver å finne ut av er om deres sønn Hans var identisk med Hans Olsen Berger som ble klokker og skolemester i Gran. Se mer om dette i denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/180052-hans-thobias-berger-og-christiana-danielsdatter-kristiania/, særlig innlegg 16. Han er den eneste i noenlunde passende alder i sjeleregisteret og blant døpte i kirkeboka. Hvis det hadde vært mulig å finne en forbindelse mellom Hans Olsen Oeie og prestegarden i Vang og sogneprest (senere biskop) Niels Dorph så ville jeg kommet et godt stykke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sett på Løten og Nes ennå. Jeg skal lete der også. Dette blir som å lete etter ei nål i en høystakk uten å vite hvilken høystakk jeg skal begynne med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.