Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Nedre Romerike i 1830, fogden Carl Fredrik Pind


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Se side 1: http://arkivverket.n...k_read/33952/4/

 

Jeg klarer det meste av tydingen, og konkluderer vel egentlig med at fogden ikke hadde barn. Hans hustru Oline Catrine Sørensdatter 1774- lever fortsatt. Videre nevnes en Salicath (gift med søster av fogden). På slutten av skiftet synes jeg å kunne lese "H. Pind" som underskrift, men kjenner ingen ved det navn. Tyder jeg underskriften feil ?

 

Bror til fogden, Christian Ludvig Pind 1764-1859 burde vel være representert.

 

Videre er det midt på første side nevnt madame Smith og madame Stabel(?). I samme setning. Det nevnes også en "Pind" hvor jeg ikke kan lese fornavnet. "H" ?

 

Fogden Pind ga for øvrig et stort beløp til "Det Pindske Legat" i Skedsmo i 1812. Det kan kanskje forklare hvorfor det var lite igjen i boet. http://lokalhistorie...koler_i_Skedsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig var jeg innom "Bokhylla" og søkte på Pind og finner Skedsmo: bygdens historie. Der er faktisk deler av skiftet gjengitt, så da bortfaller mine spørsmål ovenfor.

 

Navnene jeg ikke tydet var postmester Pind, madame Smith og Malena Stabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg tror ikke det stå H.Pind men J.C.Pind og da er du fornøyd.

 

Forøvrig står det om fogd Pind i Skedsmoboken bind 2 side 580 (Fossum gård.)

"Ved skifte (på Værhauggård-nabogården) møtte enken Line E.K. Sørensen og fullmakt ble lagt frem fra postmester Pind, madam Smith og Marlena Stabel.

Det var adskillig disput om da endel av løsøret var blitt bragt bort. Bl. annet ett skrin med verdisaker og ett skrin."

 

Kanskje noen av verdien forsvant før skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madam Smith er Margrethe Pind, søster av fogden gift 2) med Severin Mejdel Smith. Jeg hadde oversett hennes 2. ekteskap.

 

Mariena Stabel må være Mariane Evald Pind - også søster, hvor jeg ikke tidligere har funnet ekteskap. Dette er et godt spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett skal være rett, men ikke alltid i skifter.

 

Mariena Stabel er feilskrift eller sammenblanding av to personer. Fogdens søster Louise Joachime Pind som dør i 1838 var gift med magasinforvalter Joachim Frederich Stabel i hennes 2. ekteskap. En annen søster heter Mariena Pind, men hun skal ikke ha vært gift og er trolig død før 1830, men jeg utelukker ikke at det er feil. I så fall er det her en sammenblanding av to søstre. Louise og Mariena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.