Gå til innhold
Arkivverket

Gift med egen bror?


Janna
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet hvorvidt det kunne være "vanlig" (iallefall ikke uvanlig) at bror og søster giftet seg? Dette går det frem av mine forfedre fra Hedmark. De fikk ingen barn heldigvis, da broren døde bare året etter giftermålet. Dette skjedde på begynnelsen av 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorvidt det kunne være "vanlig" (iallefall ikke uvanlig) at bror og søster giftet seg? Dette går det frem av mine forfedre fra Hedmark. De fikk ingen barn heldigvis, da broren døde bare året etter giftermålet. Dette skjedde på begynnelsen av 1900-tallet.

 

Dette er den dag i dag ulovleg (ekteskapslova, §3) http://lovdata.no/all/tl-19910704-047-002.html#3

og straffbart. (Straffelova §198; inntil eitt års fengsel.) http://lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#198

 

Reglane for ekteskap i 1900 var om lag som i dag.

Eg, veit ikkje, men reknar med at kring 1900 var straffeutmålinga strengare. Likeins reknar eg med at vigselsmannen (prest eller sorenskrivar) kunne miste stillinga, og saman med forlovarane, verte tiltala for medverknad til straffbar handling dersom det kom fram at paret var sysken.

 

 

 

Du kan rekne med at det er ein feil i slektstavla du har sett opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært interessant med lenke til det aktuelle giftermålet! Høres veldig usannsynlig ut at det kan ha skjedd. Derfor hadde lenke til hendelsen vært fin å få se.

 

Kan det være en forveksling pga navnelikhet?

 

En av mine brødre er gift med ei, hvis far hadde samme 2 fornavn og samme etternavn som vår far, f.eks. Per Johan Persen, og begge bosatt i samme by... på papiret vil det se kunne ut som at min bror giftet seg med sin søster, altså datter til (en annen noe eldre eldre) Per Johan Persen. Ikke søsken altså, skjønt hans kone riktignok er kusine til min far da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorvidt det kunne være "vanlig" (iallefall ikke uvanlig) at bror og søster giftet seg? Dette går det frem av mine forfedre fra Hedmark. De fikk ingen barn heldigvis, da broren døde bare året etter giftermålet. Dette skjedde på begynnelsen av 1900-tallet.

 

Det var høys ulovlig da som nå og en prest ville garantert ikke viet et par som var søsken, så her er slektstreet feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1903 fikk to halvsøsken barn sammen; hun var akkurat fylt 15 da hun ble gravid, han 18. De hadde felles far. Hun beholdt barnet, giftet seg med en annen mann og flyttet fra hjemstedet. Det jeg alltid har stusset litt over er det at dette ble ført i kirkeboken uten kommentarer - for to søsken som fikk barn sammen var vel så tabu at det heller hadde stått 'far ukjent' istedenfor fullt navn? Uansett hvilke følelser disse to hadde for hverandre, gift hadde de aldri blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1903 fikk to halvsøsken barn sammen; hun var akkurat fylt 15 da hun ble gravid, han 18. De hadde felles far. Hun beholdt barnet, giftet seg med en annen mann og flyttet fra hjemstedet. Det jeg alltid har stusset litt over er det at dette ble ført i kirkeboken uten kommentarer - for to søsken som fikk barn sammen var vel så tabu at det heller hadde stått 'far ukjent' istedenfor fullt navn? Uansett hvilke følelser disse to hadde for hverandre, gift hadde de aldri blitt.

Jeg har også et slikt eksempel fra 1892 og der har presten skrevet at de var søsken! Sønnen ble heldigvis ikke gift!

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må disse hendelsene være hemmelige, eller kan du legge til lenke? Det hadde vært ønskelig. Det er da en begivenhet som interesserer mange ("forvetne") flere hobbyslektsgranskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke ut lenke, for jeg kjenner oldebarnet til barnet som ble født i 1903. De 'forvedne' hadde sikkert ikke klart å bla fram til nå og funnet ut hvem som er nålevende etterkommere. Men jeg hadde følt at det ville være litt for privat. Denne personen jeg kjenner var ellevill da han/hun ville kunne finne foreldrene til mormoren sin, for standardsvaret i familien når det ble spurt om hvem som var mormors foreldre, var 'det er ikke noe å snakke om'. Men ingen kunne i sin villeste fantasi tenke seg at sannheten var så brutal. Dette knuste drømmen om et innrammet slektstre, og svaret fortsetter til personens barn og barnebarn: 'det er ikke noe å snakke om'.

Tragisk til tusen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling siktet kanskje til trådstarter? Der var det jo heller ikke barn med i bildet står det. Mulig trådstarter alt har funnet ut at det var feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker uansett ikke å henge noen ut for det som er skjedd for 110 år siden... kildene er jo åpne med 80 års klausul. Men det kan også være at en slik hendelse ville være klausulert for almennheten uansett. Og jeg aksepterer nselvfølgelig at man ikke vil legge ut lenke.

 

Men igjen: Selvsagt ville det være en interessant, om enn tragisk, forekomst i kirkebøkene.

 

Selv jobber jeg litt med "fantefolket", med stor interesse og ydmukhet. Dette var et skambelagt tema lenge, men mange kan i dag godt forholde seg til sitt omstreiferfolk-opphav. Og jeg kjenner at det er litt trist at ikke de som er omtalt i innlegg 12 kan kose seg ved/ glede seg ved/ stå ved forhistorien, slik den var, om enn tragisk. Barna vil igjen undre, og lete seg frem på egen hånd, og undre seg over hvorfor ikke foreldrene kunne ha fortalt likevel... Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling siktet kanskje til trådstarter? Der var det jo heller ikke barn med i bildet står det. Mulig trådstarter alt har funnet ut at det var feil?

 

Jeg takker for alle innlegg og entydige svar! Da sier vi stopp for dette evne, da jeg garantert har feil i et eller annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarn måtte jo lenge ha løyve (frå kongen vil eg tru) til å gifte seg.

Kravet om kgl. bevilling for søskenbarngifte ble opphevet ved forordning 23. mai 1800.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.