Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskerdagen 2012 på Hamar. Vi skal ut til folket den dagen, ikke "gjemme" oss


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har valgt å delta i dette forumet igjen, etter at noen personer som ikke likte min direkte stil fikk meg kastet ut for mange måneder siden. I tillegg nektet jeg å skifte visningsnavn fra wangensteen.net til mitt egentlige døpe-navn, så da måtte moderator få meg ut. Om jeg er blitt noe mildere eller rundere i kantene tror jeg ikke, men jeg skal i alle forsøke å ikke kommentere innleggene til de mest hårsåre her inne.

 

Den 27 oktober er det Slektsforskerdagen i Norge og det vil bli arrangementer over hele landet.

 

Som kanskje noen av dere vet er jeg Norsk Slektshistorisk Forenings nyutnevnte representant i Hedmark og jeg er en flittig bruker av Statsarkivet i Hamar.

 

For en tid tilbake begynte vi å diskutere om SAH og NSF kunne finne på noe sammen på slektsforskerdagen, og vi var enige om at vi skulle tenke litt nytt. Vi ville ikke ha møte i et lokale, vi ville ut for å markedsføre oss på en arena der "vanlige" mennesker finnes en lørdag. Resultatet ble et kjøpesenter.

Derfor har vi i felleskap en stor stand på MAXI storsenter på Hamar den dagen hvor vi stiller mannsterke og med storskjermer, internett-tilgang og mye mer.

 

Vi ønsker med dette tiltaket å øke interessen for slektsforskning i Hamar og omegn, og da MÅ vi ut til folket!

 

Dere kan lese mer om dette på Statsarkivet i Hamar's hjemmeside, Norsk Slektshistorisk Forening's hjemmeside og på min hjemmeside. I tillegg blir det et par avisartikler og kanskje NRK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig velkommen tilbake på forumet Lars Ove , dette har iallefall jeg ventet på .

 

Lykke til med slektsforsker dagen på Hamar

 

Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Bjørn og Terje!

 

Jeg har ikke hørt om noe arrangemenet på "are sia", men du er hjertelig velkommen til Hamar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha deg tilbake, Lars Ove. Litt krydder i hverdagen trenger vi.

 

Ønsker deg, NSF og SAH lykke til 27. okt. Dette er nybrottsarbeid og et spennende tiltak for å nå ut til grasrota. Håper det blir suksess - at flere får øynene opp for slektsforskning og at mange melder seg inn i Norsk Slektshistorisk Forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mulig lykke til med tiltaket Lars Ove.

 

Men selv forblir jeg utenfor et forum som stadig har "angiverknapper", som i praksis krever søkbare navn osv. osv., uten at jeg tror noen vil savne meg - jeg vil heller ikke savne et forum som stort sett diskuterer fra 18- og gjerne 1900-tallet. (men jeg har jo sett en og annen på ville veier i Christiania fra det "mørke" 1700-tallet, men det er jo unntaksvis).

 

Men til de som trives her, jeg unner dere absolutt den gleden i denne idyllen med smil og smil og smil....og skulle noen !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete #6 : Takk for det, og "krydder" blir det nok.....

 

Geir #7 : Jeg er overbevist om at det er mange som ville hatt glede av din enorme kunnskap om Opsloe/Christiania/Oslo på 16-1700 tallet, så det er synd at det er blitt sånn. Men vi to har i alle fall god kontakt!!

 

Og når det gjelder det som skjer neste lørdag, så tror jeg dette blir både interessant og morsomt. Statsarkivet i Hamar har trykket opp plakater med både sin egen logo og NSFs logo, og de skal vi "tapetsere" byen med, og med markedsføring i diverse media så tror jeg vi skal nå ut til folket.

 

Jeg mener man må være villig til å tenke nytt, men ikke bare tenke; man må også ha vilje og evne til å gjennomføre nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett flott tiltak dette Lars. Og Jeg som mangen andre har hatt god hjelp av deg og det du har gjort. Bruker endel tid på Dok senteret på Kapp..Her er det utrolig emd kildemateriale som mangen leter etter. Slik jeg har opplevd det så er det lettere å bruke Kapp kontra Gjøvik.

Noe dere i NSF kunne bidratt med her?

Ha ein framifrå strålande helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove: Dette er et supert initiativ ! Forhåpentligvis kan en "fenge" de yngre med dette.

 

Tendensen til å tro at "alt ligger på nettet", og ikke minst, at alle stamtavler som ligger på nettet er riktige, er sterkt økende. Ikke minst blandt de yngste. Her må det inn en elementær forståelse for hva slektsforskning er. Hvordan skal en overbevise de unge som fatter interesse for slektsforskning om at ikke en gang trykte bøker trenger å være pålitlige (f.eks eldre bygdabøker mv) ?

 

Uansett, lykke til med arrangementet, og velkommen tilbake på DA forumet Lars Ove !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett flott tiltak dette Lars. Og Jeg som mangen andre har hatt god hjelp av deg og det du har gjort. Bruker endel tid på Dok senteret på Kapp..Her er det utrolig emd kildemateriale som mangen leter etter. Slik jeg har opplevd det så er det lettere å bruke Kapp kontra Gjøvik.

Noe dere i NSF kunne bidratt med her?

Ha ein framifrå strålande helg...

 

Jeg som selv har slekt fra området savner selvsagt publisering av materialet til dok.senteret på Kapp på nettet. Jeg skulle gjerne sett at en del av dette ble skannet og gjort tilgjengelig for totninger i eksil. Det er klart at NSF kunne bidratt her, om det ble lagt opp til et prosjekt for å få noe av det materialet på nett. Jeg skulle i alle fall for egen del ha lagt arbeid i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje #11: ja det finnes utrolig mange til nå nesten ukjente kilder, og de skulle helt klart blitt tilgjengelig for alle.

 

Johan Marius # 12: du har helt rett. Det er skremmende at nettet er blitt det eneste forumet som for mange unge slektshistorisk interesserte er "det eneste sanne"

Jeg har tidligere sagt at Geni.com er noe dritt, og de er for meg et slektshistorisk virus ennå. At noen her på forumet er uenig vet jeg, men jeg er ikke helt ukjent med den slags.

Jeg er derfor glad for at det finnes en forening som ikke bare setter data på dagsorden, men som faktisk fokuserer på genealogi. For noen år siden synes jeg NSF var gammeldags og den andre foreningen det motsatte. Nå har jeg blitt overbevist om at det faktisk er motsatt. NSF er den foreningen som setter genealogi i fokus, og det er det den "nye generasjon" slektsgranskere trenger. Det er genealogi vi holder på med, og det er det NSF er best på.

 

Rune #13 : Du ser kanskje for deg en skanner på vei over til "are sia" ? Tja hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Lars.. Stiller mer enn gjerne opp og jobber litt jeg. Har etter vert kommet godt inn i endel av det som er der...

# Rune Er bare å ta kontakt... Vet ting er i farten der nede...Men nå er det mye arb på Årboka som gjøres..Men ta en tur innom er åpent 3 dager i uka Tirsdag 12-20

Onsdag 12-16

Fredag 09-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune #15#

 

Knappen er nok knappen til Ove Ovesen. Han rev den av frakken og brukte den blant annet til å klemme den ned i noe voks. Hvorfor vet jeg ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune og Terje,

 

For 4-5? år siden jobbet Gjøvik og Toten slektshistorielag (dvs Fredrik Dyhren og undertegnede) for å få skannet familiepakkene (en kjempesamling med slektsinfo for Toten) i arkivet på Kapp. Arbeidet skulle gjøres vha frivillige. Det kom så langt at vi skulle ha møte med en interessert direktør, men vedkommende måtte sende en annen representant, som ut fra eget hode ga klar beskjed om at hvis materialet skulle skannes så skulle det gjøres på profesjonelt vis (underforstått, dette krevde offentlige midler, og skulle sysselsette folk i den aktuelle institusjon) og ikke av frivillige.

 

(Og så skulle det OCRes, noe som fortsatt ikke er teknisk mulig fordi det er håndskrift.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Geir, frivillighet er noe svineri og det kan ikke komme noe godt ut av slikt noe :-)

 

Som en fattig trøst ser vi at digitalpensjonatets gjesteliste er stor, NSFs nye slektshistoriewiki har nå over 300 artikler, det gis ut verdifullt slektsstoff i både lokale og nasjonale slektshistoriske tiddskrifter. Alt dette på frivillig basis og med gratis innsats.

 

Det er utrolig synd at slike personer skal sette kjepper i hjulene for ildsjeler som ønsker det beste for brukerne. Men sysselsetting er sikkert viktigere, og det blir mye meer profesjonelt på den måten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir... Dette er nytt for meg.. Nå har jeg ikke bodd på Toten mer enn 3 år og brukt Dok senteret i 2. Men det er nå NY direktør der nede og jeg tror helt klart at det vil bli sett på med velvillighet å få gjort dette. Ja vet at det meste der er håndskrevet leser ukentlkig i de...Og det er ett stort arb å få det gjort.

 

Har vært litt på Gjøvik men det er gitt opp da det ikke er folk som kan hjelpe og det nå er mer skjønnlitterære skrifter enn annet i hyllene på det lille bortgjemte hjørnerommet..Hva med å samle alt på Kapp..Store lokaler og kanskje mer materiale?

 

Ha ein strålande dag :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune og Terje,

 

For 4-5? år siden jobbet Gjøvik og Toten slektshistorielag (dvs Fredrik Dyhren og undertegnede) for å få skannet familiepakkene (en kjempesamling med slektsinfo for Toten) i arkivet på Kapp. Arbeidet skulle gjøres vha frivillige. Det kom så langt at vi skulle ha møte med en interessert direktør, men vedkommende måtte sende en annen representant, som ut fra eget hode ga klar beskjed om at hvis materialet skulle skannes så skulle det gjøres på profesjonelt vis (underforstått, dette krevde offentlige midler, og skulle sysselsette folk i den aktuelle institusjon) og ikke av frivillige.

 

(Og så skulle det OCRes, noe som fortsatt ikke er teknisk mulig fordi det er håndskrift.)

 

Og hvem er det som eier dette arkivet? Er det ikke oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det som eier dette arkivet? Er det ikke oss?

 

Vel, vi betaler vel det meste gjennom skatten. (Når det gjelder eiendomsretten til de nevnte dokumenter er det vel Historielaget på Toten som er eier.) Det som er den egentlige problemstillingen er om museer etc er villig til å nedprioritere andre ting for å prioritere ditgitalisering, og om de har de rette folkene/kompetansen til å gjøre eller lede arbeidet. Mange skjær i sjøen ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å forstå dette.

Alle museer og arkiver må etter min mening være interessert i at materialet blir digitalisert. Hvis de ikke har mulighet til å gjøre det selv forstår jeg, men å nekte en dugnad er jo helt feil. Hva hvis arkivet brenner eller blir ødelagt på en annen måte? Jeg blir opprørt av en slik holdning og jeg tar kontakt med de ansvarlige i morgen.

 

Å ha en slik holdning arkivet på Kapp har er etter min mening totalt uansvarlig og har ikke noe med å bevare eller oppbevare slektshistorisk materiale på en fornuftig måte. Om et historielag eier dette materialet så er dette historielaget mer "eiesyk" enn det som er bra. Og for meg skulle ikke dette laget kalles "historielag". Dette laget består sannsynligvis av gamle gubber med skylapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at digitalisering bør skje på en ordentlig måte, og at materialet både må tilrettelegges og tas vare på under digitaliseringen. Jeg er derimot, som Lars Ove, uforstående til at ikke frivillige kan gjøre dette, enten etter en kort opplæring eller av frivillige som har gjort slike oppdrag tidligere.

Det vil både tilgjengeliggjøre materialet for allmenheten, slik som museer burde ønske seg og det vil også avlaste bruken og slitasjen av arkivaliene.

 

Nå som brukerne flytter ut av kommunene i enda større grad enn før, og avstanden er lang til arkivene ser jeg ingen grunn til at arkivaliene skal gjemmes bort. Brukere som har jobb på dagtid har vanligvis ikke anledning til å besøke disse stedene, som ikke har tradisjon for å holde åpent på kveldstid når folk har anledning til å besøke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke historielaget som har nektet digitalisering, og laget styres ikke av gamle gubber. Leder er ikke gubbe, og er meget oppegående mht digitalisering/data så det er nok ikke der problemet ligger.

 

Jeg minner om at det er en del år siden jeg var litt involvert i dette, personer, meninger og holdninger kan ha endret seg siden det.

 

Ellers er jeg enig i mye av det dere skriver. Jeg gikk inn i det med de samme holdninger, men oppdaget at det ikke er alle som er like interessert i digitalisering, at det er en god del praktiske ting som må løses og og mye organisering som skal ordnes. Merk også at det er mange titalls tusen ark som skal skannes - i ulike formater - så selv med evt. velvilje fra de involverte er det et stort prosjekt der mye skal klaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.