Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskerdagen 2012 på Hamar. Vi skal ut til folket den dagen, ikke "gjemme" oss


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Det er ikke historielaget som har nektet digitalisering, og laget styres ikke av gamle gubber. Leder er ikke gubbe, og er meget oppegående mht digitalisering/data så det er nok ikke der problemet ligger.

 

Jeg minner om at det er en del år siden jeg var litt involvert i dette, personer, meninger og holdninger kan ha endret seg siden det.

 

Ellers er jeg enig i mye av det dere skriver. Jeg gikk inn i det med de samme holdninger, men oppdaget at det ikke er alle som er like interessert i digitalisering, at det er en god del praktiske ting som må løses og og mye organisering som skal ordnes. Merk også at det er mange titalls tusen ark som skal skannes - i ulike formater - så selv med evt. velvilje fra de involverte er det et stort prosjekt der mye skal klaffe.

 

Men hvor er det da problemet ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er det da problemet ligger?

 

Et hint er å opplyse om at Historielag og Museum i realiteten er to forskjellige ting. Utover dette har jeg ikke lyst til å beskrive problemet i mer detalj enn jeg har gjort, det blir for personrelatert. De som har interesse kan kontakte meg direkte.

 

Dessuten er det ikke riktig å henge ut disse organisasjonene spesielt, det er mange slike organisasjoner relatert til historie som ikke akurat i er fremste rekke når det gjelder digitalisering. Et hederlig unntak er Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessuten er det ikke riktig å henge ut disse organisasjonene spesielt, det er mange slike organisasjoner relatert til historie som ikke akurat i er fremste rekke når det gjelder digitalisering. Et hederlig unntak er Arkivverket.

 

Jeg er helt enig i disse organisasjonene ikke er spesielle, det er mange slik rundt om i landet. Grunnen til at nettopp disse kom i fokus har nok noe å gjøre med at det var rundt de spesifikke kildene som befinner seg på Kapp diskusjonen startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at om en i DAG kontakter dok senteret så vil en oppleve en helt annen innstilkling. Der er ny leder og slik jeg ser det en helt anne oppfatting av tingenes tilstand. Mye blir digitalisert der nede nå.. Og jeg tror de ville satt pris på å få inn hjelp med digitalisering, og registrering på nett over innholdet deres.

 

Er en hyppig gjest på Kapp og er mer enn villig til å hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA......

Dette faller i særs god jord på "rette" sia...

Vet at flere brukere av dok senteret følger med på forumet her og sikkert er enig med underteikna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiearkivet er ikke gjort på et par dager. Hva annet på Kapp kan skannes på "noen dager". Neumanns tavler er mikrofilmet, og kan vel enklest skannes fra film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff en på SAH i dag som trodde det var nærmere 50 000 objekter å skanne, så det tar som du skriver mye mer enn et par dager. Men jeg kan skanne et par dager, og hvis vi får med oss mange til dette prosjektet som også kan sette av et par dager så kommer vi sikkert i mål.

Min skanner bruker 3,2 sekunder på en A4 side.

 

Hedmark Slektshistorielag har henvendt seg til SAH og spurt om de kunne være med den 27.

SAH har svart at laget må kontakte meg fordi det er jeg som har dratt dette i gang.

 

Laget har ikke henvendt seg til meg ennå, og det er jo litt merkelig. NSF henvendte seg til laget i mai og spurte om muligheten for et samarbeid noe de på det tidspunktet avviste. NSF ønsker selvfølgelig et samarbeid med lokallagene her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller Lars Ove..

 

Har ikke problem med å bruke "noen" dager der...All den tid en får gjort noe er posetiv. Og Når folk ser ting skjer så blir de nok med...At det er mye i hvelvet er helt klart..Mye kort, er ikke så mye a4 sider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Terje!!!

 

Og jeg har i dag hatt en dialog med Thor Bøhmer som er formann i Hedmark Slektshistorielag.

 

Laget stiller på MAXI storsenter sammen mad SAH og NSF på lørdag, og det er jeg glad for. Da er vi tre store og sterke.

 

Jeg håper også at de andre lokalforeningene tar kontakt med NSF sentralt eller undertegnede slik at vi i fellesskap kan sette oss ned å planlegge aktiviteter framover. Jeg er overbevist om at vi MÅ ut der folk er. Jeg er allerede i gang med planleggingen av slektsforskerdagen 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok mange som ser frem til at det rikholdige materialet på Melkefabrikken blir gjort lettere tilgjengelig.

 

Det er hyggelig med samarbeide mellom totninger og hedmarkinger - for 50 år siden skjøt de på hverandre! Les denne artige artikkelen på aftenposten.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok mange som ser frem til at det rikholdige materialet på Melkefabrikken blir gjort lettere tilgjengelig.

 

Det er hyggelig med samarbeide mellom totninger og hedmarkinger - for 50 år siden skjøt de på hverandre! Les denne artige artikkelen på aftenposten.no.

 

Dette var interessant. Med skart? Fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiearkivet er ikke gjort på et par dager. Hva annet på Kapp kan skannes på "noen dager". Neumanns tavler er mikrofilmet, og kan vel enklest skannes fra film.

 

Neumanns tavler fra mikrofilm er muligens kurant å skanne, men fra mikrofisch er bildene så små at her må det spesielt utstyr til. Jeg fikk lånt slik utstyr en periode og skannet meg fram til bokstaven N på de små mikrofischene. Resten fikk jeg ikke tid til før jeg byttet jobb.

 

Så Geir: Finnes mikrofilm av dette materialet eller er kun mikrofisch tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Geir: Finnes mikrofilm av dette materialet eller er kun mikrofisch tilgjengelig?

 

Det spørs om jeg har tatt ting for gitt, og at det ikke finnes masterfilm. Jeg vet ikke. Noen få masterfilmer burde vel latt seg skanne etter en prat med f.eks Arkivverket. Kapp har vel evt master?

 

Kopiene på lesesalen er vel ca A3 og passer dårlig på Lars Oves scanner (?), og originalene vet jeg intet om. Ca 4000 sider. Kopimaskina som var på lesesalen for flere år siden kunne brukes som A3 scanner. Personlig hadde jeg vel brukt et 18 Mpix speilrefleks med bearbeiding i photoshop - blir minimal slitasje og er raskt. Vi brukte i 2008 et 8 Mpix kamera på ca A3 kirkebøker på Balke og Hoff menighetskontor, det ble bra nok til avskrift, så 18 Mpix burde være mer enn bra nok.

 

En annen sak er vel i hvilken grad Neumann gir så mye utover det man nå forholdsvis enkelt kan finne i dataregistrerte kirkebøker - det meste på Toten er registrert - jeg vet ikke om det i tavlene er tilføyd info som ikke finnes i kilder på nett? På websidene til arkivet står det at enkelte suppleringer er gjort etter Neumanns tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg digital kopi av drøyt halvparten, etter at jeg fikk kjøpt det nest siste settet fra Kapp for ca. 10 år siden. Det er jo forsåvidt mulig å legge ut et sted.

Resten er nok antakelig lurt å bruke kamera på, da det nok blir beste mulige kvalitet.

 

Neumann gir jo en oversikt over familiene, og en god pekepinn på hvor mange av ektefellene kom fra, men den er slett ikke feilfri. På omtrent halvparten av tavlene, kan jeg tenke meg, er det gjort tilføyelser. Men tilføyelsene er muligens gjort mest på A3-arkene på Kapp og finnes ikke på fischene.

 

Det er likevel, uansett feil, et veldig godt materiale som utgangspunkt for å finne slekten sin på Toten. Så er selvsagt familiearkene og personarkivet gull verdt, men det er veldig stort og titusener av dokumenter og papirlapper. Blant annet er det mye avskrifter av eldre sakefallslister og skattelister, som ligger organisert pr gard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at digitalisering bør skje på en ordentlig måte, og at materialet både må tilrettelegges og tas vare på under digitaliseringen. Jeg er derimot, som Lars Ove, uforstående til at ikke frivillige kan gjøre dette, enten etter en kort opplæring eller av frivillige som har gjort slike oppdrag tidligere.

Det vil både tilgjengeliggjøre materialet for allmenheten, slik som museer burde ønske seg og det vil også avlaste bruken og slitasjen av arkivaliene.

 

Jeg kjenner ikke noe til dette museet, men forstår det slik at det er et stort materiale som ønskes tilgjengeliggjort. På Maihaugen har de noe de kaller "Torsdagsvennene". Var det mulig å organisere noe lignende på Kapp? Det krever vel et samarbeid med museet også: på Maihaugen er det bibliotekleder og leder ved Opplandsarkivet som leder dugnadsinnsatsen, men det er faste dager og mange forskjellige oppgaver som løses, og fritt opp til alle å melde seg på til dugnad.

 

Se Maihaugen/Venneforeningen (nederst på siden):

 

http://www.maihaugen.no/no/Venneforeningen/Aktiviteter/

 

Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF har allerede gjort en ganske stor dugnadsinnsats i Riksarkivets tidligere "Kjeldeskriftsavdeling" med skanning. Noe som vil komme alle til gode så snart materialet er indeksert. Vi vet at organiseringen er viktig og at arbeidet ledes på en god måte.

 

Andre eksempler på dugnader som har ført fram er en uendelig rekke med kirkebøker og annet kildemateriale lokalt,som frivillige har registrert og som deretter brukes av bygdebokforfattere til produksjon av bygdebøker. I stor grad er dette også utført av amatører. Folketellingen 1865 er vel annet eksempel, hvor arbeidsledige ble satt til å registrere fra originalkildene. Frivillighet lar seg altså bruke, og det gir mange fordeler i arbeidet med å tilgjengeliggjøre materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove, Rune eller noen andre som vet, fra ca når til når på lørdag er det NSF/SAH stand på Maxisenteret på Hamar?

 

Hei Jon Christian

 

NSF, Statsarkivet og Hedmark Slektshistorielag har en stor stand utenfor Økonomisko i 2.etasje på MAXI mellom kl. 10 og 16 i morgen.

Velkommen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Jon Christian

 

NSF, Statsarkivet og Hedmark Slektshistorielag har en stor stand utenfor Økonomisko i 2.etasje på MAXI mellom kl. 10 og 16 i morgen.

Velkommen!!!

 

Ok, takk skal dere ha, vi sees i morgen.

 

Mvh

Jon Christian Ringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dagen ble veldig bra!

 

NSF fikk mange nye medlemmer, og Statsarkivet i Hamar gjorde oppslag for over 50 personer som alle sa de ville bruke arkivet framover.

Hedmark Slektshistorielag hadde også meget godt besøk på sin stand.

 

NSF sin stand hadde besøk som kom den lange veien fra Fron, og neste gang så må vi være flere NSFere på standen. Jeg klarte ikke å snakke med alle som var interessert.

 

Dette var en meget interessant og ny måte å treffe nye slektsgranskere på, og om ikke lenge så dukker NSF opp igjen der folk ferdes. Jeg har planene klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til og med på en søndag har jeg fått flere eposter av de jeg snakket med i går.

 

Både privatpersoner og lag ser fram til et lokallag NSF starter. Jeg har antydet hva vi skal gjøre, og det har blitt godt motatt. Så dette blir både utfordrende og moro.

NSF tenker nytt, og det er det mange som synes er veldig spennende. NSF vil utvilsomt være en forening som setter slektsforskerne i sentrum :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er det da problemet ligger?

Hadde egentlg tenkt å ikke blande meg inn i diskusjonen ang Mjøsmuseet Kapp, men....

Jeg har en del kjennskap til mye av det som skjer,/ikke skjer, der. Bl.a. en del av det Geir nevner her.

Arkivet var opprinnelig eid av V. og Ø. Toren + en slags stiftelse som kalles Toten Historielag. For meg synes denne samrøren å ha vært svært frynsete i mange år. Synd fordi det finnes mye materiale der som er bra, men også svært mye dårlig. Problemet er å skille hveten fra klinten.

For ca 10 år siden fikk arkivet PC og scanner i gave fra Gjøvik og Toten Slektshistorielag, ei pakke til ca 20.000 den gangen. Hensikten var bl.a. at dette skulle brukes til digiralisering av bilder, annet materiale var ikke nevnt. Jeg holdt på noen uker med opplæring av personalet i scanning og enkel bildebhandling, etterpå virket det som at utstyret knapt ble brukt......

 

De har som nevnt et personarkiv og gårdspakker som en del folk har sittet med i noen 10-år for å knytte sammen. Det er gjort mye bra, men alt dette er å betrakte som sekundærkilder ettersom grunnlaget har vært kirkbøker, pantebøker, skifter etc. Har selv brukt litt av materiale i min tidligere slektsgransking, senere har jeg gått det etter i sømmene. Dette materialet holder ikke mål, etter min mening, med den standarden med kildehenvisninger etc som gjør det tilnærmet troverdig mangler nærmest totalt. .

Personlig synes jeg det er totalt bortkastet arbeid å scanne dette. OCR er umulig med de forskjellige håndskriftene. Å legge ut dette vil være det samme som å spre enda mer diffust materiale på nett. Vi er så heldige i dag at vi har svært mye primærmatere på DA

 

Når det er nevnt motviljen de har/hatt til scanning der, så ligger det i at de etter mitt kjennskap, så gjøres ingenting der uten at de får prosjektmidler. dvs at de kan bokføre litt her & litt der.......

Erfart ellers derfra at de betraktet personarkivet som atraktivt, det dro folk fit som igjen ga større kommunale/statlige tilskudd.

 

For 3 år siden spurte jeg helt konkret etter å få tilgang til bildearkivet til min bok "Hus og folk på Raufoss 1891-1940", som skal utgis av Gjøvik og Toten Slektshistorielag. Men det var så problematisk fordi de hadde ikke folk til dette og måtte muligens søke om prosjektmidler for å bistå meg. Enkelt å greit, så tilbød jeg selv å plukke ut nødvendige bilder fra arkivet og selv scanne dem UTEN at noen av de ansatte trengte å bruke tid til å bistå meg. Som tidligere nevnt så er jeg ganske godt kjent i bildearkivet. Endte med at saken skulle taes opp og jeg skulle få beskjed i løpet av et par måneder. Jeg har enda ikke hørt noe derfra......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.