Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til Bendigt Bendigtsen i Visten


Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

En av etterkomerne til Bendigt nedtegnet det hun viste om sine aner antagelig på midten av 1900-tallet og før ft. var digitalisert. Iflg. nedtegnelsene kom hennes tippoldefar, Joen Mickalsen f. 1734 fra Bjørnali i Vefsn til gården Seter i Visten på begynnelsen av 1750-årene Han ble g.m. Karen og de flyttet til gården Bona (Bønaaen) hvor de bodde til de døde begge over 100 år gamle. De fikk bare to barn Bendigt og Michel. Bendigt som var eldst flyttet etter at han ble g. første gang til gården Laksmark (Laksvatn) i Visten, mens Michel tok over farsgården Bonå. Bendigt Joensens første kone døde før 1819 og han ble g.m. Magnhild som var 24 år og datter av Johannes Erichsen på gården Seter i Visten og de flyttet dit. Bendigt og Magnhild (Magnille) fikk 4 barn det eldste Bendigt f. 1819, så Johannes, Rebcha og Andreas. Bendigt Bendigtsen ble g.m.Dorthea Johanne Jacobsdatter og de fikk 12 barn sammen. Familien bodde på Almosen i Visten. - Så langt nedtegnelsene. -

Ved ft. 1865 er Bendigt Bendigtsen 48 år og oppgis f. i Tjøttø pg.han og familien bor på Almosen i Vevelstad sogn i Tjøttø pg. Ved ft. 1801 i Alstadhaug bor på gården Bønaaen Michel Joenssen , 36 år og kona Olava Peersdatter 30 år og 3 barn Dessuten Michels foreldre, Joen Michelsen 67 år og Karen Pedersdatter 62 år. På gården Laksvatn (Laksmark) bor Bendigt Joenssen 50 år og kona Ane Olsdatter 50 år og deres sønner Michel og John. Om alderen oppgitt i ft er tilnærmet riktig ville Bendigt Joenssen vært f. ca. 1751 Joen Michelsen i 1734 og Karen Pedersdatter i 1739. I så fall er det vanskelig å forestille seg at Bendigt kunne vært sønn til Joen og Karen. Iflg. kb for gravlagte i Alstadhaug pg døde Bendigt Joensen på Sæteren i 1834 90 år gammel. I så fall var han f. ca. 1744 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16578&idx_id=16578&uid=ny&idx_side=-102

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071016610295.jpg Ifkg familyserach ble Bendigt og Magnilles barn Andreas dp. 29.09.1816, Johannes 13.05.1821 og Rebecha 15.05.1825. Jeg har funnet dåpen til Johannes og Rebecha i kb, men ikke dåpen til sønnene Andreas og Bendigt heller ikke har jeg funnet vielsen til Bendigt og Magnille. - Har noen kjennskap til denne slekta og herkomsten til Bendigt Bendigtsen Almosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas.

Foreldre Bendigt Joensen Sæter og Magnhild Johansdatter(venstre side)

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A08 (1801-1819), Kronologisk liste 1816-1817, side 87.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-89

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50427020331.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine forfedre, og jeg forsket på denne for mange år siden. Dessverre er min slektsdatabase gått heden, og backupen dessverre ødelagt.

 

Husker at jeg hadde mine tvil om forfaderen kom fra Bjørnali i Vefsn, og at jeg hadde diskusjoner om dette med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendigt Joensen far også far til en Joen Bendigtsen, som var gift med Brynhild Johannesdatter (søster av Magnhild). Så far og sønn giftet seg med hver sin søster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg hadde mine tvil om forfaderen kom fra Bjørnali i Vefsn, og at jeg hadde diskusjoner om dette med andre.

 

Husken var visst ikke så god... Takk Ann-Mary.

 

Konklusjonen vi kom fram til den gang, var at den Joen Mikkelsen som kom til Bønå, var ikke far til Bendigt Joensen og kom ikke fra Bjørnåli.

Bendik Joensen kan være den Bendik Joensen som er sønn av Joen Olsen og Ane Bendiksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Ann- Mary og ikke minst tli Hanne Etter å ha lest den tidligere debatt om Bendigt Joenssen er jeg rimelig overbevist om at han ble f. på Bjørnåli i Vefsn i 1752 og var sønn av Joen Olsen Bjørnåli og Berit Bendigtsdatter.

Men om dette er riktig var han 73 år da han avlet sitt yngste barn Rebecha med sin hustru nr. 2 Magnille Johannesdatter. Magnille ble f. i 1792 og var således 38 år yngre enn sin mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.