Gå til innhold
Arkivverket

Herman Andersen Krabbe, 60 år og bosatt i Tangen, Strømsø i 1801. Er det noen som har kunnskap om Krabbe slekten?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Hvordan jeg har kommet borti Krabbe slekten er som følger:

 

Jeg har søkt etter barna til ekteparet Sven Jonsen og Olene Andersdatter og da er det at moren av og til står oppført under navnet Krabbe:

 

Anne Maria døpt 2.10.1765 (Iflg. Ministerialbok Strømsø/Tangen 1739-1814): Foreldre: Sven Jonsøn og Olena Andersdatter. Fadder: Ingebor Olsdatter Krabbe.

 

Jon døpt sst. 14.81767. Foreldre: Sven Jonsøn og Oline Andesdatter. Fadder: Herman Krabbe.

 

Jacobæa døpt sst. 4.11.1769. Foreldre: Svend Jonsen og Olena Andersdatter Krabbe.

 

Thale døpt 2.12.1771. Foreldre: styrmand Svend Jonsen og Olena Andersdatter. Fadder: Peder Andersen Hov.

 

Maren Johanne døpt sst. 27.2.1777. Foreldre: styrmand Svend Heinsrud og Oline Krabbe. Fadder: Anne Caarine Krabbe.

 

Andrine døpt sst. 25.9.1778. Foreldre. styrmand Svend Heinsrud og Oline Krabbe.

 

Jeg finner Herman Andersen Krabbe ved folketellingen i 1801 (Strømsø/Vestfold) som bosatt i hus nr. 86 i Tangen, Strømsø. Han står oppført som husbonde, matros og enkemann. (Han giftet seg i Tangen, Strømsø 24.4.1761 med Sybilla Arvesdatter)

 

Jeg kan ikke tenke meg annet enn av Oline Andersdatter Krabbe og Herman Andersen Krabbe var søsken. Men hvem var foreldrene?

 

Jeg finner under gifte i Skien, Telemark 13.10.1746 en Anders Johannesen Krabbe som brudgom og Anne Corneliusdatter som brud. Sistnevnte kan i alle fall ikke ha vært mor til Olene og Herman Krabbe som var født før 1746.

 

Jeg finner videre under Manntall 1712 for Skien, Porsgrunn, Brevik, Langesund (under yrkesgruppen Saugmestere osv) som nr. 38: Johannis Krabe, eier jt lidet Huus nærer sig wed arbeide. Hustru, 5 smaa børn.

 

Videre i skifteregister 1666-1808 Skien: skifte 25.2.1723: arving Anders Johansen Krabbe, 7 ½ år, hvilket skulle tilsi at han var født ca. 1715. Hans antattefar bror nevnes ved dette skiftet og av det kan vi slutte at faren het; Johannes Aasmundsen Krabbe og moren Inger Trulsdatter.

 

Noen som kjenner til denne Krabbe familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Berit - som du ser av mitt innlegg visste jeg at Anders Krabbe giftet seg i 1746. Men siden de to barna jeg er interessert i : Olena Andersdatter Krabbe og Herman Andersen Krabbe er født henholdsvis ca. 1737 og ca. 1741 (var 60 år ved folketellingen i 1801) må eventuelt Anders Krabbe ha vært gift to ganger. Og hvor kan vi få visshet for hvem som var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kan vi få visshet for hvem som var hans foreldre?

Visshet er ikke lett å gi sånn umiddelbart, - særlig når jeg heller ikke vet så mye om hva som allerede er undersøkt. Men jeg synes Skien skifteprotokoller gir etpar interessante opplysninger:

 

Anders Johansen Krabbe, som i en alder av 7,5 år er oppført i et skifte i 1723/1727, samtidig som en noe eldre Anders Aasmundsen Krabbe i generasjonen over forannevnte også nevnes. (Han er IKKE arving, men antakelig verge for umyndige barn som arver)

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk08061666&personpostnr=4678&merk=4678

 

Begge disse kunne jo være Hermans far (siden vi i forrige innlegg ble ført til Skien).

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderen til Anne Maria i 1765, Inger Olsdtr Krabbe blir gift med enkemand Otter Pettersen 24.01.1761 i Tangen, Strømsø

 

Svend Jonsen og Olene Andersdtr blir gift i Tangen 18.01.1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oline Andersen gender: Female baptism/christening date: 12 May 1737 baptism/christening place: SKOGER,VESTFOLD,NORWAY birth date: birth place: death date: name note: race: father's name: Anders Hermansen

 

------------ Herman Andersen gender: Male baptism/christening date: 09 Oct 1735 baptism/christening place: SKOGER,VESTFOLD,NORWAY birth date: birth place: death date: name note: race: father's name: Anders Hermansen

 

 

Mulige kandidater funnet på FS.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøkene for Skoger starter først i 1747, men disse to er døpt i Tangen kirke, Drammen

 

Oline dpt 08.11.1733, er en fadder Simon Krabe

 

Herman dpt 09.10.1735

 

Oline, dpt 12.05.1737. faddere. Anne Mariæ Borch, Jørgen Borlund, Hendrik Omsted, Jan Russel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere Krabbe® i Drammen (Tangen)

 

Ole Krabe døper sønnene Johannes 26.05.1726. en Simon Olsen er fadder, Jacob 24.06.1728, Ole 05.03.1730 (fadder Anne Olsdtr Krabbe)

 

Simon Olsen Krabbe og Anne Lone, døper dattera Ingeborg 31.07.1729 (Fadder Johannes Olsen), sønnen Ole 25.07.1734, sønnen Jørgen 07.10.1736 (fadder Anders Hermansen, Johanne Krabbe muligens gift med Jørgen Michelsen)

 

En Aasmund Olsen døper en sønn Jacob 15.10.1733, 2 av faddere er da Simon Krabbe og Anders Hermansen

 

Kan det tenkes at Anders Hermansen ikke var noen Krabbe, mens kona hans kanskje var en Olsdtr Krabbe ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli komplisert - hvem som var av Krabbe slekten og hvem som ikke var det!

 

Problemstilling nr. 1: Se under folketelling 1801 Strømsø (som da lå under Vestfold). Slå opp på Ingebor Olsdatter, 80 år (som da bodde på gården Hedenrud i Skoger):

Her står: Ingebor Olsdatter, husmoder, 80 år, enke etter 2 ekteskap.

Sønn: Ole Ottersen, 38 år, 38 år, ugift, arbeidsmann.

Og så kommer problemet: Inger Margrethe Svensdatter, 27 år, ugift - HENNES SØSTERDATTER!!!

 

Inger Margrethe finner vi døpt 12/3 1774 i Tangen/Strømsø. Og foreldrene var: styrmann Svend Hensrud og Olina Krabbe.

 

Men hvis gamle Ingebor Olsdatter var søster av Inger Margrethes mor må jo det bety at Oline Krabbe het Oline Olsdatter Krabbe!! Det stemmer imidlertid dårlig med at hun står nevnt i kirkebøkene som Oline Andersdatter eller Oline Krabbe ved dåpen til barna sine.

 

Problem nr. 2 gjelder naturligvis hvem som var faren til søsknene Herman og Oline. For det første må Oline som var født i 1733 være død i tidlig alder all den tid en ny Oline døpes i 1737. Det passer også med aldersbeskrivelsen på damen ved folketellingen i 1801 da vi finner Oline som 64 år gammel enke på gården Hedenrud.

 

Det skulle vel ikke være noen tvil om at far til Oline og Herman iallefall het Anders Hermansen, men jeg skjønner nå at det ikke er sikkert han var av Krabbe slekten. Jeg har latt meg forville en del av det faktum at det i skifteregistret for Skien 1666-1808, under skifte 25.2.1723, som arving, finnes en 7 1/2 år gammel guttunge ved navn Anders Johansen Krabbe. Det kunne jo ha vært far til Oline og Herman, men det skjønner jeg nå passer dårlig all den tid faren står oppført under navnet Anders Hermansen ved dåpen til 3 av barna.

 

Så her er fortsatt mye å gruble over. Jeg trodde som utgangspunkt at de som bar Krabbe navnet mer eller mindre var av samme slekt, men slik behøver det jo ikke å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei enkelt skal det ikke være.

 

Dette kan være en mulighet (mye viss og om her altså)

 

Den Ole Krabe/Krabbe gift med N.N får dattera Ingeborg ca 1721 (veldig fristende å putte henne inn i denne søskenflokken, Johannes, Jacob og Ole, se ovenfor). Kanskje dette var hans 2 ekteskap, slik at Simon, Aasmund og Johanne d. 1741 var Oles barn fra 1 ekteskap. Slik at vis han døde rundt 1730 var i 60 årene, så passer jo han som far. Men å faktisk bevise det er en helt annen sak

 

Moren til Ingeborg gifter seg 2 gang med Anders Hermansen og får 3 barn til deriblant Olea. For meg ser det ut til at Anders Hermansen begraves 22.07.1744 i Tangen, Strømsø (vis det ikke er hans sønn??). Dette kan jo være en mulig forklaring for at Inger M Svendsdtr blir omtalt som Ingeborgs søsterdatter (felles mor).

 

Jeg har ikke klart å finne noen Krabbe i Strømsø by og Tangens befolkning på 1720-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til Magne. Hvor har du funnet at Anders Hermansen ble gravlagt 22.7.1744 i Tangen? Jeg har så langt lett i kirkeboka for 1742-46, men finner ham ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.