Gå til innhold
Arkivverket

Styrmann Edvard Martin Sørle


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Søker opplysninger om Styrmann Edvard Martin Sørle, f. 3.4.1858, døpt 29. juni 1858 i Larvik. Han ble gift 8.august 1888 med Gullsmeddatter Lusinde Mathilde Steenberg. Hun var født 4. februar 1861 i Larvik og døpt 21. april samme år. Samman fikk de sønnen Leif som ble født 3. juni 1889 og døpt 7. juli samme år.

 

Hvor ble det av denne Edvard Martin. Han opptrer så vidt jeg kan se ikke i noen FT etter at han ble gift og sønnen ble født. Ettersom han var styrmann er det nærliggende å tro at han enten døde/omkom på havet eller havnet i en havn under andre himmelstrøk og evt. døde der.

 

Stein Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlle står det ved dåpen til Leif

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-129

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60609040414.jpg

 

Han er tydeligvis død i 1900

 

http://digitalarkive...2&merk=872#ovre

 

Det at han ikke er tilstede i 1900 behøver vel ikke bety at han er død. Han kan jo befinne seg på et skip et eller annet sted i verden... eller...

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mulig det, men kona er enke.

 

Fantastisk, jeg begynner å bli ganske rusten :-) den lille e'en der hadde jeg faktisk oversett. Ble fortalt av de jeg har fått de andre opplysningene at han muligens skulle ha vært i sør amerika... Men da skal jeg istedet begynne å lete i KB'ene.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1941, utgitt 1966:

 

Finn Sørlle, kaptein, kontorsjef, Nordstrandshøgda, Oslo, f. 23-7-1921 Oslo, sønn av Leif S. (1889-) og Margit Irene Eckell (1893-1950).

 

Hvis du ønsker kona og barnas personalia kan jeg sende det som pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått gjennom døde i Larvik i perioden 1889 da sønnen ble døbt til 1900 der konen står som enke i FT. Det ser ut som om alle sjøfolk som omkommer på havet er blitt innført i kirkeboken. Edvard Martin finner jeg ikke. Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre nå?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett gamle brev som Edvard Martin Sørlle skrev fra USA. Det siste brevet er skrevet i slutten av 1899 og ingenting tyder på at han hadde "tenkt" å dø. Han lever nok i beste velgående i USA nå FT for 1900 blir opptatt her hjemme. Det at hans kone Mathilde skrives som enke er nok et uttrykk for at ekteskapet er over ved at Edvard aldri har tenkt å komme hjem. Et testamente som Mathildes far skriver, tyder også på at Edvard ikke er velkommen hjem og at han har noe uoppgjort i Norge. Så nå er det om å gjøre å finne ut om han dør i USA og evt. når. Siste kjent oppholdssted er Mystie, Con.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.