Gå til innhold
Arkivverket

MT Bohemes forlis 20 oktober 1962


Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

I dag er det femti år siden den norske båten MT Boheme kolliderte med en lekter på Missisippi-elven og kom i brann. 20 sjøfolk omkom. Denne ulykken skjedde same døgn som Sanct Svithun forliste, og kom i skyggen av dette. Jeg og mine foreldre og søsken var passasjerer på Boheme to ganger, i 1959 og 1960. Vi reiste med denne båten til Amerika og tilbake, mellom Rotterdam og New Orleans.

Tidligere i år fant jeg den amerikanske sjøforklaringen på nettet. Nå finner jeg ikke igjen nettstedet, men jeg tok kopi. Det er en 18 siders PDF-fil. Der står blant annet navnene på de omkomne. Deler gjerne fila med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Reidar. Fint å få repons på en nesten bortglømt skipskatastrofe. Jeg husker også da en av Berge-båtene forsvant med en sjømann fra Folldal, på 1970-tallet.

Hvis du er interessert i sjøforklaringen, kan jeg sende den på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Reidar. Fint å få repons på en nesten bortglømt skipskatastrofe. Jeg husker også da en av Berge-båtene forsvant med en sjømann fra Folldal, på 1970-tallet.

Hvis du er interessert i sjøforklaringen, kan jeg sende den på e-post.

 

Hei igjen Jon!

 

Ja det var nok St. Svithun som fikk oppmerksomheten disse oktoberdagene i 1962, og må rett og slett innrømme at jeg ikke husker MT Boheme.

Og ja, du var nok i Folldal da "Berge Istra" forliste i Stillehavet med en sambygding blant mannskapet, og det er litt pussig, du forrettet i bestemor`s begravelse samme dag som dette skipsforliset skjedde.

 

Og jeg sier takk for tilbudet om sjøforklaringen, så jeg sender en PM med mailadr., på forhånd tusen takk!

 

Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Jon og Reidar.

 

Min Far overlevde denne ulykken i Missisippi elven denne oktoberdagen i 1962.

Han fortalte sent om ulykken som virkelig hadde satt spor i en 22 år gammel gutt-manns liv.

Inferno av flammer ,elv med alligatorer og slanger, som han selv sa. Det å ta det riktige valget å hoppe i elva ,som selv sto i flammer av olje.

Han fortalte om det å være så ung , og måtte identifisere sine egne arbeidskamerater og overordnede på et likhus, sammen med en kjele-ingeniør . Han (kjele-ingeniøren) var med denne reisen pga service på utstyret.

 

Far fortalte at båten ble lappet sammen , og han ble så med til Gøteborg for å sette den istand igjen på verftet der borte.

 

Min far Per Austad :april 1940- juli 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den meldinga, Terje. Jeg håpet å få respons fra noen som visste noe mer om dette dramatiske forliset. Jeg har møtt folk med tilknytning til sjømannskirka i New Orleans som også er kjent med denne historien. Er du interessert i den amerikanske sjøforklaringa, så send meg e-postadressa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Var ombord i Stavangerbåten " Veni" og låg ikkje så langt frå denne hendelsen. Midtskipet var like fint, men begge endar tok fyr. Vil tru at både slangar og andre dyr held seg borte frå dette infernoe. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Min far var ombord på Boheme. Han svømte i land og overlevde dermed. Vi finner lite opplysninger angående forliset og vil gjerne få tilsendt sjøforklaringen på mail.

Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Min far var og ombord i Boheme da ulykken skjedde. Han har nå begynnt å søke informasjon og vi har funnet endel. Blant annet sjøforklaringen, dokumenter fra sjømannskirken i New Orleans. Har og fra avisen i Lutcher og her i norge. Pappa har og klart å finne to som han reiste sammen og har opprettet kontakt med disse, men og ønsker å finne flere.

 

Vennlig hilsen

Christine Andersen tlf 41 22 00 88 om noen vil ta kontakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Min far var og ombord i Boheme da ulykken skjedde. Han har nå begynnt å søke informasjon og vi har funnet endel. Blant annet sjøforklaringen, dokumenter fra sjømannskirken i New Orleans. Har og fra avisen i Lutcher og her i norge. Pappa har og klart å finne to som han reiste sammen og har opprettet kontakt med disse, men og ønsker å finne flere.

 

Vennlig hilsen

Christine Andersen tlf 41 22 00 88 om noen vil ta kontakt

 

Hei

Min kone -Solveig- hadde en bror og søster ombord. Broren omkom, men søsteren overlevde.

Kontakt: email: sosoerda@online.no

 

mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det femti år siden den norske båten MT Boheme kolliderte med en lekter på Missisippi-elven og kom i brann. 20 sjøfolk omkom. Denne ulykken skjedde same døgn som Sanct Svithun forliste, og kom i skyggen av dette. Jeg og mine foreldre og søsken var passasjerer på Boheme to ganger, i 1959 og 1960. Vi reiste med denne båten til Amerika og tilbake, mellom Rotterdam og New Orleans.

Tidligere i år fant jeg den amerikanske sjøforklaringen på nettet. Nå finner jeg ikke igjen nettstedet, men jeg tok kopi. Det er en 18 siders PDF-fil. Der står blant annet navnene på de omkomne. Deler gjerne fila med andre.

 

Hei Jon

 

Da min kones bror omkom på "Boheme" er vi intresert i å få lese sjøforklaringen.

Jeg mener en gang at jeg leste den på nett, men finner den ikke nå.

Skulle ha gjort som du - tatt kopi -

Vi sier tusen takk hvis vi kunne få et kopi av deg.

email: pd-soerd@online.no

 

mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Jon

 

Da min kones bror omkom på "Boheme" er vi intresert i å få lese sjøforklaringen.

Jeg mener en gang at jeg leste den på nett, men finner den ikke nå.

Skulle ha gjort som du - tatt kopi -

Vi sier tusen takk hvis vi kunne få et kopi av deg.

email: pd-soerd@online.no

 

mvh

Per

 

Hei Jon

Takk for eksemplaret av sjøforklaringen.

Må takke deg her, da jeg med et uhell slettet din email adr.

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På ‎31‎.‎01‎.‎2013 den 12.20, Jon Mamen skrev:

Takk til Christine som har funnet mer på nettet om denne ulykken.

Jon

 

 

har du fremdeles denne sjøforklaringen? Min gammel onkel var på denne båten og ble ikke funnet etter ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Jon.

 

Min svigerfar var med på dette forliset, og har den siste tiden snakket litt om dette for barnebarna sine. Er det mulig å få sjøforklaringen tilsendt?

 

mvh, Silja Holhjem. Siljadevine@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.