Gå til innhold
Arkivverket

Haslum eller Høvik kirke?


Toril Basberg
 Del

Recommended Posts

Når Østre Bærum skulle få en egen kirke, så fikk denne kirken navnet Høvik kirke.

Haslum kirke har i flere hundre år vært hovedkirken i Bærum. Når det i kirkebøkene for Asker og Bærum står døpt i H.k. er dette da

Høvik eller Haslum kirke?

 

Vennlig hilsen

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gamle Asker kirkesogn bestod av Asker kirke (Ak),Tanum kirke (Tk) og Haslum kirke (Hk).

Både Tanum og Haslum kirker er gamle middelalder kirker som er verdt et besøk.

 

mvh

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Prestene

Vi kjenner navnet til bare en av prestene i katolsk tid. Det er sira Bård Brynjulvsson i Asker. Han er nevnt i rettsdokumenter fra 1370-årene. Den første presten vi kjenner til etter reformasjonen, het Hans Jørgenssøn. I 1574 var han prest ved Asker hovedkirke med Haslum og Tanum som annekskirker. Denne ordningen er i alle fall omtalt av oslobispen Jens Nilssøn i 1591.'

 

Klippet herfra: http://www.baerum.kirken.no/Fellesrådet/tabid/11566/ctl/Details/mid/31172/ItemID/15561/language/nb-NO/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit har nok rett i at det er Haslum kirke.

 

Jeg kan ikke finne forkortelsen Hk i kirkebøkene for Vestre og Østre Bærum fra hhv. 1856 og 1854, men bare i kirkebøkene for Asker. Hvilket tidspunkt er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit har nok rett i at det er Haslum kirke.

 

Jeg kan ikke finne forkortelsen Hk i kirkebøkene for Vestre og Østre Bærum fra hhv. 1856 og 1854, men bare i kirkebøkene for Asker. Hvilket tidspunkt er det snakk om?

 

 

Hovedsaklig siste halvdel av 1800 tallet. Ettersom det bare står H.k. så må det jo være en og samme kirke.

 

Tror nok jeg heller mot det samme som deg Berit Knudsen, at det er Haslum kirke.

 

Tusen takk for hjelpen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forkortelsen er brukt i mange kirkebøker uten at det er en kirke i nærheten som begynner på H.

Jeg tror rett og slett at forkortelsen står for Hovedkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.