Gå til innhold
Arkivverket

Bina Blomberg, svensk - til Amerika/Chicago i 1906, noen som kan forsøke å hjelpe med å gjenfinne henne der ?


Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Bina Blomberg ble født den 31/10-1877 i Nössemark. Hennes foreldre var Jan Magnus Jansson Blomberg og Maja Kajsa Henriksdotter.

 

Bina hadde flg søsken:

 

Amanda Elisabeth f 28/5-69. Gift i Fredrikshald.

Karl Armart Hjalmar 19/1-71

Boletta Maria 12/10-72. død 26/7-93

Alma Lovisa 13/6-74. Død 1/12-1900

Gustaf 24/2-76. Gift og han ble i Norge. Her er videre info grei.

Selma 23/5-79. Gift i Aremark.

Det var 2 søsken til men de døde bittesmå. Alle er født i Nössemark. Det er også noen av Binas søsken jeg mener jeg burde funnet i Norske/svenske folketellinger, men den gang ei. Derfor kan det være at det var noen flere i denne søskenflokken også som emigrerte. om det så var så kan det være Amanda Elisabeth, Karl Armart Hjalmar eller Selma.

 

I 1900 er Bina å finne i Nössemark som qvartstående obefintlig, og det opplyses at hun er i Norge. Både mor som enke og flere av Binas søsken var frem og tilbake mellom Norge og Sverige. Jeg finner Bina også i den Norske tellingen i 1900 , tjenestepige i Drammensveien, Kristiania http://digitalarkive...merk=42149#ovre

 

Den 6/5-1910 emigrerer hun til Amerika/Chicago fra Kristiania http://digitalarkive...nr=196166#nedre

 

Da blir spørsmålet mitt - hvordan gikk det med Bina videre. Kom hun til Chicago ? Ble hun gift, barn ? Er det noen som kan finne henne der for meg og si noe om Binas liv etter at hun forlot Norge/Sverige ?

 

Håper noen vi forsøke å hjelpe meg med det.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York Passenger Lists, 1820-1957

about Bina Blomberg

 

Name: Bina Blomberg Arrival Date: 18 May 1910 Birth Year: abt 1878 Birth Location: Sweden Birth Location Other: dalsland Age: 32 Gender: Female Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Christiania Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Hellig Olav

 

Nærmeste pårørende er moren, Maja Blomberg, Dalsland, Sweden.

Skal til Chicago, Ill.

 

Er hun døpt Bina ? Har problemer med å finne en Bina med den fødselsdatoen.

Når det gjelder Amanda og Selma, som er gifte, bør det oppgis et etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari.

Tusen takk for at du fant det. Da tok ikke reiser mer enn 12 dager da. Jeg trodde det tok noe lenger tid jeg. Jo hun er født Bina Carolina den 31/10-1877 døpt den 9 november i Nössemark.

 

Det er først og fremst Bina jeg søker for jeg vet at hun emigrerte. Søskenene tok jeg med i tilfelle det var nyttig. Innerst inne har jeg nok mest tro på at søskenene hennes kan ha blitt værende i Norge eller Sverige.

 

Er det mulig å finne noe mer om henne tro ? Hvor hun ble værende, gift, barn ? folketellinger ?

 

Randi:

 

Du fant Amanda i 1900 og 1910 du, det hadde ikke jeg gjort enda. Tusen tusen takk for det. Så da havnet de på Hvaler, ja hennes mann var jo derfra. Jeg hadde Hvaler litt i hodet, men hadde ikke funnet dem enda.

 

Så når Amanda kom på plass her, så tror jeg at jeg glemmer at noen av Binas søsken kan ha emigrert. Da er det bare Bina jeg søker i Amerika.

 

Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på kanten av temaet, slik jeg opprettet det. Men, spør allikevel jeg. Er det noen som vil påta seg å lete etter Karl Armart Blomberg/Jansson som ble født 19/1-1871 i Nøssemark. Han reiste til Fredrikshald 29/9-1896. Lurer på om jeg leter meg blind jeg. Kan ikke finne han i 1900 og 1910. Er det noen andre som kan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ingelin. ja det kan faktisk være han, det er galt f.år som står der, men sånn er det noen ganger. Gustav Blomberg som bor der er bror til karl Armart Hjalmar.

 

Da må Karl være død mellom 1900 og 1910. Da skal jeg lete etter dødsfallet, kanskje det kan gi noe.

 

Noen som kan si noe mer om Bina Carolina i Amerika tro ?

 

MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Anne Lene

Kom over denne - et barn av Karl dør i 1907:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Klokkerbok nr. 11 (1906-1934), Døde og begravede 1907, side 167.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-133

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60329040988.jpg

 

 

 

(redigert:)

 

Og her er Karl selv - nr 55

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Klokkerbok nr. 11 (1906-1934), Døde og begravede 1908, side 173.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-139

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60329040994.jpg

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ingelin.

Så flott at du fant den og. Nå rotet jeg det godt til her. Fjernet det jeg først skrev her jeg. Da er det faktisk bekreftet at det var rett Karl og at han her het Blom i stedet for Blomberg. Så flott. Tusen takk for det. Godt at flere øyne kan se noen ganger.

 

MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt alle muligheter på FS og Ancestry, men kan ikke finne igjen Bina. Det er mange som heter Bina, men f.år står bare med "about". Navnet Bina Blomberg fins bare i innreisen.

Finner ingen med riktig fødselsdato / immigrasjonsår - det er derfor umulig å være sikker på hvem av de gifte Bina'ene hun evt. kan være.

Skal sjekke litt mer, men ser vel egentlig ikke hvordan jeg da skal gripe det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kari. Er veldig veldig glad for alle dine forsøk. Noen ganger er det bare ikke å finne det man forsøker, sånn er det. Jeg har også søkt ltt på fs og ancestry. Jeg er ikke noe god på å finne amerikafarere og har heller ikke da abb på ancestry. Da er det så godt å kunne spørre noen som er mer drevne enn jeg på det. Så igjen stooooor takk til deg.

 

MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.