Gå til innhold
Arkivverket

Windows 7 og Works 9.0


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Hei alle dataeksperter. Jeg har akkurat kjøpt ny PC med Winows 7. Alle slektsdokumenter på den gamle ble overført til den nye. Databasen med 10500 emigranter fra Hadeland er i Works, og en annen av medlemmene i Kontaktforum Hadeland-Amerika lastet fritt ned Works 9.0 på sin nye PC for under et år siden, og der fungerer Works helt OK. Sammen brukte vi flere timer på det samme nå, men mislykkes. Vi klarte heller ikke å finne et sted på internett hvor vi kan kjøpe Works programmet.

Har andre erfaring med dette? Jeg mener jeg har sett at temaet har vært oppe tidligere, men fant det ikke igjen nå. Hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microsoft selger eller tilbyr ikke lengre Works da den er avsluttet.

Men jeg har sent deg PM da jeg er usikker på forum regler om å poste lenke til programmer, selv om det er lovlige å laste ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Works er umulig å hente på internett. Programmet er nok gått ut. Men du kan benytte Word 2011 til å åpne og redigere Works-filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig og lastet ned LibreOffice.

Selv om Apache har overtatt OpenOffice og har lovet fortsatt oppdateringer har det været en treg utvikling en periode.

Jeg er mektig overrasket hvor rask og enkel LibreOffice er.

Takk for tipset Niels nå er jeg også LibreOffice bruker. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At disse gratis versjonene kan åpne åpne works dokument er en ting, men arbeidet er laget i Works Database (wdb fil) slik jeg forstår det, så er det ikke bare å åpne dette i annet program.

Tror det ikke er noe støtte for dette, eller ikke i Office 2010.

Man må åpne denne filen i Works, og så lagre den i CVS eller tabulator tekst fil, og deretter importere dette til ønsket program.

Siden Works er ett avsluttet kapittel fra Microsoft, så kan det være lurt å gjøre dette nå som sist, mens man forsatt kan laste ned Works.

 

Dere som bruker gratis versjoner, kan jo prøve vedlagt test fil av en Works database jeg har laget og se om dere kan åpne denne. (unzip/pakk ut filen først, slik at man får fram wdb filen).

test.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får beskjed om att jeg må installere en "plug-in" i min PC med Linux Ubuntu. Det enkleste er sikkert som du sier å gjøre en konvertering i Works.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Tusen takk for alle svar og gode råd. Ved å bruke Glenn Østens tilsendte linker, har jeg fått lagret en ny versjon av Works på den nye PC'en med Windows 7. Jeg kan nå opprette nye Works databaser, og de fungere som den gamle, bortsett fra en viktig ting, når jeg har lagret disse nye Works dokumentene i Mine dokumenter, så får jeg ikke åpnet dem igjen direkte. Jeg må "browse" dem inn i det nye Worksprogrammet igjen og da kommer de opp. Dette gjelder også de gamle Works basene jeg har i Mine dokumenter. Disse kan jeg gjøre forandringer i og lagre, men ikke få de åpnet direkte. Jeg har alt for dårlige kunnskaper med data, så kanskje dette er noe som lett kan løses. Jeg får forsøke igjen, eller har andre et forslag til å løse problemet? Igjen takk, hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier åpne direkte, så antar jeg at du ønsker å dobbel klikke på wdb filen slik at den åpner i Works. Dette skal fungere, men gjør den ikke det, så kan du høyre klikke på filen slik at du får opp en meny og velge Åpne i/med.

Finn så wksdb.exe som ligger under C:\Programfiler\Microsoft Works, og deretter passe på at man har huket på "bruke dette programet som standard for denne filen" eller hva det nå heter på norsk windows før man klikker ok.

Neste gang så vil du bare trenge å dobbel klikke på din WDB fil og den åpnes i Works

 

Dette kan også gjøres via Control Panel -> Programs -> Default Programs -> Set Associations (jeg har ikke norsk windows så du får oversette) så skrolle ned til .wdb og dobbel klikke på denne.

Klikk så på "Browse" knappen og finn wksdb.exe som ligger normalt under C:\Programfiler\Microsoft Works

 

PS det er mulig du ikke ser siste del av wksdb.exe slik at du kun ser wksdb, men er samme fil og har du 64 bit Windows er det mulig Works ligger under C:\Programfiler (x86)\Microsoft Works

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.