Gå til innhold
Arkivverket

Hans Sivertsen, Lødingen / Hans Kristian Hansen, Elgsnes


Jan Valle
 Del

Recommended Posts

For snart 10 mnd siden skrev jeg en forespørsel angående min tippoldefar Hans Sivertsen, Fiskøy, Lødingen, og hvor jeg av ulike årsaker aldri kom meg tilbake på nettet og kunne debattere innleggene som kom da. Dette beklager jeg.

 

Jeg skrev i vinter: Ifølge "Folk og slekt" i Trondenes under "Utabygds par og foreldre" side 506, er ført Hans Sivertsen (f 1809) på Fiskøy, Lødingen og kona Berit Kirstine Jensdtr (1808-1840), som foreldrene til Hans Kristian, f 1840 (min oldefar). Berit Kirstine døde bare noen dager etter fødselen; ref. ministerialbok Lødingen 1840-1863, døde 1840 side 442.

 

Nå forsøker jeg å ta opp min søken etter denne tippoldefaren min; Hans Sivertsen, og hans kone Berit Kirstina Jensdtr.

 

I et innlegg i vinter fra Atle Andersen om at den Hans Sivertsen, født 1809, som står oppført i kirkeboka som far til Hans Kristian, etter all sannsynlighet var en som het Hans Andreas Sivertsen. Han druknet i 1835 på Anfinnslett. Det var nok en annen Hans Sivertsen som bodde i området som var far til Hans Kristian.

 

I et av innleggene fra i vinter fra Anne-Lise Hansen, nevner hun en enkemann Hans Sivertsen som giftet seg med Riborg Maria Nilsdatter i 1845, ref. ministerialbok Ofoten (1821-1851), ekteviede 1844-1845, side 415-416.

Her er anført alder 42 år for Hans Sivertsen, noe som skulle tilsi fødselsår ca 1803.

Paret døpte en datter Bereth Kirstine i 1845; ref. ministerialbok Ofoten 1821-1851, fødte og døpte 1845 side 278.

 

Denne Hans Sivertsen står i FT 1865 for Evenes som bosatt i Vargfjorden, fødselsår 1799 og fødested Læsø (Lesja) prestegjeld (her er konas navn skrevet Kibaar).

I FT 1875 for Ofoten står Hans Sivertsen innført med fødselsår 1800 og fødested Fron S. og Prgj. (her er konas navn skrevet Riborg).

 

Det virker etter dette å være stor sannsynlighet for at denne Hans Sivertsen fra Lesja (eller Fron) var far til Hans Kristian. Det som imidlertid virker forvirrende, er avvikene i anførte fødselsår for Hans Sivertsen.

 

Jeg har forsøkt å lete etter Hans Sivertsen og Berit Kirstina Jensdtr, hvor kom de egentlig fra, og kanskje også hvem var deres foreldre?, men dette forekommer meg noe vanskelig å komme til bunns i.

 

Jeg spør derfor; kan det være andre som søker opprinnelsen til de samme personene?

 

Hilsen

Jan Valle

Strand, Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

I ministerialbok for Lødingen 1787-1829 side 77 finner jeg en Hans Andreas døpt 1809, av foreldre Sivert Larsen og Barbro Erntsdatter?, Fiskøy:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=81&uid=65490&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B5R243%25B30%2501%25B1%2581b%25C5J%25D6%2599V%2516%2586%25D6%25B5%2500%25C9%252F%2509%25F5

 

Kan dette være foreldre til Hans Sivertsen?

 

Mvh

Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

I ministerialbok for Lødingen 1787-1829 side 77 finner jeg en Hans Andreas døpt 1809, av foreldre Sivert Larsen og Barbro Erntsdatter?, Fiskøy:

http://www.arkivverk...%00%C9%2F%09%F5

 

Kan dette være foreldre til Hans Sivertsen?

 

Mvh

Guttorm

 

 

Den du har funnet er nok den Hans Andreas Sivertsen som jeg har nevnt i mitt spørsmål, som var født 1809 og som omkom ved drukning i 1835 på Anfinnslett, og er nok ikke far til "min" Hans Sivertsen.

Den Hans Sivertsen jeg søker som var far til min oldefar Hans Kristian (født 1840), kom ganske så sikkert fra Lesja / Lesja-området, slik det fremgår av folketellingene både for 1865 og for 1875 for Ofoten.

 

Min tippoldefar Hans Sivertsen og hans kone Bereth Kirstina Jensdtr fikk en sønn 16.juni 1831, døpt Sivert 26.juni 1831. Dette fremgår av ministerialbok Nord-Trøndelag, Nærøy, 1829-1859, fødte og døpte 1831 side 13. Sivert er anført som "ægte", og det skulle bety at Hans og Bereth var gift.

Jeg forsøker å finne når og hvor de kan ha giftet seg, men har så langt ikke lykkes.

 

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.