Gå til innhold
Arkivverket

Tippoldeforeldre Norderhov?

Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

At Peder er angitt som PR Sundet under Vestern ved første gifte er interessant; det knytter han til gården der «min» Hans (HPW) senere er husmann;

Nå er det vel ikke helt sikkert at Peder var på Sundet under Vestern: Det fantes minst to plasser ved navn "Sundet" i Norderhov; det ene var Sundet som også ble kalt "Overmandsund" under Vestern, også var det et annet Sundet, vel Kvernbergsundet. Det er vel broer over begge disse sundene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.n...e=medium&mode=0

1762-skatten under Qvernebergsund, Peder Rolvsen (Moxne? eller hva står det??) og kona Marthe. Rett utenfor tallet 139. Må være dem. Trolig at Sundet har med Kvernbergsund å gjøre.

På side 230, Støvern, nr. 225, finner vi Ole Rolvsen og kone.

hilsen Astrid,

som ikke vet om det er mannlige etterkommere etter Christoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet skifteutlodningen etter Hans Pedersen Sundet Vesterneje, fra april 1830 (han døde 27.2. 1827):

Permanent sidelenke:http://arkivverket.no/URN:sk_read/25563/54/ (folio 52a-53b).

Av hva jeg kan tyde er boet fallitt og noen av kreditorene er kjente navn fra kirkebøkene (Samule Western , Steffen Hasen Western), men også Christopher Lie. Dette kan være den Christopher (Pedersen) Lie som er bror av Hans kfr denne lenken fra DIS -slektsforum - innlegg 2.april 2007 i Ringerike forum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=203441&highlight=peder+rolvsen#203441

Sundet er nok knyttet til Qvernbergsund, og flere bruk Svartbråten er listet under dette i senere tinglysingsdokumenter. Under Skagnes, slik jeg trodde, er nok mindre sannsynlig Svartbråten.

Dersom noen av dere tydningskyndige kunne se igjennom skiftet om det er noen opplysninger der om slektskapsforhold / arvinger/ stedsangivelser ville jeg vært veldig glad for det. Innbiller meg det er verdifulle faktaopplysninger i starten på skiftet.

//Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble i skiftet etter Hans Pedersen Sundet vist til skiftet etter hans første kone, sluttet 6. desember 1811. Det finnes her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25559/711/ Her går det også frem at Hans også ved den anledning skyldte Christoffer Lie penger. I skiftet i 1830 nevnes forresten også Ole C. Lie, som jeg antar var Christoffer Lies sønn, og som også nevnes i debatten du lenket til på Disforum. Dette er selvfølgelig interessant - men nå kan det jo tenkes at Christoffer Lie hadde kommet seg til en del penger, slik det ser ut av debatten, og gjerne lånte dem ut. Han er i hvert fall ikke nevnt som bror av Hans Pedersen Sundet. Og samtidig kan man jo lure på hvorfor ikke han heller enn de fremmede Samuel Western m.fl., ble oppnevnt som formynder for barna, dersom han var Hans Pedersens bror. Siden fremmede ble formyndere, kan det jo tyde på at ingen nære slektninger var økonomisk vederheftige. - Men kanskje kan andre med nærmere kjennskap til Norderhov på tidlig 1800-tall og fremover, si mer om hvordan praksis med oppnevning av formyndere var der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for resymet av skiftet og koblingen til Kari sitt skifte, Steinar! Jeg forstår deg dithen at det ikke er noe i disse som direkte knytter Hans og Christopher i noe slektskapsforhold, kun økonomiske forhold. I så fall kan man anta at CL dukker opp andre skifter på samme tiden som kreditor.

Hans Pedersen hadde ved sin død to mindreårige barn: Christian f. 11.12.1815 og Hans Andreas f. 12.3.1823 så det er antagelig ift disse to at det oppnevnes verge (se også tidligere innlegg). Christian Hansen er altså oldefar til eldste nålevende etterkommer på denne grenen. At Samuel Western trår til som verge er kanskje ikke overraskende hvis man ser for seg at han og HP har hatt et nært forhold i en årrekke. Jeg ser at en Ole Eklii står som 1ste fadder for Christian, kan muligens være Ole Christophersen Lie på Eikeli.

Ellers har jeg funnet at det er en rekke mannlige etterkommer av Christopher Lie gjennom hans fire sønner: Ole (1797), Peder/Peter (1799), Helge (1804) og Lars (1804). Men bare fra Peder Christophersen Lie har jeg klart å finne en aganatisk linje fram til i dag gjennom hans sønn Oluf /Olav Thorvald Lie (1837-1911).

mvh Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg funnet at det er en rekke mannlige etterkommer av Christopher Lie gjennom hans fire sønner: Ole (1797), Peder/Peter (1799), Helge (1804) og Lars (1804). Men bare fra Peder Christophersen Lie har jeg klart å finne en aganatisk linje fram til i dag gjennom hans sønn Oluf /Olav Thorvald Lie (1837-1911).

mvh Knut Olav

Blir veldig interessant hvis du kan få vedkommende til å teste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, Dette var interessant. Jeg har mye informasjon om Christoffer Lie og hans etterkommere, men hans aner er litt mer difuse. Christoffer giftet seg med enken på Eikli, Mari Ellingsdtr. Hun var 44 åreldre enn ham . Her fikk han mye penger. Han giftet seg igjen med Elisabeth Olsdtr. Røsseng og fikk 10barn med henne.

Ta gjerne kontakt.

mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei

Jeg har med interesse lest alle innlegg i denne debatten. Min tip-oldermor het Berthe Christophersdatter Sortebråten. Det er trolig henne som er døpt 19. april 1812 i Norderhov kirke. (Kirkebok for Norderhoug på Ringerike 1812-1814 side 3). Hun gifter seg 5. mai 1837 i Halden med urmaker Bengt Peder Lindman, en innvandrer fra Landskrona/Sverige, trolig "uekte barn" og hans mor Bengta Bengtsdotter er født i 1772. Bengt Peder utdanner seg til svarvare i Lund i Sverige og da han returnerer til Landskrona får han attest på at han kan katekismen og leser/skriver. Når han gifter seg med Berthe 5. mai 1837, oppgir han farens navn til Sven Peder Lindman. (Kirkebok for Halden/Fredrikshald 1834-1845 side 271). Berthe oppgir sin alder ti 25 år, så det stemmer med fødsel/dåp 1811/1812.

Bengt Peder og Berthe får tilsammen 6 barn: Carl Peder f. 23. mars 1838, Christiane Fredrike f og d 30. april 1840, Christine Berthea f. 17. oktober 1841, (mulig gift med Christoffer Waldemar Høydal fra Arendal), Christian August f. 27. desember 1844, Marie Bernhardine f. 18. mai 1847, gift med telegrafbestyrer Reinert Sørensen, Arendal (min oldermor), og Louise Fredrikke f. 5. august 1850.

Bengt Peder dør 13. august, gravlegges 18. august 1852, Berthe dør 30. juni, gravlegges 4. juli 1874, begge i Halden. 

Marie og Reinert får etterhvert 7 barn som gir opphavet til slekten Lindman fra Hamar og Sørensen, Barth og Pripp fra Arendal. Litt Hagemann kommer også inn etterhvert så det er interessante slekter å arbeide med. I min del av familien ble vi etetrhvert 14 barnebarn som hver sommer ferierte sammen i Arendal. Vi har samlet alle familiefotogtafier i en gruppe her på nettet, og vi har faktisk bilde av Berthe som sitter med sitt første barnebarn, redaktør Søren Sørensen på fanget. Også flere av Lindman familien pluss selvfølgelig egen slekt har vi identifisert.

Håper dette kan være med på å løse litt av mysteriet rundt Sortebråten, og en Berthe som tydeligvis mangler. Dersom noen har interesse av utfyllende opplysninger får vi prøve å legge dem ut etterhvert.

Med vennlig hilsen

Paal Sørensen

paal.sorensen@gmail.com

Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider