Gå til innhold
Arkivverket

Schagerberg


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har nylig skrevet en artikel om kvaksalversken Mor Sæther (1793-1851). Publisert i Disputten. Hun hadde en datter i sitt første ekteskap, Berthe Johanne Sæther (døpt i Slottskirken på Akershus 1. mars 1822). Jeg har en notat at hun ble født 21. januar 1822 i Biblioteksgaarden i Christiania.

Hvor lå/ligger denne gaarden?

 

Senere er det blitt kjent at Johanne vitnet til fordel for sin mor, da fru Sæther ble anklaget for kvaksalveri. Jeg vet ikke når Johanne døde, men det må være etter 1857 og før 1862. I 1857 fødte hun sitt siste barn i ektenskap med Oluf Ulrik Schagerberg (f 1815 i Värmland). Schagerberg var vognfabrikant (i Christiania?) og han reiste i 1862 fra Norge sammen med sønnen Carl August (født 1845), men deres eneste datter ble plassert hos norske slektninger. Det ser ut til at han forlot Norge etter at hans hustru var avgått ved døden.

Det er meg ikke lykkes å finne spor etter Oluf og sønnen Carl August Schagerberg i Sverige.

Nu søker jeg etter opplysinger om familien Schagerberg-Sæther mens de bodde i Christiania i perioden 1844-1862.

 

Vennlig hilsen

Jan M Keus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du skriver at Oluf dro med sønnen og at deres eneste datter ble igjen i Norge. I Dødsfallmeldingen står det 3 barn (tror jeg ihvertfall).

Vil det si at en sønn også ble igjen i Norge?

Dødsfallmelding nr 163:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25421/163/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081219310348.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det var to sønner til. Da er det dårlige fremtidsutsikter for en av dem.

 

Harald Frederik Ludvig f 14 april 1854 og døpt 10 juni 1855

Nr 131:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=656&idx_id=656&uid=ny&idx_side=-388

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60217010985.jpg

 

og

 

Otto født 26 des. 1857 og døpt 17 juni 1859

Nr 125:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=657&idx_id=657&uid=ny&idx_side=-132

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60216010132.jpg

 

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biblioteksgaarden på hjørnet av Raadhusgaten og Nedre Slotsgate ("Haxthausens gaard" - senere "det militære sykehus")

Se side 31 http://www.nb.no/utl...#&struct=DIV112

 

Tillegg fra byleksikonet: Rådhusgt. 19, eldste bevarte bygning, "Garnisonssykehuset". Finnes avbildet i kart på nettet. Finnes f.eks. på nr.opplysningen 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Birthe Johanna ble altså født på Garnisonssykehuset. Dette rimer jo med at hennes far Peder P Sæther var ansatt som pedell ved Anatomikammeret i Christiania.

 

Birthe Johanne Sæther og Oluf Schagerberg hadde, etter det jeg vet, totalt 5 barn.

Carl August 1845-??

Louis Waldemar 1847-1850

Anna Maria (senere Anne Marie) 1850-1932

Harald Fr Ludvig 1854-1856

Otto 1857-??

 

Når det ved dødsmeldingen av moren i 1862 nevnes 3 barn (svært vanskelig å tyde det som står der) må disse ha vært:

Carl August, som forlot Norge i 1862 sammen med faren

Anna Maria, fosterdatter hos sin tante Caroline Louise A Nielsen, gift Paaske. (Hun ble senere gift med godseier Jens Petter Winderen i Vestre Aker)

Otto. Er han blandt de 3 nevnte barn, må han ha vært i live i 1862. Folketellingen av 1865 nevner ham dog ikke.

 

Det som jeg tror er at faren som enkemann forlot Norge kort tid etter hustruens død i februar samme år, tok med seg den eldste sønnen, og etterlot datteren hos familien. Otto må da ha vært 5 år, stort nok til å reise. Men opptegnelsen i kirkeboken nevner ham ikke.

Kanskje jeg burde legge spørsmålet på DA's forum for tyding av scannede tekster?

Det som er interessant er at Otto's skjebne på ny er aktualisert. Døde han før 1862, eller også hvorfor tok ikke faren ham med seg etter morens død? Ble han også satt bort?

 

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Dødsfallmeldingen står det 3 barn (tror jeg ihvertfall)

 

I dødsfallsmeldingen er nevnt: Enkemanden Vognfabr. Schagerberg og 3 umyndige Børn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsfallsmeldingen er nevnt: Enkemanden Vognfabr. Schagerberg og 3 umyndige Børn.

 

Takk Else.

Dette stiller oss for et "problem".

Da Schagerberg ble enkemann hadde han 3 umyndige barn, men da han samme våren forlot Norge tok han med seg kun ett barn. (se Oslo Domkirke periode 1840-1876, inn- og utflyttede, folio 519, post 20)

 

Vi vet nå at datteren Anna Maria/Anne Marie ble "satt bort".

Men hvor ble det av Otto (f 1857)?

Ble han også satt bort, men under et annet navn?

Eller døde han like etter at moren hadde gått bort?

Jeg får gå tilbake til kirkebøkene, selv om jeg har gjort det før.

 

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hej Jan M!

 

Jag forskar för en släktings räkning i Värmland och har nu kommit till en av hans anor nämligen:

Maria Schagerberg född 1793-01-25 i Borgnäs, Värmland. 

 

Söker Schagerberg på Internet och hittar din artikel om mor Saetre  och flera bitar faller på plats.  

Maria är fars syster till Olof Ulrik f 1815.

 

 

Den äldsta Schagerberg som jag hittills funnit är

 

Erich Schagerberg f 1733 gift 2 med Annika Olsdotter f 1718.  Två uppgifter om barn: Olof f 1762 och Erich 1758

 

Olof gifter sig med Britta Nilsdotter f 1763 och får barnen

 

Erich 1782-10-09

Anna 175-04-23

Cherstin 1788-02-10

Nils 1790-08-22

Maria 1793-01-25

Brita 1795-03-22

Olof 1797-05-13

Lars 1799-04-27

Greta 1802-02-19

Lisa 1804-04-12

Johannes 1809-07-27

 

Maria förälskar sig i "en fransysk språkmästare på Carlberg Carl Hindric Grail 19 år" och får med honom sonen Carl Hindric Henriksson Frantz född 1813.  Maria Gifter sig dock med en annan man Nils Sjöberg.

 

Jag har hittat 52 ättlingar till Hindric bl.a. den kände skrinnaren Johnny Höglin.

 

Jag fortsätter att forska på denna släkt.

Ser fram emot att höra från dig och delar gärna med mig om det jag kommit fram till.

De bästa hälsningar 

Anna-Karin

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.