Gå til innhold
Arkivverket

Slektsnotater fra Hadeland og Land lagt ut på nett!


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Til glede for alle som forsker på slekt fra Hadeland og Land har jeg besluttet å legge alle mine slektsnotater ut på nett så langt som de er ferdige. Det er også litt fra nabobygdene Toten, Vardal og Biri og litt fra Sør-Aurdal og fra Norderhov.

 

Jeg har oppdatert min nettside http://home.no/oavesthagen/. Der et det en lenke til "Liste over mine aner". Denne anelisten inneholder alle mine aner så langt jeg har utforsket hittil. For hvert par er det en lenke til mitt notat om dette paret og deres familie. Dette vil bli fortløpende oppdatert etter hvert som jeg forsker videre.

 

Jeg har lenge hatt som "policy" at når noen spør om hjelp og jeg finner ut at vi har felles slekt bakover i tid, så har de fått tilsendt kopier av mine notater. Etter hvert har det blitt sendt mange e-poster med store vedlegg. Derfor fikk jeg nylig idéen om rett og slett å dele alt jeg har utforsket ferdig med alle som interesse av det.

 

Jeg stiller ingen forbehold om bruk av opplysningene i disse notatene. Men jeg setter pris på tilbakemeldinger om eventuelle feil og mangler. Det er også lov å komme med spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Arild

 

Kjempeflott,

var innom anelista, har du fotografier av alle barna til Ole Olsen Flattum,

Anton, Petter, osv.

Vet du om det finnes noen av Ole Olsen Flattum og kona.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fin måte å sette opp anelisten på (selv har jeg gjort det slik), med mange interessante notater. Skal ikke se bort ifra at jeg kan få bruk for arbeidet ditt når jeg får tid til å se mer på min kone og datters Nordre Land-aner (Giefle/Gjefle). Takk for at du så generøst deler ditt arbeid med andre!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint tiltak! Ser ikke bort fra at jeg en dag prøver en lignende løsning for deling av eget materiale på hjemmesiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger, både her og på e-post! Jeg har fått flere spørsmål om slekt på Hadeland og i Land som jeg skal svare på i tur og orden.

 

Til Tom i innelgg 3: jeg tar kontakt med deg direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dessverre er ikke min nettside http://home.no/oavesthagen/ tilgjengelig for tiden. Det er hele nettstedet home.no som har vært nede i ukesvis. Jeg vet ikke når eller om i det hele tatt dette kommer opp igjen. Det er en gratistjeneste som ikke ser ut til å være særlig høyt prioritert. Jeg må vel se å finne en mer stabil løsning.

Alle mine slektsnotater ligger imidlertid på Dropbox som er en stabil lagringsplass. Men for å hente opp disse må man ha en lenke til hvert enkelt notat, de ligger ikke åpent slik at de er søkbare gjennom søkemotorer. Jeg har derfor som en midlertidig løsning også lagt min "aneliste" på Dropbox slik at lenker til alle mine slektsnotater er tilgjengelig der: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7030124/oavslekt/Mine_aner.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre gratis hjemmesidetilbydere, hvor jeg hadde hjemmesiden min tidligere, sendte beskjed når de ikke lenger ønsket å drifte hjemmesider, så det er å håpe at også home.no ville gjøre dette. Sikker kan man imidlertid ikke være. De har ligget nede i noen uker tidligere, men aldri så lenge som nå. Hvis du derfor skulle finne et annet sted som er mer stabilt, vil jeg være takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Engebret Toresen Baggerud (1678) og Guri Aslesdtr (1679)

er det nevnt under notater:  Engebret og Siri hadde en datter - rettere er vel Engebret og Guri -

Siri Engebretsdatter.

 

Jeg har notert at de også hadde en sønn:

Anders Engebretsen Løvmoen g.m. Marthe Johannesdtr
(jeg har ikke kilden for hånden)

 

Han hadde igjen en sønn: Engebret Andersen Kolterud f.ca. 1716, begr. 24.3.1800 Esbjug g.1.g.m. Marit Olsdtr Sørlien

 

De hadde bl.a. en sønn Lars Engebretsen døpt 18.7.1745.  Hvor det ble av ham er meg ukjent.
Kan det være Lars Engebretsen som var på Ripe og Grøthoug i Toten ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Engebret Toresen Baggerud (1678) og Guri Aslesdtr (1679)

er det nevnt under notater:  Engebret og Siri hadde en datter - rettere er vel Engebret og Guri -

Siri Engebretsdatter.

 

Jeg har notert at de også hadde en sønn:

Anders Engebretsen Løvmoen g.m. Marthe Johannesdtr

(jeg har ikke kilden for hånden)

 

 Guri har blitt til Siri - det  er en ren slurvefeil som nå er rettet.

 

Spørsmålet om Anders Engebretsen Løvmoen var en sønn av Engebret Toresen Baggerud og Guri Aslesdtr. Baggerud ble diskutert på nettsiden til Gjøvik og Toten slektshistorielag tidligere i år. De som deltok i diskusjonen kunne ikke vise til noen primærkilde som bekrefter dette. Det har heller ikke jeg klart å finne og har derfor valgt å ikke ta det med i mitt notat.

Endret av Ole Arild Vesthagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min nettside http://home.no/oavesthagen/ har nå vært utilgjengelig i flere måneder. Det er hele nettstedet home.no som ser ut til å være helt dødt. Derfor har jeg gitt opp home.no og har nå opprettet mitt eget domene og har flyttet nettsiden min hit:
http://www.oavesthagen.no/

Denne plasseringen vil bli permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.