Gå til innhold
Arkivverket

Erik Olavsen Rignes


Harald Rundhaugen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan gi sikre opplysninger om disse personer Jeg har opplysninger fra Elsrud slekt at Erik Olavsen Rignes Født omkring 1570 ble gift med Kari Knutsdatter Ørpen Født omkrimg 1580 Begge Krødsherad ,Buskerud og fikk 3 Barn Engebret,Eriksen,Rignes

,GuriD.E,Eriksdatter ,Rignes og Guri D .y. Eriksdatter Rignes Nå har jeg fått opplysninger gjennom Smart Matchen på Myheritage At Moren til disse tre heter Eli Gudulfsdatter Men at han var gift med begge 2 og fikk 6 Barn med Kari Uten at jeg har fått navnene på dem

Jeg klarer ikke og finne og tyde dette i Kirkebøker om dem finnes fra den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg klippet et innlegg fra Dis-Norges forum, skrevet av Tore Vigerust:

 

Her er en litteraturliste tatt fra et manus ca 1990 (og derfor ikke oppdatert):

 

Ringnes-ætten ble første gang særskilt behandlet av Ivar Sæter i hans bok Krødsherred. Jubilæumsskrift 1914 (Kristiania, 1914), s. 96-101 "Ringnes". Kort tid etter utkom H[aagen] Krog-Steffens' kortfattede artikkel om ætten i Norske Slægter, II (Kristiania, 1915), s. 198-200 "Ringnes".

 

Den første mere fullstendige gjennomgåelse av slekten bygd på middelaldermaterialet fulgte av S[tian] H[erlofsen] Finne-Grønn, Ringnes-ætten i Krødsherad. En kortfattet beretning, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift I (Oslo, 1928), s. 147-155 (trykt 1927). Finne-Grønn hadde allerede siden 1901 arbeidet med Ringnes-ættens historie og arkivsamlinger. Hans arbeid fra 1901, Diplomatarium Ringnesiense. 21 diplomer fra aarene 1325 til 1636 vedkommende Ringnes i Krødsherad, utkom i Oslo 1944. [(3)+XX sider].

 

Både Ivar Sæter og H Krog-Steffens bygde hele sitt stoff på Finne-Grønns foreliggende med ennå upubliserte arbeider.

 

Den mest omfattende beskrivelsen av slekten er bygdeboken til Andreas Mørch, Krødsherad, Bind I, Gard og slekt (utgitt av Krødsherad Kommune, Drammen, 1974), s. 441 "212. Sorteberg", s. 196 "188. Olberg", s. 319-320 "199. Lesteberg", s. 388-389 "207. Nore, Øvre", s. 400-401 "208. Nore, nedre", s. 441 "212. Sorteberg", s. 459-464 "213. Ringnes", s. 550-552 "219. Veikåker". I tillegg finnes det kildehenvisninger bakerst i bindet.

 

Noen spredte opplysninger om Ringnes-ætten er gitt av Botolv Baklien i hans uoversiktelige bok Hallingslekter (med inngifta ætter frå andre stader). Baklien-ætta, med greiner av ættene Bergsgard, Huus, Sel, Villand, Skarsgard og mange fleire (eget forlag, Oslo, 1987), s. 432, 431, 429, 426, 418, 417, 404, 403, 379-80, 337, m.fl.

 

I de aller siste år har det i Gjallarhorn. Tidsskrift for Slektshistorielaget Vestfold-Buskerud vært trykt et par bidrag. Først av Finn A[sbjørn] Wang i nr. 3/1989, siden av Torbjørn Steen-Karlsen i nr. 5/1990 og nr. 7/1991.

 

Ivar Sæter kalte ætten for Ringneserne (1914 s. 97) og Ringnesslægten (s. 99); Andreas Mørch brukte betegnelsen Ringnesfolk (1974 s. 319). Finne-Grønn brukte betegnelsen Ringnes-ætten i Krødsherad (overskrift 1928 s. 147).

 

Listen:

Botolv Baklien 1987: Hallingslekter (med inngifta ætter frå andre stader). Baklien-ætta, med greiner av ættene Bergsgard, Huus, Sel, Villand, Skarsgard og mange fleire. Eget forlag, Oslo.

S[tian] H[erlofsen] Finne-Grønn 1927: Ringnes-ætten i Krødsherad. En kortfattet beretning, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift I (Oslo, 1928), s. 147-155.

S[tian] H[erlofsen] Finne-Grønn (utg.): Diplomatarium Ringnesiense. 21 diplomer fra aarene 1325 til 1636 vedkommende Ringnes i Krødsherad, utkom i Oslo 1944. [(3)+XX sider].

H[aagen] Krog-Steffens 1915: Norske Slægter, II. Kristiania.

Andreas Mørch 1974: Krødsherad, Bind I, Gard og slekt. Utgitt av Krødsherad Kommune, Drammen.

Torbjørn Steen-Karlsen 1990: artikkel i Gjallarhorn. Tidsskrift for Slektshistorielaget Vestfold-Buskerud, nr. 5/1990.

Torbjørn Steen-Karlsen 1991: artikkel i Gjallarhorn. Tidsskrift for Slektshistorielaget Vestfold-Buskerud, nr. 7/1991.

Ivar Sæter 1914: Krødsherred. Jubilæumsskrift 1914. Kristiania.

Finn A[sbjørn] Wang 1989: artikkel i Gjallarhorn. Tidsskrift for Slektshistorielaget Vestfold-Buskerud, nr. 3/1989.

_________________

hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene .Det ser ut for meg som mine Opplysninger som jeg hadde fra Elsrud Slekt Stemmer . Men at han var gift 2 ganger . Finner ikke at han hadde noen barn med Eli Gudolfsdatter

Med venlig Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også at Erik Olavsen (Ringnes) var gift to ganger, først med Eli Gudulfsdatter og så med Kari Knutsdatter. Jeg har heller ingen barn etter Eli, og de samme tre barna, som deg, etter Kari. Dette har jeg fra Andreas Mørchs " Krødsherad bnd 1 Gard og slekt" side 462.

Det er synd at vi ikke kan finne et skifte som kan bekrefte disse opplysningene. Erik Olavsen døde ca. 1644, hans kone Kari overlevde ham. Eli døde altså før Erik igjen.

Har du noen opplysninger om Karis bortgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi kan stole på dette, mulig det er rett eller mulig det er feil. Jeg velger å ikke feste lit til opplysningene - jeg vil gjerne se noe håndfast i en eller annen kilde. "Bare" den påstanden om at Erik Olavsen (Ringnes) døde i 1644 kan være tidkrevende nok å få verifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.