Gå til innhold
Arkivverket

Er du interessert i personer, slekter og forhold i middelalderen (fram til ca.1660)?


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Da mener det det nye forumet til Norsk Slektshistorisk Forening (NSF) er midt i blinken.

 

Det ble åpnet i går, og dere kan lese mer om det her: Norsk Slektshistorisk Forenings hjemmeside

 

wangensteen.net finnes det en del middelader-materiale , og jeg kommer nå til å trappe ned skanningen av slektsbøker og heller bruke tiden på blant annet middelalder-materiale som blir overført medlemssidene til NSF.

Som et eksempel kan jeg nevne at i løpet av noen dager så blir det publisert 2 store verk om adel. Det ene heter Lexicon over Adelige familier i Danmark, Norge og Hertugdømmene (1787), og det andre er Nyt Dansk Adelslexsikon (1904)

 

Hvis dere tar dere av diskusjonen i dette forumet, så skal jeg forsøke å "fore" dere med relevant materiale

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står selvfølgelig enhver fritt å opprette et diskusjons- og spørsmålsforum på nettet, uansett tema. Jeg synes likevel det er litt synd at Norsk Slektshistorisk Forening har funnet det nødvendig å åpne et eget forum for middelaldergenealogi og -historie i og med at vi allerede har Digitalarkivets debattforum.

 

Jeg ser det er blitt nevnt at enkelte av debattdeltagerne fra Digitalarkivets "gamle" debattforum ikke lenger deltar like hyppig her i det "nye" (- som faktisk ikke lenger er så nytt!). Det kan sikkert være mange grunner til det, men jeg kan ikke helt se noen god grunn til å tro at disse skulle være interessert i å være mer aktive i et NSF-forum.

 

Norsk Slektshistorisk Forenings formål er å øke kunnskap og interesse for slektshistorie i Norge. Jeg er overbevist om at man når ut til et større publikum her i dette forumet enn i et eget NSF-forum. Hvis ønsket er å spre kunnskap og interesse om middelalderhistorie til nye grupper, så tror jeg at Digitalarkivets debattforum er en bedre kanal og en bedre møteplass.

 

Jeg får dessverre en litt ekkel følelse av at Norsk Slektshistorisk Forening ved å opprette et eget middelalderforum på sine egne sider (selv om de er åpne også for ikke-medlemmer) går tilbake til en litt elitistisk tankegang som jeg trodde foreningen forlot midt på 1990-tallet.

 

I tillegg er det jo en helt prosaisk og praktisk ulempe ved å spre slektshistoriediskusjonen her i landet på flere fora - det blir flere nettsteder å følge med på. Jeg er redd man nå mister et bredt publikum og en potensiell rekruttering av nye middelalderforskere ved å "gjemme bort" spørsmål og diskusjon om middelaldergenealogi innen en engere krets på NSFs nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selvsagt diskutert mange av momentene du nevner, Tore. Personlig hadde jeg selv foretrukket å ha alle diskusjonene på ett sted i stedet for å spre dem over flere fora (jeg har uansett lite å fare med når det gjelder middelaldergenealogi). Men virkeligheten er nå en gang slik at de aller fleste som er interessert i middelalderspørsmål av ulike grunner - mange er svært misfornøyd med dette brukerforumet, som ikke er en oppgave DA har prioritert - har forlatt DA og har ønsket et sted å diskutere og utveksle informasjon. Dette har NSF ønsket å gjøre noe med. Brukerforumet kommer til å fortsette ufortrødent videre selv om middelalderdiskusjonene etter alt å dømme vil kanaliseres til NSFs forum. Og fortsatt er det ingen som vil hindre folk i å ta opp middelaldertemaer her i brukerforumet hvis de heller ønsker det.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men virkeligheten er nå en gang slik at de aller fleste som er interessert i middelalderspørsmål av ulike grunner - mange er svært misfornøyd med dette brukerforumet, som ikke er en oppgave DA har prioritert - har forlatt DA og har ønsket et sted å diskutere og utveksle informasjon.

 

Dette forstår jeg ikke. Et debattforum blir da ikke noe mer eller noe annet enn hva brukerne gjør det til?

 

På hvilken måte skulle Digitalarkivet ha "prioritert" dette debattforumet slik at det hadde blitt et mer attraktivt sted å føre diskusjoner om middelaldergenealogi?

Hva er "de aller fleste som er interessert i middelalderspørsmål" misfornøyd med?

Hvilket grunnlag har du for å påstå at de aller fleste i denne gruppen har forlatt Digitalarkivets forum? Husk også at det er mange som er interessert, men likevel ikke deltar i debattene!

Og hva akter NSF å gjøre med sitt forum som skal gjøre deres forum mer attraktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jeg frem til. Vil bli lettere å få fram ting rundt adel i Sunnhordaland/Hardanger og kanskje klare få retta opp endel som skurrer i mitt tre...

 

Har leitet her på forumet etter ting emn det jeg finner er ikke av en slik art at jeg føler det som sikkert, ikke engang delvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen store problemer at det er debattforum både på Norsk Slektshistorisk forenings sider og her på digitalarkivet. Forutsetningen er at alle kan komme inn på begge steder.

Jeg kan godt ta opp igjen mitt spørsmål i NSF angående Erik Rosenkratz til Arreskov f. 1519 og som en stund kalte seg Erik Rosenkrantz til Nesøya i Asker. Han eide mye av det omtalte Sørumgodset, men er han egentlig av Sørumætta?, som er ofte omtalt som en av våre fremste middelalderætter. Han må vel regnes som en sikker etterkommer av Losnaætta.

Andre spørsmål blir om Erik Rosenkrantz sitt oldebarn Anne Rantzau var i Norge ca 1660? Tre av hennes barn med Johan Brockenhuus bosatte seg i Norge. Så jeg regner med at Erik Rosenkrantz har etterkommere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg ikke. Et debattforum blir da ikke noe mer eller noe annet enn hva brukerne gjør det til?

 

På hvilken måte skulle Digitalarkivet ha "prioritert" dette debattforumet slik at det hadde blitt et mer attraktivt sted å føre diskusjoner om middelaldergenealogi?

Hva er "de aller fleste som er interessert i middelalderspørsmål" misfornøyd med?

Hvilket grunnlag har du for å si at de aller fleste i denne gruppen har forlatt Digitalarkivets forum? Husk også at det er mange som er interessert, men likevel ikke deltar i debattene!

Og hva akter NSF å gjøre med sitt forum som skal gjøre deres forum mer attraktivt?

 

Det er vanskelig (eller umulig) å svare på hva andre mener om dette, Tore. Det eneste vi i NSF vet, som har lansert Middelalderforumet er at vi har fått en rekke henvendelser om dette fra medlemmer og andre som har ønsket et alternativ til forumet her. Og det er bakgrunnen for oppstarten av et eget forum som er åpent for alle.

At noen ville være uenig i dette, er vi selvsagt også klar over.

Hvorfor såpass mange tidligere debattanter i dette forumet har valgt å ikke delta så aktivt lenger, må de nesten svare på selv.

 

Om dette fører til oppsplitting av miljøet, som allerede er ganske lite, vil bare tiden og brukerne kunne si noe om. Hvis det viser seg at vårt forum ikke virker etter hensikten, er det heller aldri for sent å snu.

 

Jeg tror heller ikke at dette viser fram NSF som elitistisk. Bakgrunnen er ganske enkelt at vi ønsker å tilby noe som mange etterspør. NSF bør i likhet med andre medlemsorganisasjoner og foreninger lytte til medlemmene og deres ønsker. Det er vel det en medlemsbasert forening skal og bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler i utgangspunktet Tores bekymringer her. NSF har tidligere argumentert aktivt mot å fragmentere slektshistoriske debatter. I den grad dette er et medlemsinitiert initiativ basert på misnøye med hvordan Digitalarkivets debattforum fungerer, så OK. Men hvordan skal NSF kunne gjøre sitt forum mer attraktivt enn Digitalarkivet? De må jo i så fall engasjere faghistorikere ikke bare til å svare på spørsmål, men til å dra debatter i gang og til å vedlikeholde debattene. Det kan i verste fall ta fagmiljøets fokus bort fra å produsere for NST, som tross alt bør ha førsteprioriteten fra foreningens side. Jeg håper altså at NSF her har en annen og bredere målsetting bak initiativet sitt enn bare å ville duplisere en tjeneste som faktisk allerede finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore #4#:

 

Jeg kan og skal ikke svare på NSFs vegne, men jeg har lyst til å kommentere ditt innlegg allikevel:

  • Jeg har og har hatt kontakt med flere som deltok i middelalder-diskusjoner i det "gamle" debattforumet. De som følger litt med har sikket registrert at disse er så og si helt fraværende nå. Hvorfor det?
  • Noen av de har overfor meg forklart dette med at de a) ikke liker layout i det nye forumet (det blir for uoversiktlig og for mye "chat" som ikke er relatert til genealogi) og de ser at flere og flere av "de gamle gutta" har forsvunnet og de får derfor null (0) respons på temaer de starter.

Derfor synes jeg det er flott at NSF åpner en arena hvor middelalder-interesserte enkelt vil kunne navigere i, og hvor de kun finner temaer som interesserer.

 

Jeg har ikke peiling på middelaldergenealogi, men jeg ser på min besøksstatistikk at temaet er veldig populært. Det er faktsik bare slektsbøkene som har litt flere besøkende, og det betyr at det absolutt er behov for et nytt middelalderforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ønsker foreningen å være noe mer enn et tidsskrift (NST). Skulle vi bare vært en enkelt redaksjon for dette tidsskriftet hadde det vært en annen sak. Vi ønsker å favne videre enn dette, og så får vi nå se om dette var et lurt trekk eller ikke.

 

På den ene siden, kanskje er det en duplisering av en tjeneste som finnes. På den annen side er vi ikke alene om dette. Det er mange av de slektshistoriske foreningene som har diskusjonsfora på sine sider. Jeg tror ikke jeg trenger å nevne disse med navn, men det er både lokale og nasjonale fora også hos andre. Det har foreløpig ikke betydd stopp i diskusjonene her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig (eller umulig) å svare på hva andre mener om dette, Tore. Det eneste vi i NSF vet, som har lansert Middelalderforumet er at vi har fått en rekke henvendelser om dette fra medlemmer og andre som har ønsket et alternativ til forumet her. Og det er bakgrunnen for oppstarten av et eget forum som er åpent for alle.

At noen ville være uenig i dette, er vi selvsagt også klar over.

Hvorfor såpass mange tidligere debattanter i dette forumet har valgt å ikke delta så aktivt lenger, må de nesten svare på selv.

 

 

Hvis NSFs styre først har valgt å ta hensyn til "utallige oppfordringer" og "en rekke henvendelser" der "mange etterspør" et alternativ til Digitalarkivets forum, må vel disse henvendelsene ha vært begrunnet? Når Styret har mottatt alle disse henvendelsene, kan det da ikke være vanskelig eller umulig å svare på hva disse "andre" mener om dette?

 

Og ved å etterkomme disse ønskene, må vel Styret ha vurdert denne rekken av henvendelser, funnet at de har noe for seg og ha en egen oppfatning og en begrunnelse for opprettelsen av et eget forum?

 

Dessuten må dere da ha foretatt en eller annen slags brukerundersøkelse og kartlagt hva "de aller fleste som er interessert i middelalderspørmål" er misfornøyd med i dette forumet for å unngå at de samme brukerne skal bli misfornøyde også med NSFs forum?

 

Jeg gjentar spørsmålet mitt: Hva er det som er anderledes i NSFs forum som gjør at det vil være mer attraktivt for brukerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er annerledes ? Vel, det er jo at det er bare middelalder som skal diskuteres, og ikke alt annet...Det må jo i hvert fall være en vesentlig "annerledeshet"..

 

Dersom en person i hovedsak er interesert i middelalder genealogi, er vel et forum utelukkende for dette tema, og ikke alt annet, vesentlig mere attraktivt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore #4#:

  • Noen av de har overfor meg forklart dette med at de a) ikke liker layout i det nye forumet (det blir for uoversiktlig og for mye "chat" som ikke er relatert til genealogi)

 

Ser at layout i det nye forumet til Digitalarkivet brukes som argument for at flere av deltakerne fra det gamle Brukarforumet ikke ønsker å delta her. Det er jeg nok enig i. Men NSF sitt nye forum er da vel ikke noe bedre layoutmessig enn dette forumet? For meg ser det ut som det er bortimot samme oppbygning, og minst like mye, eller mer, "rot" på debattsida til NSF. Er det samme debattprogram? På hovedsida til NSF sitt forum er det dessuten en boks for medlemmenes bursdager, hva nå det har med genealogi å gjøre.

 

Flere av de gamle traverne som er borte i dag ønsket nok å beholde den minimalistiske stilen i debattprogrammet til Oldervoll, noe NSF sitt nye forum ikke bringer tilbake.

 

Men for all del, dersom NSF sitt nye forum blir en suksess, er jo ingenting bedre enn det! Blir interessant å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tross alt eit generelt brukarforum for Digitalarkivet/Arkivverket, og vil naturleg nok i den funksjonen ikkje dekkje så mykje av mellomaldaren. Eg ser ingen problem med å ha ulike forum med ulike formål - ulikt verktyg til ulik jobb. Brukarforum slik det framstår i dag er nok mykje meir vekta mot 17- og særleg 1800-talskjelder, og "befolkninga" blir nok deretter. Eit spesialforum for å reindyrke diskusjonar kring mellomaldarslekter burde bli eit godt tilskot til nettfamilien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at layout i det nye forumet til Digitalarkivet brukes som argument for at flere av deltakerne fra det gamle Brukarforumet ikke ønsker å delta her. Det er jeg nok enig i. Men NSF sitt nye forum er da vel ikke noe bedre layoutmessig enn dette forumet? For meg ser det ut som det er bortimot samme oppbygning, og minst like mye, eller mer, "rot" på debattsida til NSF. Er det samme debattprogram? På hovedsida til NSF sitt forum er det dessuten en boks for medlemmenes bursdager, hva nå det har med genealogi å gjøre.

 

Flere av de gamle traverne som er borte i dag ønsket nok å beholde den minimalistiske stilen i debattprogrammet til Oldervoll, noe NSF sitt nye forum ikke bringer tilbake.

 

Men for all del, dersom NSF sitt nye forum blir en suksess, er jo ingenting bedre enn det! Blir interessant å følge.

Årsakene til at mange middelalderinteresserte bidragsytere har forlatt DA er nok mer sammensatt enn layouten. Men for å presisere: Layoten her i DAs brukerforum har ikke vært brukt som argument i NSFs styre da vi diskuterte opprettelsen av eget middelalderforum. Boksen for medlemmenes fødselsdager i NSF-forum er nok noe vi har glemt å redigere bort. Antar at moderator leser tråden og ser på problemstillingen...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 11 Tore:

 

Årsakene til etterlysningene av et forum er selvsagt flere og nyanserte. Noen er allerede nevnt. En av grunnene til ikke å liste opp grunnene her, er for ikke å tilføre støy og "bære ved til bålet". Istedet for at jeg på vegne av anonyme personer skal fremlegge deres begrunnelser, er at de fint kan gjøre det selv om de ønsker.

 

Åpningen av forumet vil i alle fall være et alternativt sted for debattanter å diskutere interessante problemstillinger. Så vil vi sikkert oppleve dobbeltpostinger her også, slik som vi har sett at det dobbeltpostes spørsmål i DA-forum og DIS-forumet. Det er også fritt opp til den enkelte hvor en vil stille slike spørsmål. Viser det seg at få eller ingen benytter seg av vårt forum, vel så er det ingen katastrofe for oss. Vi kan bare stenge det ned igjen.

 

Når det er sagt vil vi fortsatt holde lukkede fora for forskjellige grupperinger i foreningen, slik vi har gjort en god stund allerede. NSF-forum vil ikke bli borte, men kan både bli forandret og utvidet på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det sånn heretter da, at om en baler med slektsnøtter rundt 1670-1720, så kan en ikke regne med å få noen dialog her med de kunnskapsrike slektsforskerne som har kommet seg bakover til middelalderen, siden de 'forlater' dette forumet?

 

Kom de så langt bakover helt på egen hånd?

 

Jeg håper virkelig at noen av dem fortsetter å følge med på hva som foregår her også, for det kan være at flere vil ha stor nytte av å bli penset inn på rett spor - spesielt der kildene er vanskelig tilgjengelige og en er avhengig av å være orientert om forskningsstatus vedrørende slektene.

 

Etter min mening er det best å kutte grener når en ikke finner mer. Om dialogen i slektsforskningsmiljøet blir skadelidende ved opprettelsen av det nye forumet, kan det faktisk begrense rekrutteringen til det nye middelalderforumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise #17#

 

Jeg er temmelig sikker på at begge forumene fortsatt blir brukt av også de som "bare" er interessert i middelalder-genealogi.

 

Middelalder-genealogi er etter min menng noe helt annet en vanlig slektsgransking hvor det foreligger kilder et eller annet sted. At de som kan middelalder-genealogi, eller de som vil lære det, ikke skal få ha sitt eget forum, er for meg helt uforstålig. Og at denne opprettelsen kan bli "skadelidende" for miljøet er jo helt feil. Det er jo nettopp det motsatte som vil skje.

 

De som holder på med 17-18-1900 tallet er jo selvfølgelig hjertelig velkomne til det nye forumet! Den eneste forskjellen er at det ikke går ann å spørre om "bestefars bror" (som et eksempel), men de kan lese og lære, og selvfølgelig også delta hvis de har relevante spørsmål om personer eller familier i middelalderen.

 

Men før man spør om for eksempel "Bratt-slekten" eller andre kjente middelalder-slekter så bør man ha gått igjennom temaene i både det gamle og nye brukerforumet. Alt er søkbart nå. så det er en enkel sak.

 

I tillegg minner jeg om NSFs Slektshistoriewiki, der er det, og der vil det etter hvert komme forskningsstatus på mange kjente slekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hovedsida til NSF sitt forum er det dessuten en boks for medlemmenes bursdager, hva nå det har med genealogi å gjøre.

 

Boksen for medlemmenes fødselsdager i NSF-forum er nok noe vi har glemt å redigere bort. Antar at moderator leser tråden og ser på problemstillingen...

 

Sånn - da har jeg deaktivert bursdagslista.

 

Håper det er i orden for Ronny og andre at det er lov å bruke smilefjes, både her og på middelalderforumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove #18.

 

Jeg har full forståelse for at et slikt forum blir mer oversiktlig siden andre spørsmål ikke blir postet der.

(Som Johan M. Setsaas sier i innlegg #12)

 

Jeg skulle bare ønsket at DA kunne ha laget et underforum her..

 

For alles del håper jeg Lars Ove får rett, men utilsiktede effekter er jo nettopp - utilsiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står selvfølgelig enhver fritt å opprette et diskusjons- og spørsmålsforum på nettet, uansett tema. Jeg synes likevel det er litt synd at Norsk Slektshistorisk Forening har funnet det nødvendig å åpne et eget forum for middelaldergenealogi og -historie i og med at vi allerede har Digitalarkivets debattforum.

 

Jeg slutter meg til Tores innlegg, og må legge til at man også på Dis sitt Slektsforum har eget forum for middelaldergenealogi. Denne oppsplittinga er uheldig.

 

Er det frekt å spørre hvor mange det er som har henvendt seg til NSF med ønske om eget forum? Når NSF tydeligvis har følt trykket så sterkt må det være ei stor gruppe. Bare på noen timer er det her flere som tydeligvis beklager denne fragmenteringa. Jeg regner med de fleste av oss er medlemmer i NSF. Hvor stor påvirkningskraft har vi, og hvor mange trenger vi være for å bli hørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hevdet at det er forskjell på slektsgranskning og middelaldergenealog, og forskjellen ligger i at det "foreligger kilder et eller annet sted".

Jeg håper virkelig at det foreligger kilder, også for middelaldergenealogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild:

 

Ja DIS har et middelalderforum. Så hvorfor kan ikke NSF ha det? Hvis noen middelalderintersserte medlemmer ønsker dette så er det vel ikke noe i veien for å åpne et? De som er i mot det får jo enten la være å delta, eller bruke DA eller DIS sitt forum.

 

Henning:

 

Ja kilder finnes, men de finnes det ikke mange av, og det kreves ofte lang utdannelse og ikke minst erfaring for å finne og tolke disse for være god på middelalder. Men det vet du selvsagt fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte med på debatten når dette forumet ble implementert og spesielt debattinnlegg hvor det ble fremmet mishagsytringer. Det var endel forskjellige ytringer til hvorfor man ikke likte denne forumplattformen. Uten å sjekke dette nærmere nå var noen av argumentene; oppbygningen, krav til fullt navn ved registering, sitatsendringen, layout, søkbart via søkemotorer som Google, og det var vanskelig å registrere seg (fremmedfrykt?) og smiletryner var en uting.

 

Skal man imøtekomme alt dette må man altså ha anonyme brukere, i hvert fall må kun pseudonymer eller forkortelser som kun initialer godtas. Man må sperre for søkemotorer, layouten må være enkel, det må være lett å registrere seg som bruker og sitatsmuligheten som den vi har bl.a her må taes vekk.

I det hele er det en del faktorer som må på plass før man kan forvente at folk benytter seg av tilbudet om eget middelalderforum.

 

Gjør gjerne tvilen min til skamme. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte med på debatten når dette forumet ble implementert og spesielt debattinnlegg hvor det ble fremmet mishagsytringer. Det var endel forskjellige ytringer til hvorfor man ikke likte denne forumplattformen. Uten å sjekke dette nærmere nå var noen av argumentene; oppbygningen, krav til fullt navn ved registering, sitatsendringen, layout, søkbart via søkemotorer som Google, og det var vanskelig å registrere seg (fremmedfrykt?) og smiletryner var en uting.

......

Gjør gjerne tvilen min til skamme. :rolleyes:

 

Jeg får kun svare for meg selv. Det bør være tilstrekkelig med fullt navn i signatur (for ikke å være søkbar, vil ikke akkurat kalle det anonymitet i forumet). I tillegg er det for eget vedkommende ikke trivelig å delta i et forum med "rapportér-knapp", vi fikk ganske raskt eksempel på at dette ble brukt med både advarsler og utkastelse som reaksjon. Da hjelper det lite med smiletryner.

 

Jeg har heller ikke sjekket dette videre når det gjelder andre som holder seg unna.....

 

Og ja, jeg følger med til en viss grad, det hender jeg sender en privat melding når det er bråstopp for noen eller de etter min mening er på "ville veier", men jeg får heller slutte med det, særlig konsekvent holdning er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.