Gå til innhold
Arkivverket

Er du interessert i personer, slekter og forhold i middelalderen (fram til ca.1660)?


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Hvis forumet drar inn kompetanse som av en eller annen grunn ikke vil delta på dette forumet så vinner jo alle. Vi har jo alle sett innleggene her der flere klager over mangel på middelalderdiskusjoner. Hittill har det (ihvertfall til dels) vært Arkivverket's omlegging fra gammel til ny forumløsning som har fått skylda for det. Hvis NSF's middelalderforum viser seg og tiltrekke mere aktivitet hva middelaldergenealogi angår så vet vi jo at forumet fyllte ett tomrom som av en eller annen grunn ikke kunne fylles av Arkivverkets forum. Jeg skulle også, som Anne-Lise (#20), ønsket at Arkivverket kunne lage ett underforum for middelaldergenealogi og tilstrekkelig moderere ett slikt forum. Nå har de jo gitt utrykk for at de ikke ser på det som sin jobb, og at de ikke har ressurser til moderering. Så at NSF prøver og fylle dette tomrommet ser jeg i utgangspunktet positivt på.

 

Men nå er det jo bare tiden som vil vise om NSF's forum kan dra i gang de diskusjonene som tilsynelatende uteblir her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kun svare for meg selv. Det bør være tilstrekkelig med fullt navn i signatur (for ikke å være søkbar, vil ikke akkurat kalle det anonymitet i forumet). I tillegg er det for eget vedkommende ikke trivelig å delta i et forum med "rapportér-knapp", vi fikk ganske raskt eksempel på at dette ble brukt med både advarsler og utkastelse som reaksjon. Da hjelper det lite med smiletryner.

 

Ettersom det er jeg som foreløpig er moderator på middelalderforumet vil jeg vise til at vi har åpnet opp for «anonymiserte» brukernavn, jevnfør temaet «Forumregler»:

 

«I utgangspunktet ønsker vi at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Minimumskravet er dog at fullt navn innsettes i signaturen under hvert innlegg. Slike signaturer som settes opp i din egen profil vil ikke være synlige for søkemotorer eller uinnloggede.»

 

Med andre ord vil det være tillatt å opptre sånn som «kmg» gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsikre at jeg vil bruke begge forum i DA og NSF så lenge jeg får tilgang. Jeg forstår ikke den bekymringen noen har. De begrunnelsene jeg har sett av disse bekymringene virker svake på meg. Er det flere og sterkere begrunnelser for at det kommer et nytt forum med middelalder som hovedtema så kom med dem.

 

En paralell er vel Norsk jernbaneklubb sitt forum www.njk.no og gjengen i de som driver www.jernbane.net.med sitt forum. Begge fungerer bra selv om det kommer en og annen slengbemerkning mot hverandre. Det betyr vel bare at jernbaneinteresserte leser i begge fora.

 

Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er jeg som foreløpig er moderator på middelalderforumet vil jeg vise til at vi har åpnet opp for «anonymiserte» brukernavn, jevnfør temaet «Forumregler»:

 

«I utgangspunktet ønsker vi at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Minimumskravet er dog at fullt navn innsettes i signaturen under hvert innlegg. Slike signaturer som settes opp i din egen profil vil ikke være synlige for søkemotorer eller uinnloggede.»

 

Med andre ord vil det være tillatt å opptre sånn som «kmg» gjør her.

 

Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de siste innleggene virker fornuftige og gjennomtenkte.

 

De som har gitt uttrykk for at de ikke liker at NSF åpner et middelalderforum kan etter min mening ikke stilt seg spørsmålet om hvorfor de som var aktive og deltagende i middelalder-temaet før, nå er nesten helt fraværende. Og jeg ser heller ikke at disse har flyttet til DIS sittt middelalderforum. Så hvor er de?

 

Og vil ikke alle slektshistorisk interesserte av oss bare dra nytte av og få glede av at disse dukker opp igjen i et nytt forum?

 

Kan noen av de kritiske til dette nye forumet være uenig i dette?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har vel ikkje DIS noko mellomalder-forum... eller har eg oversett noko?

(Slektsforum har, under "Etterlysning" - "Slekter", eit forum "Adelsslekter" som er todelt etter tid; den første delen fram til om lag 1600 - men det vert ikkje heilt det same som eit "Mellomalderforum".)

 

Elles observerte eg (rett før eg byrja å skrive dette innlegget) at Mellomalderforumet hadde 3 innlegg (alle av same person), medan dette emnet med ordskifte om det same forumet hadde 30 innlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar:

 

Du har sikkert rett når det gjelder DIS. Jeg bare leste Arilds innlegg (21) og tok det for god fisk. Med andre ord så er NSFs middelalderforum det første i Norge.

 

Og da synes jeg at framtidige deltagere må få litt tid på seg før de starter. 3 nye temaer fra sent i går kveld er jo mange fllere enn det noen gang er blitt startet på et døgn i dette forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe rettferdig og evaluere NSF's forum basert på trafikkgrunnlaget bare dager etter forumet er offisielt lansert. Det er ingen som vet på forhånd om ett slikt forum vil ta av, men en sjanse må vi kunne gi det synes jeg. Dessuten er det feil og sammenlikne de to foraene fordi NSF's forum er så begrenset i sitt omfang i forhold til Arkivverkets forum. Hvis de (etter en tilstrekkelig lang innkjøringsperiode) skal sammenliknes så må man jo ta i betraktning at det er middelaldergenealogi som må være grunnlaget for en eventuell sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dere har diskutert formaliteteter i hele dag, har jeg fordypet meg i Botner slektens våpentavle. Takket være et eldre dokument som jeg fikk oversendt en kopi av fra Lars Ove i dag, kan det faktisk se ut til at det er mulig å komme videre med å identifisere alle de 16 våpen seglene i denne våpentavlen.

 

Men det er kanskje ikke så viktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar:

 

Du har sikkert rett når det gjelder DIS. Jeg bare leste Arilds innlegg (21) og tok det for god fisk. Med andre ord så er NSFs middelalderforum det første i Norge.

 

Man trenger i det minste ikke snakke tull, men holde seg til fakta. Rett nok heter ikke Dis sitt forum "Middelaldergenealogi", men det er det det dreier seg om. Jeg kan ikke se et eneste tema som kan tas opp på NSFs forum, som ikke også hører hjemme i Dis sitt forum. Så Dis sitt forum var først ute. Men hvem som var først er ikke så interessant.

 

Hvis det er slik at mange ikke har funnet seg hjemme på Digitalarkivet eller på Dis sitt forum, er det i det minste lovende for NSF i det jeg går utifra at de som ikke har problemer med Digitalarkivet eller Dis, heller ikke vil ha problemer med NSFs forum. Det skulle tilsi at alle med interesse for middelaldergenealogi samles hos NSF. Middelaldergenealogi må da antas å dø ut på de andre stedene. I det lange løp betyr det ikke så mye, men jeg synes i dag det er trist for slektsforskermiljøet i Norge at NSF byr opp til konkurranse i stedet for å samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noe merkelige med denne debatten er alle som er kritiske (også de som har brukt "liker-knappen" på disse innleggene) til et nytt forum bortsett fra 1 (en) person, ikke har deltatt i noen middelalder-diskusjoner her på DA de siste årene. I hvert fall ikke det jeg kan huske. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noe merkelige med denne debatten er alle som er kritiske (også de som har brukt "liker-knappen" på disse innleggene) til et nytt forum bortsett fra 1 (en) person, ikke har deltatt i noen middelalder-diskusjoner her på DA de siste årene. I hvert fall ikke det jeg kan huske. Tar jeg feil?

Hvorfor skulle det i det hele tatt være relevant for diskusjonen? Jeg kan ikke se at mangel på interresse for middelaldergenealogi skulle kunne motivere noen til og kritisere opprettelsen av ett forum nettopp for middelaldergenealogi. Det ville nesten vært like dumt som om jeg skulle kritisere Per Otto's jernbanefora (#28) til tross for at jeg har null interresse for emnet. Så jeg synes vi må være forsiktig med og besvare kritikk ved og påpeke mangel på i deltakelse i det som ellers er ett tungt og omfattende faglig felt.

 

Jeg synes heller vi skal besvare kritikk med følgende observasjoner (kanskje finnes det flere?):

  • Arkivverket har gitt utrykk for at de ikke ser på det som sin jobb og etablere ett middelalderforum
  • Arkivverket har gitt utrykk for at de ikke har kapasitet til og moderere slike spesifikke fora
  • Noen medlemmer her på forumet har uttrykt ønske om og se flere middelalderdiskusjoner
  • Noen medlemmer her på forumet har uttrykt bekymring over at noen medlemmer med middelalderkompetanse ikke er mer aktiv her på forumet
  • Noen medlemmer her på forumet har gitt utrykk for at de (av forskjellige grunner) ikke ønsker og delta på dette forumet, men vil under rette omstendigheter delta på andre fora

Hvis NSF's nye forum kan fylle dette tomrommet, så ser jeg bare positivt i det. Kanskje klarer NSF det, kanskje klarer de det ikke -- men det er det jo bare tiden som vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken:

 

 

Jeg har ikke noe i mot at folk er kritiske, men jeg må få lov til å "analysere" innleggene i min egen tråd.

Det jeg skrev i forrige innlegg var bare rene fakta slik jeg leser det, og ikke ment som noen kritikk. Og jeg spør også om jeg kan ta feil.

 

Og vi diskuterer jo ikke OM det kommer et nytt forum. Forumet er der, og jeg tror at kritikken i denne tråden er veldig god markedsføring av det nye forumet. Over 1400 visninger på et døgn er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Man trenger i det minste ikke snakke tull, men holde seg til fakta. Rett nok heter ikke Dis sitt forum "Middelaldergenealogi", men det er det det dreier seg om. Jeg kan ikke se et eneste tema som kan tas opp på NSFs forum, som ikke også hører hjemme i Dis sitt forum. Så Dis sitt forum var først ute. Men hvem som var først er ikke så interessant.

 

Hvis det er slik at mange ikke har funnet seg hjemme på Digitalarkivet eller på Dis sitt forum, er det i det minste lovende for NSF i det jeg går utifra at de som ikke har problemer med Digitalarkivet eller Dis, heller ikke vil ha problemer med NSFs forum. Det skulle tilsi at alle med interesse for middelaldergenealogi samles hos NSF. Middelaldergenealogi må da antas å dø ut på de andre stedene. I det lange løp betyr det ikke så mye, men jeg synes i dag det er trist for slektsforskermiljøet i Norge at NSF byr opp til konkurranse i stedet for å samarbeide.

 

Det merkelige, Arild, med denne kritikken av forumet som NSF har åpnet, er at den samme argumentasjonen ikke gjelder for DIS sine fora.

 

En kan vel alltids også spørre seg hvorfor DIS-forum ble opprettet når Digitalarkivets forum er så fortreffelig?

 

Saktens kan en også til og med spørre seg om hvorfor Digitalarkivet driver dette forumet, når det rett som det er vises til at de egentlig ikke har ressurser til å moderere det?

 

Dette er ingen konkurranse i å opprette fora som ingen vil bruke, og jeg har tidligere hevdet at dette er noe NSF vil prøve fordi medlemmene har etterspurt det. Blir det en fiasko, skal vi være de første til å innrømme at det ikke virket etter hensikten og deretter gjøre noe med det. Men å vurdere antall innlegg og trafikk etter et par dager...det er altfor tidlig å felle en dom på suksess eller fiasko.

 

Dette med samarbeid er en helt annen sak, og det får i denne sammenhengen stå ubesvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke riktig forstår er hvorfor man ikke bygger videre på de fora man har etablert, det har jo vært ett middelalder forum på NSF sider en tid nå, men det er ikke mange som har funnet veien dit. Hva med de andre fora som er åpne, skall de legges ned eller videreutvikles?

 

En lenke på NSF hovedside till dette nye håper jeg kommer, det blir kanskje flere besøkere da. :rolleyes:

 

Beklager jeg ser nå att det gamle er tatt bort og att lenken nå går til det nye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Niels

De gamle forumene som lå på våre sider, ble aldri gode grunnet programvarens begrensninger. Vi skal sørge for å overføre de gamle diskusjonene der til vårt nye forum, slik at de kan leve videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botnertavlen smaker jo av fugl, enten en diskusjon går i dette furum eller hos NSF. Om verktøyet er slik eller slik er ikke altid det mest vesentlige.

 

Takket velvillig hjelp fra Lars Ove Wangensteen har jeg også sett på det han hadde der, det kunne absolutt vært intressant å se en diskusjon omkring disse våpnene.

 

 

Mens dere har diskutert formaliteteter i hele dag, har jeg fordypet meg i Botner slektens våpentavle. Takket være et eldre dokument som jeg fikk oversendt en kopi av fra Lars Ove i dag, kan det faktisk se ut til at det er mulig å komme videre med å identifisere alle de 16 våpen seglene i denne våpentavlen.

 

Men det er kanskje ikke så viktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkelige, Arild, med denne kritikken av forumet som NSF har åpnet, er at den samme argumentasjonen ikke gjelder for DIS sine fora.

 

En kan vel alltids også spørre seg hvorfor DIS-forum ble opprettet når Digitalarkivets forum er så fortreffelig?

 

Du er inne på noe. Jeg var i si tid positiv til opprettelsen av Dis-forum selv om vi da hadde det gamle forumet på Digitalarkivet. At jeg den gang var positiv til et nytt forum grunnet seg mest på at jeg fant oppbyggingen av Disforum som et stort framsteg i forhold til det gamle forumet her som var sterkt preget av uoversiktlighet, mangel på mulighet til å søke i tekst og innleggene bare hopet seg opp på hverandre og druknet i mengden.

 

Det nye forumet her er blitt bedre, men jeg foretrekker fremdeles Dis sin løsning, og kan ikke se hvorfor Dis sitt forum ikke skal være tjenlig også for middelaldergenealogi. Hva er feil med det? Man får inntrykk av at Lars Ove er en av drivkreftene bak det nye forumet, og hans aversjon mot Dis-forum grunner seg ikke på saklig kritikk av forumet, men en personlig aversjon mot et eller flere medlemmer av ledelsen i Dis.

 

Jeg er for forbedringer, og dersom forumet til NSF innebærer noe nytt og bedre enn det man kan oppnå på Dis-forum, har jeg ikke store problemer med å innrømme at det har livets rett. Det til tross for at jeg beklager oppsplitting og mangel på samarbeid mellom to foreninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botnertavlen smaker jo av fugl, enten en diskusjon går i dette furum eller hos NSF. Om verktøyet er slik eller slik er ikke altid det mest vesentlige.

 

Takket velvillig hjelp fra Lars Ove Wangensteen har jeg også sett på det han hadde der, det kunne absolutt vært intressant å se en diskusjon omkring disse våpnene.

 

Hei Petter

 

Tavlen er publisert, og diskusjonene er i gang her: http://www.genealogi.no/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=113

 

I tillegg har jeg i dag oversendt til NSF 2 bind av verkene Lexicon over adelige familier i Danmark, Norge og Hertugdømmene. Totalt over 800 sider, pluss at jeg har samlet alle våpentegningene (mange hundre og jeg orker ikke telle) i begge bindene i en egen bok som ble på 107 sider. På de fleste sidene er det ca 40 våpenskjold.

 

Dette verket skal bli web-bøker og de blir publisert på NSFs medlemssider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild #43#

 

Du skriver:

 

Man får inntrykk av at Lars Ove er en av drivkreftene bak det nye forumet, og hans aversjon mot Dis-forum grunner seg ikke på saklig kritikk av forumet, men en personlig aversjon mot et eller flere medlemmer av ledelsen i Dis.

 

Det var drøye påstander som ikke henger på greip!

Hva mener du med at jeg har aversjon mot Dis-forum? Når har jeg gitt uttrykk for det?

 

Og at jeg har personlig aversjon mot et eller flere medlemmer av ledelsen i DIS er jo det reneste sprøyt! Du kjenner tydeligvis ikke til hva som er årsaken til at jeg tør å kalle en spade for en spade, og da synes jeg du skal holde deg for god til å komme med slike påstander.

 

At jeg skulle være en av drivkreftene til opprettelsen av NSFs forum er jo en like dum påstand. Jeg kan ikke noe om middelalder, og jeg har aldri deltatt eller bidratt i noen diskusjoner. Jeg finner fram materiale og skanner det. Ikke noe annet

 

Og dette holder jeg meg for god til å diskutere videre med deg Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove # 45

 

Ingen påstand, men jeg fikk inntrykk av at du var engasjert i opprettelsen av forumet. Da var det inntrykket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot at folk er kritiske, men jeg må få lov til å "analysere" innleggene i min egen tråd.

Det jeg skrev i forrige innlegg var bare rene fakta slik jeg leser det, og ikke ment som noen kritikk. Og jeg spør også om jeg kan ta feil.

 

Og vi diskuterer jo ikke OM det kommer et nytt forum. Forumet er der, og jeg tror at kritikken i denne tråden er veldig god markedsføring av det nye forumet. Over 1400 visninger på et døgn er bra

Ja, selvsagt kan du det. Men jeg tror kritikken er bedre besvart ved og påpeke grunnlaget for og opprette NSF's forum, ikke gjennom en analyse av kritikernes deltakelse i middelalderdebatter. Slik jeg ser det koker jo mye av kritikken ned til "vi trenger ikke ett nytt forum". Da har jeg jo listet ihvertfall fem punkter som besvarer den kritikken. Det kan godt tenkes at observasjonen din er fakta, men jeg tror ikke den besvarer kritikken. Uansett, forumet er, som du sier, nå opprettet så da er det bare og krysse fingrene og håpe at det tiltrekker debattene som vi savner her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg ikke. Et debattforum blir da ikke noe mer eller noe annet enn hva brukerne gjør det til?

 

På hvilken måte skulle Digitalarkivet ha "prioritert" dette debattforumet slik at det hadde blitt et mer attraktivt sted å føre diskusjoner om middelaldergenealogi?

Hva er "de aller fleste som er interessert i middelalderspørsmål" misfornøyd med?

Hvilket grunnlag har du for å påstå at de aller fleste i denne gruppen har forlatt Digitalarkivets forum? Husk også at det er mange som er interessert, men likevel ikke deltar i debattene!

Og hva akter NSF å gjøre med sitt forum som skal gjøre deres forum mer attraktivt?

 

 

Hvis NSFs styre først har valgt å ta hensyn til "utallige oppfordringer" og "en rekke henvendelser" der "mange etterspør" et alternativ til Digitalarkivets forum, må vel disse henvendelsene ha vært begrunnet? Når Styret har mottatt alle disse henvendelsene, kan det da ikke være vanskelig eller umulig å svare på hva disse "andre" mener om dette?

 

Og ved å etterkomme disse ønskene, må vel Styret ha vurdert denne rekken av henvendelser, funnet at de har noe for seg og ha en egen oppfatning og en begrunnelse for opprettelsen av et eget forum?

 

Dessuten må dere da ha foretatt en eller annen slags brukerundersøkelse og kartlagt hva "de aller fleste som er interessert i middelalderspørmål" er misfornøyd med i dette forumet for å unngå at de samme brukerne skal bli misfornøyde også med NSFs forum?

 

Jeg gjentar spørsmålet mitt: Hva er det som er anderledes i NSFs forum som gjør at det vil være mer attraktivt for brukerne?

 

De to representantene for Norsk Slektshistorisk Forenings styre som har deltatt i denne tråden - henholdsvis styremedlem Dag T. Hoelseth og formann Rune Nedrud - unnlater behendig å svare på spørsmålene mine, så jeg gjentar dem her i en litt mer komprimert form:

 

Hva er Styrets egen begrunnelse for opprettelsen av et debattforum for middelaldergenealogi på NSFs sider?

Hva er det ved NSFs forum som gjør det kvalitativt anderledes og bedre enn Digitalarkivets forum og som vil gjøre det mer attraktivt for eventuelle debattdeltagere?

 

 

De som har gitt uttrykk for at de ikke liker at NSF åpner et middelalderforum kan etter min mening ikke stilt seg spørsmålet om hvorfor de som var aktive og deltagende i middelalder-temaet før, nå er nesten helt fraværende. Og jeg ser heller ikke at disse har flyttet til DIS sittt middelalderforum. Så hvor er de?

 

 

Det er jo nettopp dette jeg forsøker å få et svar på! Hittil har altså hverken NSFs styre eller noen av de "bortkomne" middelalderinteresserte kunnet gi en forklaring på hvorfor de trenger et nytt forum!

 

Kan det faktisk være slik at påstanden "Mange middelalderinteresserte er blitt borte fra dette forumet" ikke er korrekt, men at den er blitt gjentatt så ofte at man ukritisk godtar den som en sannhet? Det er da vitterlig mange tråder som omhandler tiden før 1660 og middelalderen her fremdeles?

 

Og hvis nå påstanden er korrekt, kan det ha sine helt naturlige årsaker? Vi husker at Tore Vigerust døde bare noen måneder før det nye forumet ble lansert, og jeg vet at minst to andre det meste av denne perioden har bodd i utlandet og derfor kanskje ikke har hatt lett tilgang til kildemateriale og litteratur. Atter andre har gitt beskjed om at de av helt andre årsaker må ta en pause fra deltagelsen her. Interesser - og livet selv! - går i bølger, og det er en tid for alt.

 

For hva var det ved det gamle forumet som gjorde at diskusjonene gikk høyere der? Også der var det mange tråder som handlet om mye annet enn genealogi, og det var vel like mye pludring der som i dette? Jeg kan ikke med min beste vilje og forstand skjønne at det gamle forumet la bedre til rette for gode middelalderdiskusjoner enn dette.

 

Og - igjen hvis påstanden stemmer: Er det bare noen middelalderinteresserte som isåfall er blitt borte? Jeg husker navn fra tidligere debatter som jeg ikke ser igjen så ofte nå. Vil NSF opprette et eget debattforum også for dem?

 

For har NSFs styre tenkt over hvilket signal de sender ved å opprette et forum kun for middelaldergenealogi? Hvis Digitalarkivets forum fungerer så dårlig som man åpenbart mener, hvorfor ikke opprette et helt nytt slektsforum for alle mulige slektsforskningsspørsmål? For å være litt stygg: Er det et problem spesielt for middelalderinteresserte å måtte lete seg gjennom tråder og innlegg om savnede bestemødre og temaer om slekter på sytten- , atten- og sogar nittenhundretallet i deres søken etter mer høyverdige tråder om middelalderen? Da snakker vi isåfall ikke bare om elitisme, men om en type holdninger som Norsk Slektshistorisk Forening burde avholde seg fra å støtte opp om.

 

En litt kjettersk tanke har også streifet meg: Kan det faktisk forholde seg slik at miljøet for middelalderinteresserte her i landet er for lite og at kvaliteten og nivået er for lavt til at hyppige og lange debatter om middelaldertemaer lar seg gjennomføre..?

 

Nå skriver riktignok foreningen på sine sider at de har mottatt "utallige oppfordringer" fra medlemmer og andre om å opprette et eget middelalderforum. Jeg skjønner at vi ikke skal bruke en streng matematisk definisjon på begrepet "utallige", men mange må de jo være. Men kan det tenkes at det bare er en liten gruppe mennesker som har gjentatt sine oppfordringer og beklagelser så ofte at NSFs styre feilaktig har oppfattet dette som et krav fra hele medlemsmassen?

 

 

Det noe merkelige med denne debatten er alle som er kritiske (også de som har brukt "liker-knappen" på disse innleggene) til et nytt forum bortsett fra 1 (en) person, ikke har deltatt i noen middelalder-diskusjoner her på DA de siste årene. I hvert fall ikke det jeg kan huske. Tar jeg feil?

 

Men det er jo dette som etter min mening er selve kjernen i problemet med at NSF oppretter et eget middelalderforum! Noen av de middelalderinteresserte som har kunnskaper nok til å delta i disse debattene, synes muligens det er fortreffelig med et eget NSF-forum. Min bekymring dreier seg snarere om alle dem som ikke deltar i debattene, men som følger interessert med i dem, som lærer om kilder og metoder, som gjennom dem kanskje får inspirasjon til selv å fordype seg i middelaldergenealogi og dermed kanskje engang ender opp med å driste seg til å delta i de samme debattene. Og det er nettopp her jeg mener Norsk Slektshistorisk Forening ved å "gjemme bort" middelalderdiskusjoner på sine egne hjemmesider glemmer sin formålsparagraf om å spre kunnskap og øke interessen for slektsforskning. Et forum med mer enn 3300 medlemmer/lesere/deltagere må da være en mye bedre kanal for spredning av interesse og kunnskap enn et bortgjemt forum for de få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til # 48. Det første spørsmålet mener jeg vi har besvart flere ganger. At du åpenbart ikke liker svaret, får være så. Når det gjelder det andre spørsmålet, så er det som nevnt ønsket om å fylle det som av mange oppleves som et tomrom som er årsaken til opprettelsen av forumet. Om vi lykkes, gjenstår å se.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF har åpnet forumet, og der er det aktivitet allerede. Uansett hvor mye kritikerne jamrer og spør, så vil nok ikke NSF legge det ned av den grunn. Og hvorfor skulle de det?

Og jeg kan ikke med min beste evne se at kritikerne her har kommet med noe som helst vektig begrunnelse for at dette IKKE er til beste for slektsforsker-miljøet i landet

 

De som er middelalder-interesserte enten de har kunnskap eller ikke til å delta i diskusjonene får en egen arena og "boltre" seg på. Den arenaen er åpen for alle som bare vil innom å kikke og eventuelt lære. Og hvis dette lykkes, så er ikke miljøet større i Norge enn at "alle" vet hvor forumet er. Det er faktisk bare et par tastetrykk unne DA og DIS sitt forum. Det er ikke i et bortgjemt hjørne eller i et annet land.

 

Og jo flere innlegg her, dess bedre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.