Gå til innhold
Arkivverket

En liten slektsnøtt knyttet til gården Pladsen, Askøy, Hordaland på 1700 talet


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gården Pladsen var vel egentlig et bruk under Kjøkkelvik men hørte til Askøy Prestegjeld på midten av 1700 tallet. For lokalkjente så kan man si den lå på fastlandssiden av prestegjeldet mellom Kjøkkelvik og Loddefjord.

 

Den 30.06.1743 giftet Dordi Andersdtr. Pladsen seg i Fana med ungkar Mogens Andersen Mathopen. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=590&merk=590#ovre

 

Hun døde imidlertid allerede året etter sammen med sin nyfødte sønn Ole Mogensen.

Seks år senere, den 01.11.1749 finner jeg et nytt ekteskap hvor bruden er fra samme gård. Da giftet piken Marthe Andersdtr. Pladsen seg i Fana med enkemann Gabriel Andersen Bachen (trolig Bachen i Sund )

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=696&merk=696#ovre

 

10 år senere, i 1759 finner jeg et nytt elteskap hvor bruden står oppført med Pladsen som gårdsnavn. Også her er brudens navn Marthe Andersdtr. og hun giftet seg i november 1759 med Ole Monsen. Forlovelsen var 19.08.1759. Det står imidlertid ingenting om brudens stand, hvorvidt hun var pike eller enke.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=162&merk=162#ovre

 

 

Det store spørsmålet er da om Dordi og Marthe var søsken, i så fall hvem var da foreldrene deres? Og neste spørsmål er om det er den samme Marthe Andersdtr. Pladsen som giftet seg i 1749 og 1759, eller om vi har med to kvinner med samme navn å gjøre.

 

 

Og som om ikke dette er nok så gifter en Lars Andersen Pladsen seg i Fana 28.10.1742 med Marthe Rasmusdtr. Bynes (Bønes) og trolig på nytt som enkemann 02.03.1755 med Johanne Larsdtr. Nedre Fyllingen.

Er da Lars en bror av Dordi og Marthe, eller er dette bare tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det å sette ting på papiret, eller i dette tilfellet i Digitalforumet, så begynner de to små grå hjernecellene å arbeide. Jeg tror dette dreier seg om en gård som lå i Fyllingsdalen og som først ble kalt Pladsen for deretter å bli oppkalt etter den første brukeren Helge Olsen. Etter hvert fikk bruket navnet Helgeplassen etter den første brukeren. Det er altså to forskjellige gårder hvorav den ene tilhørte Fana og den andre Askøy.

 

Etter Helge kom Anders Andersen ca 1650-1742 til gården. Han ble gift 2 ganger, andre gang i 1712 med en Karen Larsdtr. 1682-1749. Sammen fikk de barna Lars, som ble neste bruker, Dorthe som kom til Mathopen og Marta. Hun står det ikke noe mer om i Bygdeboken for Fana. Da kan jeg trolig slå fast at de tre vielsene i Fana i 1742, 1743 og 1749 er de tre søskene fra Helgeplassen og har således ingenting å gjøre med den Marthe Andersdtr. som giftet seg i Askøy i 1759. Det er jo litt leit, all den tid det er hun som er min formoder, og dermed er jeg like langt når det gjelder opphavet hennes og ektemannen Ole Monsen.

 

Skulle det imidlertid være noen som har ytterligere info om dette, tar jeg imot den med stor glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det var ikke mye hjelp å få med denne.

 

Jeg prøvde å finne gården Plassen i folketellingen for 1801, men fant ingen som passet med dine opplysninger.

Ingen gårder som passer.

Det er 10 aktuelle gårder i Bergenhus amt, den som passer best er

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=75&filnamn=f1801&gardpostnr=36761&merk=36761#ovre

 

som ligger i fana, jeg antar dette er den gården som også kalles Helgeplassen og ikke der din formoder kommer fra.

 

Kan gården ha hatt et annet navn i tillegg, vært en del av en større gård kanskje, og i noen tillfeller ble navnet på den større gården brukt og noen ganger brukte de plassen.

Eller kan gården ha blitt fraflyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin og takk for respons på dette temaet, som ikke fikk mye oppmerksomhet fra andre. Det kan selvsagt ha noe med temaet utforming å gjøre.

 

Den Pladsen/Plassen jeg var på jakt etter lå på fastlandssiden i daværende Askøy prestegjeld og var vel egentlig et bruk under Kjøkkelvik. På et gammelt kart jeg har over området lå Plassen mellom Kjøkkelvik og Loddefjord.

Men jeg er nok dessverre redd for at gåten om Ole Monsen og Marthe Andersdtr. Pladsen forblir uløst. Jeg har ikke minst hatt spørsmålet om Ole Monsen oppe gjentatte ganger uten å komme nærmere svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en del informasjon om Helgeplassen i Fyllingsdalen

Helge Olsen var første brukeren og her er han i 1701 tellingen

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=1701sba&gardpostnr=611&merk=611#ovre

Hva skjedde med Arne Helgesen, og hvorfor overtok Anders Andersen istedenfor?

 

Hvordan vet du at det er snakk om plassen i Askøy kommune og ikke i Fana kommune

Det står jo ingenting om det i vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Helgeplassen hørte til Fana og Plassen lå under Askøy prestegjeld. Jeg trot var samme sted det ble referrert til, inntil jeg skjønte at det måtte være Helgeplassen. Jeg klarer ikke å få lagt ut kartet jeg har, men det viser hvordan Plassen, Askøy lå i forhold til Kjøkkelvik..

 

Når det gjelder Helgeplassen ble den gården tatt opp i 1680 årene i den østlige delen av utmarken til gården Nedre Fyllingen og var først regnet som en husmannsplass. I 1708 ble den matrikulert som egen gård. Helge Olsen hadde to barn man kjenner til, det var Anders som bosatte seg i Bergen og Helle som bosatte seg på Tjønnen.

Dette er hentet fra Fana Bygdebok hvor gården er beskrevet. Der står det bare at sønnen Anders bosatte seg i Bergen mens datteren Helle ble gift med sønnen på nabogården Tjønnen, Ole Andersen. Han kom i klammeri med eieren av gården og måtte flytte bort i 1707.

Jeg har ikke satt meg noe nærmere inn i forholdene på og omkring Helgeplassen/plasset da disse ikke har noe med Ole Monsen og Martha Andersdtr. Plassen, Askøy å gjøre. De får to barn i Askøy før også de forsvinner til Bergen. Her har jeg funnet igjen enkemannen Ole Monsen og datteren Ingeborg som begge bosatte seg i Sandviken mens datteren Cecilia holdt til i Skuteviken og min formoder Anne Marie Olsdtr. ble gift med Carl Henrichsen Florvåg. De fikk barn på Plassen og nabobruket Nygaard. Carl døde på Nygaard under Kjøkkelvik og Anne Marie i Skaalevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.