Gå til innhold
Arkivverket

Nedstrand Rogaland - amerikansk slektsbok etterlyses


Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Under en gjennomgang av boktitler på Amazon.com for flere år siden ble jeg oppmerksom på en norsk/amerikansk slektsbok med følgende titel:

"Amdahl-Sandvik roots: With special reference to Lars Bergeson Amdahl (1836-1912) and wife Mette Margrethe Sigvesdatter Sandvik (1843-1895) of Nedstrand Norway, and (from 1892) of Ossian, Iowa" by Junald L. Rendahl.

Publisher: J.L. Rendahl, 2nd edition (1996).

 

 

Jeg vet ikke om dette egentlig er en bok eller snarere et slektshefte, men så langt har det ikke lykkes meg å finne dette skriftet noe steder her lokalt.

Benytter denne anledningen til å høre om noen i Brukerforumet kjenner til om dette skriftet om de nevnte Nedstrandsslekter finnes ved norske bibliotek/arkiver eller i privat eie her i Norge?

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at tittelen er på NB ihvertfall. Kan være i NSFs bibliotek, skal høre med bibliotekvakten torsdag om han kan sjekke det opp, men jeg tviler sterkt. Junald L. Rendahl (1903-1997) har kanskje etterkommere som kan kontaktes om mulig restopplag?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Library of Congress er jo USAs nasjonalbibliotek og skal vel helst ha alt som er utgitt i USA. De tar forresten også imot genealogi utgitt i Norge (mitt Robertsen fra Spangereid, Lindesnes-hefte, der to USA-linjer inngår, inngår i samlingen). Neppe mulighet for fjernlån av Rendahl, man må ev. ta turen til DC... :D Mariannes lenker eller telefonkatalogen (for å finne Rendahls ev. etterkommere) er vel helst veien å gå.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker dere alle for nyttige lenker i jakten på denne boken. Jeg hadde håpet at den muligens fantes her hjemme også, slik at jeg lettere kunne få kopiert det jeg tror er interessant for meg.

Kanskje noen i Amdal- og Sandvikfamiliene i Nedstrandsområdet kan ha den? Tror muligens jeg må prøve en etterlysning i Tysvær Bygdeblad, da Nedstrand ligger i nåværende Tysvær kommune.

Men tar gjerne i mot andre nyttige tips om mulig(e) eksemplar av boken her i Norge.

Takk for hjelpen så langt. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka på Utvandrersenteret på Strandkaien?

 

Ved et av mine besøk der for flere år siden gikk jeg grundig igjennom all utvandrerlitteraturen ved Utvanderersenterets bibliotek. Selv om jeg den gang jaktet på en helt annen bok, ville jeg nok ha reagert dersom samlingen også inneholdt Amdahl-Sandvikboken.

Skal selvsagt sjekke på ny.

Kjenner du til om Haugesund Bibliotek kan ha boken jeg etterlyser?

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er også i Stavanger, Men skal sende epost til en kontakt i Haugesund som eg vet er mye på biblioteket der.

Skal også prøve å få tak i ein lokalhistorikar eg kjenner til på Nedstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er også i Stavanger, Men skal sende epost til en kontakt i Haugesund som eg vet er mye på biblioteket der.

Skal også prøve å få tak i ein lokalhistorikar eg kjenner til på Nedstrand.

 

Setter stor pris på din hjelp i jakten på mulig "norsk" eksemplar av denne boken.

Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Slekt1 http://81.27.46.154/...251&sobi2Id=918

 

Og her er boken på Gunnerusbiblioteket http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=57a1235f-ddf9-43b9-be70-da383d18e927&groupId=10599 og du finner 2 forskjellige bøker av Odd Meringdal.

 

Hei og takk for interessse for saken min.

Jeg beklager å måtte si at boken jeg søker gjelder slektene Amdahl og Sandvik i Nedstrand, ikke Aandahl som dine forslåtte lenker gjelder.

Mvh Magne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg denne isteden: https://dcms.lds.org...2&change_lng=en som skal være Amdahl-Sandvik (et maskinskrevet konsept) tilgjengelig fra denne siden https://www.familyse...l-Sandvik roots

 

I "boken" finner jeg mye annet interessant for meg både i Stavanger og øvrig omegn.

 

Dette var en stor overraskelse.

Tenk nå har jeg plutselig hele "boken" nedlastet på min PC i pdf-format.

Hjertelig takk for at du fant denne kilden som jeg aldri har kommet på å sjekke.

Mvh Magne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til # 13. Du gjorde åpenbart en bedre søkejobb en jeg. Takk for lenken. Det kan jo bli grunnlaget til en Slektshistoriewiki-artikkel etter hvert.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.