Gå til innhold
Arkivverket

Ole Jørgen Olsen f. 1889 Nord Odal, ukjent far


Roar Dehli
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

På min Mor's side kommer jeg ikke videre i ene leddet fordi Ole Jørgen Olsen f.01/12-1889 har ukjent far.

 

Fra kirkeboka under fødte i Mo i Nord-Odal 1889 finner jeg på side 33 (oppført som nr. 32):

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=1242

 

Ole Jørgen Olsen står oppført med far: Ole Gjestsen (Gravlien u. Holt), med bemerkningen "uægte". Det står noe oppført i bemerkninger, jeg mener det står "anmledt af barnets moder".

 

Moren var Gina Otilie Jensdatter f. 1867, hun fikk visst flere "uægte" barn. Men etter som Gina fortalte sin sønn Ole Jørgen, og senere ble dette fortalt til Ole Jørgen's datter Gudrun (min mormor), så var Ole Jørgen's far "en kjøpmann fra Hedemarken" (det må bety Stange/Hamar-distriktet) der Gina var tjenestepike rundt 1886-1889. Dessverre vet ikke (så vidt jeg vet) noen i slekta navnet på den virkelige faren til Ole Jørgen, så jeg innser vel at dette blir vanskelig å komme videre med, eneste er om noe kan være oppført noe sted.

 

Er det noen som har noen tips om hvordan man ev. kan finne ut av dette.

 

Mvh

Roar Dehli

Kongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nord Odal bygdebok bd 2 finner jeg Østre Gravlia på Holt dette:

 

Gjest Olsen 19.10.1840 - 18.08.1907 g med Anne Jonsdatter fra Mellomberget, foreldre til (bl a):

 

Ole Gjestsen Gravlien f 17.11.1866 g med ? fra Stange. De flyttet til Almeiet i Stange.

 

Ole Jørgen sin far er nok Ole Gjestsen Gravlien

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for svar.

 

Det kan nok stemme, jeg skal spørre min Mor mer om dette.

 

Trolig er det slik at Ole Jørgen's far ble sagt å være Gunnar Gunnarsen Tjernsli som Gina senere giftet seg med, og at Ole Gjestsen Gravlien faktisk er den "kjøpmannen fra Hedemarken" som det ble sagt. Det som står i bygdeboka gir litt mer lys i saken etter som Ole Gjestsen flyttet til Almeiet i Stange.

 

Jeg finner dette om Ole Gjestsen:

 

http://digitalarkive...&merk=2352#ovre

 

Det ser da ut som han bor i Nord-Odal i 1900, gift med Anne Nilsdatter fra Romedal.

 

 

Mvh

Roar Dehli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.