Gå til innhold
Arkivverket

Ringsaker, Åsmark, Hvor?


morten undseth
 Del

Recommended Posts

Trenger om mulig litt guiding, på s. 755 i Nes bygdebok, bind 2 del 2 står det om Andreas Johannesen Kuldbunden (1843-1927) at han er fra Åsmark, Ringsaker. Hvor eksakt er dette? Er det noen som har tilsvarende bygdebøker fra Ringsaker som har noe om dette? Om noen finner noe, hva heter hans foreldre?

 

Jeg har og hatt tema omkring mannen tidligere i høst, her er det

 

http://forum.arkivve...er#entry1533290

 

Takknemlig for kunnskap om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsmarka er rett på andre siden av Næra vis a vis Kulbunden. Foreslår at du tar deg en tur, så får du det helt klart for deg !

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen har vi jo jobbet mye med før, grunnen til at han kalles Andreas Johannessen Kulbunden, Åsmark er rett og slett fordi det var det navnet han hadde på det tidspunktet han kjøpte skjøtet på Øverlien på Nes.Kulbunden var jo ikke noe etternavn, men pekte kun på hvor han bodde, så fort han flyttet til Øverlien ble han jo Andreas Johannessen Øverlien. Bygdebokforfatteren har jo ikke sjekket hvor Andreas kom fra hun bruker bare det navnet hun finner i skjøtet. Andreas sine foreldre var som vi har funnet tidligere Johannes Jacobsen og Maria Olsdtr. Moren bor jo som du husker hos ham i Kulbunden i 1875.

Åsmark var nok et litt større begrep den gang, i dag deler vi litt mere inn i Næroset,Åsmarka og Messenlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge, og Helge, du har så rett, var faktisk enspors fra Asker til Nes på onsdag omkring dette, men tiden og dagslyset strakk ikke til for dette omerådet. Det var egt grunnen til at jeg med ett ble hakket usikker, var det feil Andreas jeg har gått opp, da jeg ble oppmerksom på dette Åsmark i bygdeboka. Det har dere imiddlertid begge trygget meg i at det ikke er, og dermed kunne ikke saken vært bedre, igjen takk. Jeg visste da ikke hvor Åsmark var, om det var en gård eller sted eller distrikt, men det er nå oppklart.

 

Imiddlertid kan jeg og fortelle at Nes turen da gav mere utbyttet enn forhåpet, jeg fikk bla.påvist gravstøtten til , ja nå vet jeg det, Andreas Øverlien (1842-1927) på kirkegården på Stavsjø, Nes. Den gav pekepinn videre og jeg kom faktisk i kontakt med hans godt voksne oldebar og tippoldebarn, det blir jo jeg og, og hadde en flott stund der. T.o.m. bilde av han skal jeg få! Så den som leter, får litt hjelp og har litt flaks, ja den finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.