Gå til innhold
Arkivverket

Familiebibelen til Thrane og Godtzen


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Bibelen ble brukt til å skrive inn barnedåp og andre hendelser i familien og denne bibelen er ganske unik da den dekker et langt tidsrom og mange generasjoner i flere meget kjente familier.

 

Familiebibelen til Thrane og Godtzen har lenge vært etterspurt i forskjellige slektsforum, men nå har det dukket opp en avskrift i Danmark. Denne er nå transkribert / tydet og i tillegg er det gjort omfattende forsøk på å identifisere alle personene som er nevnt.

 

Avskriften eies av Christian Buhelt i Danmark som velvilligst har fotografert "Gienpart" og 12 "GenealogiskeTavler" og samtykket till å publisere dette store materiale. Stor takk til ham, til Lis Klarskov Jensen i Danmark for å formidle kontakt/lese latin og korrektur og til Else B. Rustad for å ha tydet skriften. Personene nevnt i Familiebibelen er forsøkt identifisert av Leif Salicath.

 

Lars Ove Wangensteen har laget en web-bok av materialet. Denne web-bok er tilgjengelig på wangensteen.net og på klarskov.org i Danmark.

 

Noen få personer er dessverre ikke identifisert og noen sekvenser i latin er ikke oversatt, derfor håper vi på hjelp med disse.

 

Vi tror bibelavskriften vil være til stor hjelp for dem som vil følge slekten tilbake til 1600 og 1700-tallet i Stavanger og Sokndal-området og håper at evt. kommentarer og suppleringer kan legges ut i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en god jobb gjort. All ære til de som har foretatt denne transkriberingen og ikke minst publisert den. Forhåpentlig kan den gi oss som har Godtzen og Thrane i slektstreet ytterligere informasjon om denne spennende slektskretsen.

Takk skal dere ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NSF Medlemsblad i 1990 var det en artikkel om samme Familiebibel: "Hva en gammel bibel kan inneholde av slektsopplysninger", side 14-15. Forfatteren er kalt Severin Brun, men det er nok et falsum da navnet er hentet fra familiebibelen (Severin/Søren Jørgensen Bruun).

 

Artikkelen er ganske kortfattet og inneholder også en del opplysninger som må være hentet fra Arne Kiellands bok "Familien Kielland". Da artikkelen totalt er på 2 sider så er det relativt lite av opplysningene i Familiebibelen som kommer frem.

 

Jeg har forsøkt å finne forfatteren til artikkelen, bl.a. ved henvendelse til NSF, men de kan ikke fortelle meg annet enn hva redaktøren på den tiden het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skannet og publisert over 300 slektsbøker pluss mange hundre andre bøker og artikler, men ikke noe av det har gjort meg så glad som å publisere Lis og Leifs verk nå.

 

Dette verket viser at med hardt arbeid så går det fortsatt ann å produsere noe veldig viktig slektshistorisk unikt materiale og det er et privilegium å få lov til publisere det

 

Tusen takk begge to :-)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott bok, Leif - her var det mye interessant! Gratulerer med godt gjennomført arbeid.

 

Og takk for at det blir delt med alle oss andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svært interessante opplysninger og det er flott at dette ble publisert.

 

Jeg tillater meg å komme med en korrigering av feil i personomtalen i publikasjonen:

 

I personomtalen gis presten Søren Jørgensen Bruns datter født 21.02 1711 navnet Maren (side 38). Dette til tross for at bibelen/bibelavskriften ikke omtaler barnets navn. I tillegg nevnes det at denne Maren blir gift ca. 1727 med klokker Bjørn Jensen Klingenberg. Jeg har lett meg frem til en debatt på det gamle brukarforumet (tema nr. 10667) der Terje E. Skrolsvik i innlegg 5 nevner en Maren Sørensdatter Brun som blir gift med klokker Bjørn Jensen Klingenberg i Kinn _før 1718_. Nevnte Skrolsvik avviser senere i samme tema i innlegg 38 at Maren Sørensdatter og hennes søstre kan være døtre av Sokndalspresten Søren Jørgensen Brun. En datter ved navn Maren nevnes heller ikke i skiftet etter Søren Jørgensen Bruns enke Hulleborg Nilsdatter Sandborg og hennes andre mann Ole Henriksen Sylvius, påbegynt 28.02 1747 (Sk.pr. Jæren og Dalane nr. 9a, fol. 279a-281b). Der nevnes Hulleborgs arvinger som "Sl." Johanne Munch Leigh, fru "maiorinde" Karen Brun, "sl." Hulleborg Brun og jomfru Elisabeth Maria Brun.

Søren Jørgensen Bruns datter Karen f. 07.11 1709 er nok identisk med den datteren som 18.06 1733 blir gift på Elverum med kaptein Christopher Hals og som i skiftet 1747 kalles fru majorinne Brun. Det at hun gifter seg i 1733 trenger ikke å bety (som det står i personomtalen s. 38) at hun måtte være født mellom 1716 og 1718.

Datteren som dør 31.12 1716 og begraves 12.01 1717, "6 aar ringere 8 uger" er nok heller datteren som vi ikke kjenner navnet til og som var født 21.02 1711. Uttrykket "ringere" eller "mindre enn" betyr som regel minus. I dette tilfellet altså 6 år minus 8 uker - noe som stemmer svært godt med en fødselsdato i slutten av februar 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig omtale av boken.

 

Når det gjelder "Maren" Sørensdatter Bruun så må jeg si meg helt enig med Jan H. Trelsgård i siste innlegg. Jeg har slitt ganske mye med Maren kontra Karen og trakk feil slutning bl.a. pga. "6 år ringere enn 8 uker". At Maren ikke var nevnt i skiftet etter moren tenkte jeg kunne skyldes at hun var død før henne. Det er også ganske rart at datteren som altså levde nesten 6 år ikke ble nevnt med navn hverken ved dåpen eller når hun døde.

 

Tusen takk for at dette ble korrigert, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponeret over dette Forums mange interessante indlæg og er endelig blevet registreret som Bruger. Mit fulde navn kunne ikke accepteres som brugernavn, så det er bare Klarskov :) .

 

Jeg takker for Leifs venlige invitation til "tråden" her!

 

Det glæder mig, at afskriften af familiebibelen til Thrane og Godtzen er blevet så godt modtaget i Norge, og jeg håber, at det også kan åbne op for en større direkte udveksling af forskningsresultater mellem norske og danske slægtsforskere.

 

Jeg har lavet en lignende "tråd" i det danske forum http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,46272.0.html hvor jeg beder om hjælp til at udforske den danske side af de dansk-norske slægtsrelationer, der er nævnt i familiebiblen.

 

Her tror jeg, at Leifs ekstramateriale med forsøg på at identificere de nævnte personer i familiebiblen vil være af betydning for os, der ikke er så fortrolige med norsk slægtsforskning på dette område. Til gengæld kan vi i Danmark måske hjælpe med at finde vej i danske arkiver, trykt kildemateriale og internetmateriale.

 

Venlige hilsner

Lis Klarskov Jensen

 

http://www.klarskov.org/humble/marcus-chr-humble.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fantastisk morsomt. Har lett lenge etter Søren Brun/Bruun. Her er han og barnene listet opp på side 38. Blandt barnene finner jeg Maren Sørensdatter Brun som var gift med klokker til Kinn, Bjørn Klingenberg. Så da er og min kone en Trane. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke dette er helt rett allikevel.

Søren Jørgensen er sikkert far til Maren som ble gift med Bjørn Klingenberg. Men slik jeg leser side 50, så var Søren gift først med Johanne Nilsdatter Munch. Det passer bedre med fødsel til søsknene Maren f ca 1690 ,Ellen trolovet 1708 m Lars Bloch og g 2 1734 med Hans Jensen Trane og Trone Marie Brun gift 1734 m Henrich Madsen handelsmann i Bergen. Maren ,datter av Hulleborg Nilsdatter Sandborg, kan ikke være født 1711 , gift i 1727 og med barn født født i 1718,1721 og 1724. Men derimot datter av Johanne Nilsdatter Munch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke dette er helt rett allikevel.

Søren Jørgensen er sikkert far til Maren som ble gift med Bjørn Klingenberg. Men slik jeg leser side 50, så var Søren gift først med Johanne Nilsdatter Munch. Det passer bedre med fødsel til søsknene Maren f ca 1690 ,Ellen trolovet 1708 m Lars Bloch og g 2 1734 med Hans Jensen Trane og Trone Marie Brun gift 1734 m Henrich Madsen handelsmann i Bergen. Maren ,datter av Hulleborg Nilsdatter Sandborg, kan ikke være født 1711 , gift i 1727 og med barn født født i 1718,1721 og 1724. Men derimot datter av Johanne Nilsdatter Munch.

 

Jeg tror ikke at Søren Jørgensen Brun og Johanne Nilsdatter Munch hadde flere barn enn datteren Anne Katrine f.ca. 1696. De giftet seg nemlig i Helsingør 19.7.1695 ("i huset") - kilde Kirkebok Helsingør Skt. Olai, Lynge-Kronborg, Fredriksborg - skannede kirkebøker ved www.arkivalieronline.dk

 

Ellers takk for en veldig interessant bok. Jeg undrer meg litt over at det på side 36 (i nettutgaven) står "S.Bruun : Søfren Jørgensen Bruun 1664-1723, sogneprest i Egersund og senere i Elverum". Hva er kildene for dette ? Er ikke dette Søren Jørgensen Bruun, sogneprest i Sokndal 1695 - 1725 ?

post-95-0-18862300-1351584815_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Maren.

 

Som nevnt ovenfor i #6 og #7 så var det ikke Maren som ble født i 1711. Dette barnet, som man ikke kjenner navnet til, døde 31.des.1716. Familiebibelen har ellers ikke noen aktuell kandidat til en "Maren" slik at jeg tror at Søren Jørgensen Bruun kan utelukkes som far.

 

Finnes det noe om at Klingenberg hadde forbindelse til Sokndal ? Iflg. denne http://www.askrova.n...kthistorie1.pdf så kom klokkeren fra Askvoll (sønn av Jens Christensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein Wisted skriver:

 

Jeg tror ikke at Søren Jørgensen Brun og Johanne Nilsdatter Munch hadde flere barn enn datteren Anne Katrine f.ca. 1696. De giftet seg nemlig i Helsingør 19.7.1695 ("i huset") - kilde Kirkebok Helsingør Skt. Olai, Lynge-Kronborg, Fredriksborg - skannede kirkebøker ved www.arkivalieronline.dk

 

Kan ikke forstå at det ikke skulle være rom for flere barn fra 1695 til 1701.

De pleide å få barnene "som perler på snor".

 

Desverre talte de ikke med piker i 1701 tellingen. Der står bare at presten "ikke hadde sønner".

 

Så og at Magister Christen Bloch var gift med Hulleborg Sørensdatter Brun.

 

Jeg har og nevnt at både Trane og Bloch navnene finnes i Askvoll.

 

Når det gjelder Klingenberg så har jeg ikke sett etter de rundt Sokndal. Skal sjekke

 

Så nu at det var en Søfren Jørgensen Brun som fikk barn på Bragernes 4/3-1686 (gutt) med Berthe Olsdatter. Hvem er disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte først og fremst ut fra " søsknene Maren f ca 1690 ,Ellen trolovet 1708 m Lars Bloch"som du nevnte. Hvis du vet at Maren og Ellen var søsken, tviler jeg fremdeles på at de er barn av Søren Jørgensen Bruun i Sokndal. Ellen må isåfall være født mellom 1697 og 1701, og trolovet i 1708. Jeg har sett at jenter ble forlovet rundt 15 årsalder, men 11 - er vel i tidligste laget.

 

Jeg har også funnet noen andre notater jeg hadde liggende :

 

"efter Skifteprotokollen var han 35 Aar gammel i 1701 og havde da 'ingen Sønner'. Under 20 Juli 1720 førte han Klage over den ham paaliggende Krigsstyr for samme Aar efter Forordn. af 3 Febr. 1720, stor 70 Rdl. Blandt andet skrivet han: 'Jeg har som et fattigt fader- og moderløst Barn, der aldrig efter dem har arvet en Hvids Værdi, stræbet mig næst Guds Hjelp gjennem til Brødets Erlangelse af min allernaadigste Arvekonge. Jeg var 6 Aar gift med sl. Doctor Munchs Søster i Christiania, avlet med hende en Datter, hende jeg efter Hr. Biskopens Forlangende gav Mødrenearv over mine Vilkaar 600 Rdl., som Skiftebrevet udviser. [...] I 1718 heder det, at han har været gift 2 Gange, hans itzige Kone er forrige Lagmand i Stavanger Niels Christensens Datter, har en voxen Datter af 1ste og 5 smaa Børn i 2det Ægteskab" - 'Christiansands stifts prester i det syttende århundret - Daniel Thrap'

 

 

Jeg har forøvrig også en datter til f.ca. 1716 d. 1719 "3 1/2 aar". Det har jeg fra kirkeregnskapene som finnes på statsarkivet i Stavanger. Jeg skal sjekke disse en gang til, kanskje det er mer informasjon om navnet på datteren som døde i 1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stein.

 

"I 1718 heder det, at han har været gift 2 Gange, hans itzige Kone er forrige Lagmand i Stavanger Niels Christensens Datter, har en voxen Datter af Iste og 5 smaa Børn i 2det Ægteskab". Jeg forsøker å kontrollere "5 smaa børn", men får det ikke helt til å stemme.

 

Niels f. 1704 er opplagt død før 1718

Jørgen f. 1705 dør i 1738, begr. 26.mar.1738

Hulleborg Godtzen f. 1706 dør i 1738, begr. 4.sep.1738

Elisabeth Maria f. 1707 lever i 1747 iflg. skifte, men også fadder en rekke ganger omkring 1732.

Karen f. 1709 lever i 1747 iflg. skifte

datter født i 1711 dør i 1716, se Familiebibelen (og rettelse nevnt i denne tråden)

barn født i 1716 dør i 1719 iflg. kirkestolregnskapet i Sokndal

 

Et enkelt overslag gir meg 6 barn i 1718, men kan det siste vært død i 1718 og begravelsen betalt først i 1719 og i så fall født i 1715 (død 3 1/2 år gammel) ?

 

I Manntall i 1711 21.feb.: http://www.wisted.net/1711.htm

"Songne Præsten Mag. Søfren Brun, annmelding udi herfølgende Sin allerunderdanigst jndbesckrivelse omgifvelse med No 19 te Signeret, Self at bære Perugte, hvoraf hand og efter Dend allernaadigste Kongl. ForOrdning antagees at betahle 3Rd

Liigeledes anførres for hans hustrue og Datters brugende Sætter, af 3 Rd / 6

Hans Familia Bestaar ellerse udi hanem Self, med hustrue, 5 børn, Sambt 3de tienistedrenge og 2 tienistepiger, Deraf beregnes á = 6"

 

Dette betyr at Niels er død før 1711 og at datteren født 21.feb.1711 ikke regnes med. Manntallet er kanskje tatt opp noen dager før selv om datoen nevnes som 21.feb.1711. Anne Cathrine ble gift med Knud Bjørnsen Haneberg først i 1712 og bodde sikkert hjemme i 1711 (16 år gml.). Knud nevnes som ungkar i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels døde vel 10.12.1706, (side 17 i nettutgaven "B. filioli mei Charisimi Nijcolay Severini Brunovi). Det gir følgende fem barn i 1711 :

 

Anne Katrine f.ca. 1696

Jørgen f. 1705

Hullborg f. 1706

Elisabeth Maria f. 1707

Karen f. 1709

 

datteren f. 21.2.1711 har fødselsdato samme dag som skoskatten er datert, eller datoen for forordnigen. Det er litt rart at presten ikke har korrigert i skoskatten hvis han har fått en ny datter (eller kanskje det ikke er så rart ? Han sparer jo 6 skilling på å ikke føre henne inn). Hun døde uansett i 1716 (Endring : Jeg lurer på om ikke spebarn var unntatt fra skoskatten.)

 

Siste barn i 1718 er datteren født 1716 d. 1719. Det gir vel 1 voxen datter og 5 smaa børn i 1718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Etter det som har kommet frem her, må Bjørn Klingenberg slettes fra denne slekts bibelen.

Hans kone må vi lete etter andre steder.

Den Søfren Jørgensen Brun jeg nevnte i innlegg 13 var Dragon under Baron Lewendals comp på Bragernes.Og barnet som ble døpt 27/4-1687 var vel ei jente med navn Christense. Det var et leiermål.

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måske dette har interesse?

 

Viborg - Jens Madsen Bering, ca. 1625; søn af handelsmand i Viborg Mads Jensen Bering;

gift med Kirsten Jensdatter der dør 15.04.1659. Hun var gift 2.g. Laurids Christensen Trane,

* ca. 1612, død 15.10.1666, søn af rådmand i Viborg Christen Lauridsen Trane & Giertrud

Jørgensdatter Hegelund; sognepræst til domkirken. Han gift 1.g. med Marie Justdatter Boumand,

datter af rådmand i Viborg Just Boumand.

Kilder: Kirkehistoriske Samlinger 3Rk, 6, bd,; Krogh: Viborg Bye; Chr. Eriksen.

 

NB: Bevilling af 17.03.1649 (Kbh) til indgåelse af ægteskab - Laurids Christensen Thrane &

Kirstine Christensdatter, skønt hendes forrige mand, afd. Jens Madsen Bierring, var LCT beslægtet

i 3. led... (Kancelliets Brevbog 1649)

 

Oplysningerne er meddelt af Regelsen på http://www.slaegtogd....html#msg244569

 

Venlige hilsner

lis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Søren Jørgensen Bruuns søsterbarn, Anne og Rakel. Disse to nevnes i bibelen som faddere til hans barn. Jeg har funnet følgende barn av Tollskriver Laurits Sørensen (grl. 24.4.1696) og Anne Katrine Jørgensdtr. Alle er døpt i St. Olai, Helsingør.

 

Nille dpt. 14.4.1675

Anne dpt. 14.6.1676 grl. 23.8.1676

Inger dpt. 7.10.1677 grl. 27.9.1678

Anne dpt. 16.10.1678

Ellen dpt. 2.1.1680

Johanna Maria dpt. 6.4.1681

Søren dpt. 18.2.1682

Rachel dpt. 22.11.1686 grl. 27.8.1711

Birgete dpt. 12.1.1688 grl. 23.4.1689

 

Der er ihvertfall begge "søsterdøtrene"

 

Det var for meg ingen "interressante" faddere, med unntak av i 1677 Inger Jørgensdatter (kanskje også en søster av Søren Jørgensen Brun), og i 1678 Anne Jørgen Bruns (ant. mor til Søren Jørgensen Brun)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Stein.

 

Oversikten over tollskriver Lauritz Sørensen og Anne Katrine Jørgensdatters barn er meget velkommen og jeg er glad for at "søsterdøtrene" stemmer. Jeg liker også teorien om Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer tilbake til Søren Jørgensen Bruuns barn fordi jeg mangler sikre opplysninger om dødsfall for 2 av dem:

 

Elisabeth Maria født 15.sep.1707 var fadder flere ganger i Sokndal omkring 1732-33 og er nevnt i skifte i 1747. Ugift ? Når dør hun ?

 

Karen født 7.nov.1709 ble altså gift 18.jun.1733 i Elverum med den gang kaptein, senere oberstløytnant Christopher Hals født ca 1696 og død etter 1768 i Sør-Fron, Oppland. Jeg har sett henne nevnt død i 1775 i Sør-Fron, men har ingen sikre kilder. Stemmer dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje på tide å etterlyse den originale Familiebibelen på nytt. Jeg legger inne hva Arne Kvitrud skrev her på DA i tråd 15554:

 

arne kvitrud, stavanger, 8.5.2004 19:13 (111)

Jeg vil benytte anledningen til å etterlyse Kristen Tranes bibel.

 

I 1782 ble Kristen Tranes bibel kjøpt av Gabriel Schanche Kielland (Johannes Elgvin: En by i kamp, Stavangers historie 1536-1814, Stavanger, 1955, side 338).

 

Er det noen som vet hvor den befinner seg? Finnes der i så fall håndskrevne tekster på omslagssidene som kan fortelle noe nytt om Trane-familien?

 

Jeg har lett litt på internett og ser at det er en god del eksemplarer av Fredrik IIs bibel fra 1589 rundt om i landet, som i Norsk Folkemuseum (NF.1903-0121), Sannikedal Kirke, Røyken kirke, St. Magnus' loge i Fredrikstad, Kjøllefjord kirke, Gjerstad kirke, Vikøy Kirke og Østre Fredrikstad kirke. Har noen sjekket disse biblene for slektshistorisk stoff?

 

Jeg har spurt etter Kristen Tranes bibelen hos to med store private samlinger i Stavanger, men uten hell.

 

Jeg har også gjennomgått alle 1500-talls bøker i Stavanger bibliotek (ca 25x), i Stavanger Museum (1x) og forespurt hos Misjonshøgskolen (0x). I tillegg har jeg sett gjennom en god del 1600-tallsbøker i Stavanger bibliotek og i Stavanger Museum. Uten å finne håndskrivne tekster i bøkene som forteller noe om Trane-familien.

 

Kopi av omtalte tekstene er altså funnet, men det hadde vært morsomt om bibelen ble oppsporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.