Gå til innhold
Arkivverket

Finn kilde = ?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg har prøvd den nye knappen Finn kjelde, og er usikker på kva denne skal vere til. Så vidt eg kan sjå er det berre kyrkjebøker og folketellingar som kjem fram i utvalet?

 

Språket på nettsida skiftar dessutan til bokmål når eg har trykt på Finn kjelde-knappen; det er ingen kritisk feil, men det bør vel ikkje gjere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Finn kjelde" er arvtaker til "Databaseveljaren". Der skal du finne oversikt over tilgjengelige kilder i Digitalarkivet. Ettersom den kun gjelder for nye nettsider, så vil det bare være 1865- og 1910-tellingen der i tillegg til det meste av søkbare kirkeboksdata. Alt det andre skal komme til etterhvert som vi blir ferdig med utviklingen av løsningen.

 

De fleste vil nok benytte søk gjennom alle data eller søkeskjema for kirkebokslister og hver av folketellingene, for der kan dere også snevre inn søket på geografi, men noen ønsker å søke i en bestemt kilde, eller å få en oversikt over hva som finnes for et område. I den sammenhengen vil Finn kjelde være god å ha.

 

Veksling tilbake til bokmål skyldes at vi flytter oss fra en teknisk løsning til en annen og de har ikke samme løsning for språkhåndtering. Vi skal se hva vi kan gjøre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.