Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Bygdebok for Vang på Hedemark


Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Halvor Jørgensen 1784-1868 på Grimset i Løten var angivelig gift med Gunnor Helgesdatter 1789-1841 fra Myhr i Vang. Er det noen som kan slå opp i bygdebok etter dette og hva det eventuelt står om hennes opphav.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

 

Når bydeboka kommer?

Betyr det at gården ikke er med i de bydebøkene som allerede har kommet?

 

Jeg håpet bl.a. på og finne opplysninger der som kunne gjøre det enklere for meg og få bekreftet eller avkreftet om Gunnor er identisk med den i 1801 11 år gamle Gunor Helgesdatter som nevnes som datter av Helge Larsen og Elie Pedersdatter på Myhr.

 

Jeg ser heller ikke bort i fra at dette er de samme som Helge Larsen Hoel og Eli Pedersdatter som har datteren Gunnild til dåp i Vang 08.07.1789.

 

Er Hoel også en gård som ikke er dekket av bygdebøkene for Vang?

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hol (Hoel er dansk), er i samme området som Myr og ikke dekket av bygdeboka. Går du inn i Vang krkbok er det meget enkelt å finne Gonnor som døpt. Det trenges ingen stor utanning for å lese skrifta. Det er en liten seier å finne det sjøl. Så kan du sammenligne navn i krk boka og ved ft 1801.

 

Tror det står Gunnaar i kirkeboka da hun døde. Husker ikke helt. Er du etterkommer, så har vi felles forfedre i Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor

Joda jeg har forlengst funnet det du nevner, men ikke noe av dette bekrefter at den Gunnor/ Gunnild Helgesdatter i Vang er identisk med Halvor Jørgensen på Grimsets kone.

 

Jeg er ikke etterkommer, men min kone er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gønner Helgesdatter og Halvor Jørgensen er min 2 tip oldeforeldre.

 

Deres Trolovede er på Ministerialbok (prestens) nr. 3 fra Vang i Hedmark fylke (1734-1809), http://www.arkivverket.no/, Trolovede 1806 side 432 [nr. 8]. Marts 28.

 

Løtenboka Garder og slekter. Utgitt av Løten historielag 1949-1955. Løtenbok I side 67 under Grimset har en del informasjon om Gønner Helgesdatter.

 

 

I 14 sider hefte Avskrift: Tale holdt ved Halvor Karuds 100 års dag 22. mars 1947 av Kåre Kveseth på sider 7, 8 og 9 er en del informasjon om Gønner og hennes aner. Kanskje Løten Historielag har kopi.

 

mvh

Adele

Camrose, Alberta

Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye Adele

 

Deres ekteskap var forsåvidt det neste jeg hadde tenkt å kikke etter, denne opplysningen fra deg gjorde at det gikk fortere en forventet.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adele

 

Litt på siden av det jeg egentlig spurte om.

Du nevner "Halvor Karuds 100 års dag 22. mars 1947"

Jeg kjenner til en Halvor Karud som hadde fylt 100 år denne dagen om han hadde levd. Han jeg tenker på døde i 1916. Er dette en tilfeldighet, eller kan det egentlig være samme person vi snakker om?

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan,

Ja, dette er samme person.

Halvor Olsen Karud var født 22 marts 1847 på Karud nedre, Løten, Hedmark og døde 2/12 1916 Frognerveien 4, Kristiana og begravet 2/18 fra Vestre gravlund. Oslo fylke, Frogner, Ministerialbok nr. Fa 0004 (1898-1921), Døde og begravede 1916, side 274.

 

På første side av Kåre Kveseths hefte er skrivet "I gamle dager var det skikk or bruk når medlemmer av en slekt samledes til fest at de eldre fortalte for de yngre on slektens historie så langt tilbake some de kunne minnes." Han begynnet med Bårder eller Bård Dyreson født omkring år 1300 og kommer ned til min tip oldefars, Johan Halvorsen Grimseth, generasjon. Johan Halvorsen Grimseth som var onkel til Halvor Olsen Karud.

 

Jeg fatt dette hefte fra min fetter i Kristiansand og han har snakket med Kåre Kveseth i 1993 og kanskje etterpå. Fetter kanskje har mer informasjon om Kåre Kveseth. Hvis du onske til kom i kontakt med fetter min skrive til meg email address som er afgoa@telus.net

 

mvh

Adele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.