Gå til innhold
Arkivverket

Noen Enebakk-eksperter der ute?


Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg sliter med å komme videre med opphavet til Anne Hansdatter, som er å finne på Guslund i Enebakk i folketellingen fra 1801. Bedre blir det ikke av mangelfulle primærkilder, og nok også en rekke feil/misforståelser rundt de aktuelle personene i bygdeboka for Enebakk.

 

Kortversjonen er:

1. Anne Hansdatter er å finne her på Guslund i 1801.

2. I august 1790 fikk Anne den uekte datteren Helene med Simon Pedersen Guslund: Se dåpen herog i egen liste for uekte barn her

3. Anne og Simon giftet seg året etter: Enebakk, Ministerialbok nr. I 3 (1756-1806), Trolovede 1791

4. Jfr. dåpen til datteren Helene, så var Anne bosatt på Vaslestad i under Solberg i Kirkebygda i Enebakk

5. Under plassene Vaslestad og Flaen i bygdeboka finner jeg Hans Arnesen og Mari Larsdatter, som fortsatt er der i FT 1801.

6. Anne er oppgitt å være 36 år FT 1801, og i kirkebok for Enebakk finner jeg en Anne, født i oktober 1764, som datter av Hans Arnesen Solberg.

 

Man skulle tro at Anne Hansdatter var datter av Hans Arnesen Solberg og Mari Larsdatter Solberg, som senere flyttet til plassene Flaen og Vaslestad under Solberg. Men så enkelt er det kanskje ikke.

 

Er det noen Enebakk-eksperter der ute som kan hjelpe meg videre?

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ovenfor var kortversjonen. Her kommer også langversjonen:

 

1. Under plassene Flaen/Vaslestad i bygdeboka står det at Annes mulige far, Hans Arnesen var fra Solberg og gift med Mari Larsdatter, også fra Solberg

 

2. Under Nordre Solberg finner man så i bygdeboka Hans Arnesen fra Bøler i Dalefjerdingen i Enebakk, gift med Anne Halvorsdatter fra Hvitstein i Enebakk. Det står oppgitt at de bl.a. fikk datteren Anne i 1764, og at de flyttet til Vaslestad/Flaen. Dette er nok en feil i bygdeboka , da Hans Arnesen Bøler trolig bodde på Bøler hele livet, og fortsatt bor der med Anne Halvorsdatter i FT 1801.

 

3. Arne Hansen Vaslestad er fadder ved Helenes dåp. Man skulle tro at han kan være Annes bror. Jfr. alderen hans i FT 1801, så er den enesten Arne Hansen jeg finner født rundt år 1775 i Enebakk, sønn av Hans Arnesen Skøyen i Enebakk og Karen Toresdatter. Under Vaslestad/Flaen står det sågar at Hans Arnesen og Mari Larsdatter der fikk sønnen Arne, født på Skøyen. Problemet her er at under Skøyen så står det oppgitt at Hans Arnesen Skøyen døde i 1776 og at sønnen Arne døde i ca. 1778...

 

4. Det kan følgelig se ut til at verken Hans Arnesen Skøyen eller Hans Arnesen Bøler er identisk med den Hans Arnesen som var under Solberg i FT 1801.

 

5. Det var imidlertid en tredje Hans Arnesen i Enebakk på denne tiden, som også var knyttet til Solberg. Han het Hans Arnesen, var fra Fjell i Enebakk, og kjøpte i 1770 i følge bygdebøkene en større andel av Nordre Solberg, etter å ha tidligere eid en del av Nordre Ødeby i Fet. I bygdeboka for Fet fremgår det at Hans Arnesen Fjell var gift med stedatteren til Arne Gulbrandsen fra Solberg - og dette ser ut til å stemme med nevnte Mari Larsdatter Vaslestad.

 

6. Det mest sannsynlige i mine øyne er at Hans Arnesen Fjell er vår mann. Imidlertid kommer vi da opp i følgende problemer:

- I følge kirkeboka fikk Hans Arnesen Fjell datteren Karen i desember 1763

- Hans Arnesen Solberg fikk datteren Anne i oktober 1764

- Hvorfor står han da oppført i kirkeboka som Solberg i 1764 da han ikke flyttet dit før 1770?

- Kan de virkelig ha fått to barn med bare 10 måneders mellomrom?

- Mari Larsdatter og Hans Arnesen Vaslestad står i FT 1801 oppført som i 1. ekteskap. Mari skal være født i 1748. Kan det være riktig at hun fikk sitt første barn allerede som 16-åring?

- Og for øvrig er det - tross noe mangelfulle kirkebøker - merkelig at jeg ikke finner noen annen Arne Hansen født rundt 1775 i Enebakk enn Arne Hansen Skøyen

 

7. Til slutt: Det eneste jeg anser som sikkert er at Anne Hansdatter bor på Vaslestad under Solberg, da hun fikk sitt første barn, samt at Arne Hansen Vaslestad er fadder for barnet. Dette er selvfølgelig ingen garanti for at hun ikke f.eks. bare var tjenestepike der, uten tilknytning til noen av de nevnte Hans Arnesen'ene.

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7. Til slutt: Det eneste jeg anser som sikkert er at Anne Hansdatter bor på Vaslestad under Solberg, da hun fikk sitt første barn, samt at Arne Hansen Vaslestad er fadder for barnet. Dette er selvfølgelig ingen garanti for at hun ikke f.eks. bare var tjenestepike der, uten tilknytning til noen av de nevnte Hans Arnesen'ene.

 

Jeg finner ei Ane Hansdatter Soelberg konfirmert i Enebakk i 1781.

 

Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 2 (1755-1806), Konfirmerte 1780-1782, uten sidenr.

 

 

Edit: lenken til permanent sidelenke fungerer visst ikke, så her er lenke til pemanent bildelenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete

 

Tusen takk for det. Det er to gårder som heter Solberg i Enebakk. På Solberg i Ytterbygda bodde Hans Holmsen på samme tid som våre folk, og det bidrar til forvirringen at det enkelte steder i kirkebøkene kun står oppgitt "Hans Solberg".

 

Uansett så tror jeg konfirmasjonen til Anne Hansdatter Solberg i 1781 er fra Solberg i Kirkebygda i Enebakk, der våre folk bodde. Det passer også godt inn med at hun ble født i 1764.

 

Men hvem var foreldrene hennes?

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.