Gå til innhold
Arkivverket

Ludvig Hansen


Jacobi
 Del

Recommended Posts

Søker etter Ludvig Hansen født ca. 1870 i Eidsvoll. Han arbeidet på ett veianlegg i Lyngdal Vest Agder ca 1897-98 og etterpå jobbet han på Flekkefjordsbanen.

Håper noen kjenner til denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens jernbane-anlegg Egersund - Flekkefjordbanen, jeg vet ikke om det kan hjelpe deg til å finne mer men husket at jeg leste at det het så i går. På denne Flekkefjordsbanen, jobbet han sammen med noen eller står det ikke noe om det? I alle fall så jobbet min slektning der fra 1897 og flyttet i 1901 til Oslo for å jobbe med utvidelsen av Oslo Østbanestasjon.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at det er samme person, men jeg kan ikke finne forbindelse videre til Lyngdal eller Flekkefjord på denne mannen.

Om det ikke finnes kilder for nettopp dette, må man se på hvilke andre alternativer vi har for en Ludvig Hansen født på Eidsvoll ca. 1870. - Jeg finner ingen.

Kun Carstens forslag står igjen:

 

Den Carsten fant dåpen til (med far Hans Nielsen) finner jeg IKKE konfirmert i Eidsvoll, Derimot finner jeg en Ludvig Hansen fra Eidsvoll som er konfirmert i Vestre Aker i 1883, og som har Hans Nielsen til far.

 

Denne Ludvig Hansen (som er konfirmert i V-Aker) kan vi følge fram til en ekteskapsinngåelse i 1910 (som matcher Carstens funn).

 

Den Turine (Torine) Hansen, som LUDVIG HANSEN er gift med ved FT1910 (lenke i innlegg 2) , er ved FT1900 gift med Karl Berntsen : http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00818&gardpostnr=511&personpostnr=3108&merk=3108#ovre

 

Karl Berntsen døde av tæring i 1904:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=gr08181898&gardpostnr=461&personpostnr=682&merk=682#ovre

 

Det var 24.mai 1910 denne Ludvig Hansen (fra Eidsvoll) inngikk ekteskap med enken Turine Jørgine (Berntsen) i Solum:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-186 Det oppgis at denne Ludvig Hansen er konfirmert i Vestre Aker i 1883

(Nr. 14) http://www.arkivverk...ny&idx_side=-97

 

Siden dette er hans første ekteskap, - blir det mye kirkebloksøking om man skal finne andre kirkelige handlinger han kan knyttes opp mot, og som eventuelt kan bringe oss nærmere hans identitet.

 

Det måtte være en ungkar og veiarbeider Ludvig Hansen (fra Eidsvoll) som blir far til en Ludvig på Høyland i Lyngdal i 1898: (Nr.35):

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-29

Ludvig junior i 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f01032&gardpostnr=220&personpostnr=967&merk=967#ovre

 

(Red. senere): Jeg kom til å tenke på at kanskje nettopp denne dåpsinnførselen kan være (eneste?) kilden for at Ludvig (sr.) Hansen har dratt til Flekkefjordbanen når Inger Marie Mikalsdatter føder og døper sønnen Ludvig (jr.).

 

(Det er lurt av trådstarter å oppgi kilder, - så man eventuelt slipper å slite med å finne data som allerede er kjent)

 

Egentlig bør man ha en kritisk tilnærming til denne påståtte forflyttingen til Flekkefjord. (Såsant den ikke finnes som kilde i eget dokument)

Det kan jo utmerket godt hende at anleggs-arbeid la seg til rette også andre steder (som f.ex. Nedre Telemark eller på Rjukan/Tinn, (- der vi jo har en indikasjon).

Ludvig Hansen er ikke å finne som innflyttet eller utflyttet i verken Lyngdal eller Flekkefjord. (Han er heller ikke å finne noe sted på FT1900). På bakgrunn av det vi til nå kan vite taler mye for at han rett og slett på at han har stukket av, og at det ikke skal være lett å finne ham.

 

Selv om denne Ludvig (senior) i Lyngdal matcher meget bra beskrivelsen av Ludvig Hansen i innlegg 1, finner jeg det overveiende sannsynlig at det er den samme Ludvig (Hansen fra Eidsvoll), også inngår ekteskap i Solum i 1910.

 

Jeg tror Carstens forslag i innlegg 2 "holder vann".

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for svar.

Grunnen til at jeg ikke ville gi så mye informasjon var rett og slett for å finne ut dette var samme person (Rjukan-Lyngdal). Vi mangler fødselsdato på Ludvig i Lyngdal så jeg håpte på at det var lettere å finne en tråd fra Eidsvoll via Lyngdal til Rjukan hvis jeg ikke la for mye føringer i forhold til informasjon som jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke ville gi så mye informasjon var rett og slett for å finne ut dette var samme person (Rjukan-Lyngdal).

Var det slik å forstå at dette med Tinn/Rjukan(?) og Ludvig jr. (født i Lyngdal 1898) allerede var kjent?

I så fall er deet vel grunn til å tro at du sitter på mer informasjon.

 

Har du for eksempel utelukket Ludvig sr. som innflyttet til Porsgrunn eller Solum (Kilebygden har jeg gjennomgått). - Eller utflyttet fra Aker? (Her er det flere muligheter, men mange sider å bla i)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at Ludvig Hansen (Eidsvoll) og Ludvig Hansen (Rjukan) ser ut til å være samme person, men kan ikke med sikkerhet si at Ludvig Hansen (Lyngdal-Flekkefjord) er det. Så jeg håpte at det var noen i dette forum som satt på informasjon som kunne være til hjelp for å finne ut om det var en og samme person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annlegget av Flekkefjordsbanen pågikk fra oktober 1896 og var ferdig 1904,så barnefaderen kan ha arbeidet der. Om noen nålevende skulle vite noe så må det være bygdebokforfatterÅdne Fardal Klev,han holdt blant annet foredrag på slektstevne på Vestre Høyland Lyngdal hvor min kone har aner.

Vet ikke om Jernbanemuset på Hamar har lister over de som jobbet på banen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at Ludvig Hansen (Eidsvoll) og Ludvig Hansen (Rjukan) ser ut til å være samme person,

 

Flott. Da har vi altså ingen uenighet om akkurat det.

I mai 1909 http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=jb08261906&gardpostnr=257&merk=257#ovre

finner vi en Ludvig Hansen som ankommer øvre Rjukan som arbeider - antakelig den samme LH som har tilhold i Solum/Porsgrunn fra 1910. (Og som jeg mener er den eneste brukbare Ludvik-Hansen-Kandidaten fra Eidsvoll som vi sitter igjen med)

 

- Likevel noen alterative Ludvig-Hansen-kandidater:

Hva med gårdmanns-sønnen fra Julsrud, glassblåseren fra Hurdal - som havnet i Larvik og den farløse husmannsgutten fra Baarstad med Odalsforbindelse kan kuttes ut.

 

For egen del, mener jeg det ser ut til å være umulig om noen noen av disse kan ha havnet i Lyngdal (omkr.1898) og/eller Solum-Tinn (omkring 1910). Er det noen uenighet her.

 

Det hadde vært fint om eventuelle andre Ludvig-Hansen-kandidater kunne fremlegges.

 

Jeg klarer ikke å finne en eneste til med det utgangspunktet vi finner i 1898-kirkeboka i Lyngdal eller som ektefelle til Turine Jørgine.

 

Er inn/ut-flytter-lister for Bakke V-A gjennomgått? (Ingen Ludvig Hansen i Lyngdal eller Flekkefjord er funnet av meg)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.