Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marie Olsdtr. f. ca 1763, gift 1795 Carl Henriksen Kjøkkelvik, Askøy, Hordaland. Hvem var hun?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg gjør et kanskje siste forsøk på å finne ut av denne slektsgåten.

 

Anne Marie Olsdtr. giftet seg i Askøy, Hordaland 01.01.1795. Vitner var Mons Olsen Haukeland og Johannes Ingebrigtsen Skålevik. Ved folketellingen i 1801 på gården Kjøkkelvik står hun oppført som Malene Marie Olsdtr. , men det er eneste gang hun er benevnt Malene.

 

http://digitalarkive...merk=19118#ovre

 

Av hensyn til eventuell navneoppkalling tar jeg med at Carls foreldre var Henrich Pedresen og Gunille Nielsdtr.

 

De fikk følgende barn sammen, og her vil jeg nevne faddere som kan være slektninger av Anne Marie.

 

1. 1795 Henrich, faddere Ingebor Olsdtr. af Bergen, Mons Olsen af Bergen. Trolig oppkalt etter farfar.

 

2. 1796 Ole. Trolig oppkalt etter morfar

 

3. 1798 Gunnille, faddere Borge Olsen Follesø, Ingeborg Olsdtr. Sandviken, Siri Olsdtr. Loddefjord og Ole Monsen Sandviken. Trolig oppkalt etter farmor

 

4. 1799 Anne Maria, faddere Anne Olsdtr. Loddefjord og Peder Olsen Skåleviknes. (Er dette oppkalling etter mormor?)

 

5. 1801 Peder, faddere Sicilia Olsdtr. Årstad og Ole Madsen Loddefjord

 

6. 1802 Niels, faddere Sicila Olsdtr. Skuteviken

 

7. 1804 Lars, faddere Ingeborg Olsdtr.Skuteviken og Sirie Olsdtr. Gierringen

 

8. 1806 Gunille Karine, faddere Sirie Olsdtr. Gierringen, Sicilia Olsdtr. Skuteviken og Gunder Olsen Kjøkkelvik

 

9. 1807 Wendel Margrethe, faddere Jørgen Hansen Sandviken. Trolig oppkalt etter svogers første hustru

 

10. 1812 Karen Agnete, faddere Sicilia Olsdtr. Skuteviken

 

Så kan jeg fjerne noen av disse fadderne igjen. Sirie Olsdtr. Loddefjord/Gierringen var gift med Niels Henriksen, Carls bror og var datter av Ole Madsen Loddefjord. Ole Madsen giftet seg først 1777 og kan ikke være far til Anne Marie. Anne Olsdtr. Loddefjord er Siris søster og også datter av Ole Madsen.

Peder Olsen Skåleviknes har jeg heller ikke klart å knytte til Anne Marie på annet vis enn at han var nabo.Det samme gjelder Gunder Olsen. Han var også nabo og fra Ulvestad , Sunnmøre.

 

 

Jeg tror at Ole Monsen er hennes far og at Mons Olsen, Ingeborg Olsdtr. og Sicilia Olsdtr. er hennes søsken.

Ingeborg Olsdtr. giftet seg 1795 i Bergen med enkemann Hans Jørgensen Kongsvik. Han hadde vært gift først med Wendel Margrethe Monsdtr. og sammen hadde de en sønn Jørgen. Det er denne Jørgen Hansen som i 1807 er fadder da Carl og Anne døpte en datter nettopp for Wendel Margrethe. Derfor er jeg ganske sikker i min sak når det gjelder slektskapet mellom Anne Maria og Ingeborg. Det gjelder også for Sicilia Olsdtr. Årstad/Skuteviken. Hun er fadder hele 4 ganger. Mons Olsen Haukeland/af Bergen som er forlover og fadder en gang tror jeg også er bror av Anne Maria.

Da sitter vi igjen med Ole Monsen Sandviken. Det tror jeg er hennes far.

 

En Ole Monsen giftet seg i Askøy 1759 med Marthe Andersdtr. Pladsen. De døpte en datter Ingeborg på Florvåg i 1760 og en datter Sicilia i 1762 i Skålevik. Så forsvinner de fra Askøy og jeg finner et par med samme navn som døper en sønn Mons i Bergen 1768.

Ole Monsen er trolig identisk med mannen med samme navn som opptrer som kommunikant og enkemann i Korskirken i 1790 og 1801, begge ganger bosatt i Sandviken.

Her er han trolig i 1801.http://digitalarkive...merk=17951#ovre

 

Han er trolig også identisk med mannen med samme navn som dør 09.07.1810 samme sted, 76 år gammel. I den forbindelse står det at han var født i Hamre Prestegjeld og hadde tilnavnet Qvorvaag. Dette er et stedsnavn jeg flere ganger har prøvd å plassere, uten hell. Det nærmeste jeg kan komme er at han kalte seg Florvåg, hvor forøvrig Ingeborg var født.

 

Søker man på navnet Qvorvaag under alle forum her, finner man samtidig de debattene jeg har hatt tidligere om temaet.

Jeg skulle så gjerne ha funnet ut hvem Anne Maria var datter av og hvor hun var født.

Jeg er klar over at det virker usannsynlig at hennes mor skulle hete Marthe med tanke på manglende navneoppkalling blant barna. Men 20 år med slektsgranskning som hobby har lært meg at det som gjerne virker usannsynlig ofte er det stikk motsatte.

 

Jeg håper derfor at det blant Digitalarkivets mange dyktige brukere skal finnes noen som kan hjelpe meg å gi svar på denne slektsgåten. Alle som driver med denne hobbien vet at man fra tid til annen kommer borti saker man ikke klarer å slippe tak i. Detter er en slik sak for meg. I tillegg er det mildt sagt irriterende å se på det hullet som er i slektstreet når jeg lager en oversikt over mine forfedre med meg som utgangspunkt.

 

Jeg kan til slutt legge til at Carl døde 1838 på Nygård u/Kjøkkelvik. Anne Marie døde 1835 på Skålevikneset. Ingeborg Olsdtr. er trolig hun som dør i Sandviken i 1843. Sicilie er jeg noe usikker på. Hun bodde i alle fall senest i 1812 i Skuteviken. Mons har jeg ikke klart å plassere. Det er ikke skifte etter Ole Monsen, han var fattig og hadde intet til arv.

 

Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen har vært borti denne familien tidligere, eller har en ide om hvor jeg kan lete etter svar. Det jeg ikke har lagt inn her av opplysninger vil man stort sett finne om man skriver Qvorvaag i søkefeltet oppe til høyre og velger alle forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har du gjort oppslag i bygdebøker som omfatter gårdene Loddefjord og Kjøkkelvik ?

 

Jeg kjenner til denne som kan lånes :

 

Gards- og ættebok for Loddefjord sokn

Jakobsen, Edvard
Utgitt:
1970
Bokmål
Omfang:
208 s.

 

 

Mulig det også finnes flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar. 

 

Jo jeg har vært innom der også :-)  Men familien var i Askøy Prestegjeld kun få år. Ole Monsen og Marthe Andersdtr. Pladsen giftet seg i 1759. Fikk barn i 1760 og 61 og forsvinner fra prestegjeldet etter det. Jeg har avskrift av alle kirkebøkene fra 1742-1911 her hjemme. Så det er dessverre ikke mer å hente i Gårds og Ættebok for Loddefjord Sokn. Ved sin død i 1810 står det at Ole Monsen var født i Hamre Prestegjeld i 1734 uten at jeg eller andre har klart å plassere ham der. I 1790, 1801 og ved sin død bodde han i Sandviken. Marthe Andersdtr. må ha dødd mellom 1768 og 1790 og tross mange gode forsøk har vi ikke klart å plassere henne verken født eller død. Jeg aner rett og slett ikke når hun var født.

Så min søken er egentlig todelt. Jeg prøver fysisk å finne linken mellom Anne og det nevnte foreldreparet, samt også å finne ut mer om hvem Ole Monsen og Marthe Andersdtr. var. Jeg trodde en tid at Marthe var fra Tennebekk. En familie der døpte to døtre for Marthe Andersdtr. Den ene er fadder ved datteren Ingeborgs dåp, og jeg håpte på at "min" Marthe var søsteren hennes. Jeg fant nemlig aldri at den ene av de to jentene fra Tennebekk døde. Og det var ikke lange avstanden fra Tennebekk til Pladsen. Men jeg klarte heller aldri å finne bevis for den teorien.

 

Jeg føler jeg har løftet på de fleste steinene i området, både selv og med god hjelp fra andre, men tross mange gode forsøk har dette spørsmålet forblitt uløst. Om det ikke skulle dukke opp noe nytt får jeg vel bare innse at noen spørsmål forblir ubesvart, også i slektsgranskning.

 

 

Det er en underlig ting knyttet til denne Marthe Andersdtr. fra Tennebekk.

 

Hun var datter av Anders Olsen Loddefjord/Tennebekk 1706-1761 og Adelus Rasmusdtr. Tennebekk 1713-1781. De fikk bl.a to dørte som ble døpt Marthe i 1737 og 1742. Da Anders Olsen døde i 1761 ble det avholdt skifte (1762), og der ble bl.a nevnt kun en datter Marthe, 26 år gammel. Det må være hun som var født i 1737. Den andre som ble døpt i 1742 er ikke nevnt her. Det kan jo kanskje tolkes som om at de kun er nevnt ugifte/umyndige barn og at den andre Marthe ikke er nevnt der fordi hun giftet seg i 1759 og dermed ble regnet som myndig.

 

Moren giftet seg på nytt i 1763 og døde i 1781/skifte i 1782. Der er kun nevnt den nye ektemannen fra 1763 og barna fra første ekteskap, Dorthe 39 år og Kari 28. Datteren Marthe f. 1737 må være død.

Hun giftet seg i Askøy 01.11.1764 med Peder Christensen Kjøkkelvik. Jeg har imidlertid ikke funnet spor etter dem verken i Askøy eller Bergen. Verken ved barnedåper eller dødsfall. Jeg tror jeg vil opprette et eget tema på dem.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.