Gå til innhold
Arkivverket

Edeberg, Gloppen / Bergen 1760-


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Ingeborg Hansdtr Wittrup frå Gloppen gifter seg same stad med Peter Edeberg i 1766. Dei får fleire born:

 

Marte Marie f.1769, mogeleg den same som får den uekte sonen Peter Andreas Rønne i Bergen i 1805 (han døyr som spebarn)

 

Klaus Kristian f. 1772, registrert som matros i Bergen 1792, utgår 1796 som forlist - det vil vel seie at han omkom i forliset - tenkjer eg.

 

Klaudia Katrine, f.og d. 1775.

 

Mikael Fredrik f.1777 - mogeleg den same som er tald som tenar i Bergen i 1815.

 

Peter Edeberg er på Eide i Gloppen i 1801 -

 

64 Enkemand eft. 1ste Ægteskab Demitteret underofficer, har pension

 

Han er aldri nemnt med patronym.

 

Er det nokon som har fleire opplysningar om Peter eller borna?

Ingeborg har eg dei opplysningane eg treng om - ho døydde i 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase.

 

Jeg har nok dessverre ingen opplysninger om denne Peter Edeberg. Jeg har rett nok en Peter Andersen Edenberg som var født i Bergen tidlig på 1715 og som trolig døde før 1742.Han var sønn av Anders Edenborg og Marie Pedersdtr. Sønderbog. Om Edbeberg og Edenberg har noen sammenheng vet jeg ikke.

 

Men jeg lurte på om Ingeborg Hansdtr. Wittrup var datter av Hans David Pedersen Wittrup og kona Claudia Cathrine Fisher? I så fall har du fødsel og dødsdato/pr på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ho er dotter etter desse. Ho er nok fødd ca 1738 (i 3-års lakuna som er i kyrkjebøkene då) - og eg har heller ikkje fune henne død, men skiftet i 1790 er etter salig Ingeborg, så då er ho nok død ikkje lenge før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje Mikael Fredrik som er nevnt som Frid Edenberg i Forlikskommisjonen i Bergen 1804, 27 år og fra Gloppen.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=berg1804&gardpostnr=3300&personpostnr=3300#nedre

 

Da er det nok han som gifter seg her 28.12.1800 i Nykirken i Bergen med Gunille Nielsdtr.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=16152&merk=16152#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forøvrig på FamilySearch at Peter og Ingeborg døpte en sønn Hans David 09.11.1766. Jeg regner med at du har kontroll på ham siden han ikke er nevnt i innlegg nr.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg denne akkurat sjølv, og leitar etter originalen for å dobbelsjekke alderen. Kan neppe ha fått barn i 1805 t.d. - dersom alderen er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ærlig, og det bør man jo, så hadde ikke jeg sett det siste innlegget til Grete. Jeg bruker litt lengre tid til å få de to hjernecellene jeg har til å samarbeide. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.