Gå til innhold
Arkivverket

Vielsen av Etatsråd Johan Hendrich Meincke


Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg kom over vielsen mellom Etatsråd Johan Hendrich Meincke og Ulrike Georgine Holck, men deres dato er ikke nevnt, annet at det står under dem Juulcopulat. (se vedlegg)

Betyr dette at de giftet seg på juleaften eller Juledag?

 

Noen har dem Gift 16 Desember, men jeg får ikke det helt til å rime med slik de er oppført i kirkeboken

 

Vedlegg (klikk for større):

post-1756-0-44188600-1351495192_thumb.jpg

Kilde: Garnisons, Sokkelund, København 1769-1815 Opslag 71

Nest nederst i listen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke den "H" var så mye likt slik det blir skrivet i de forskjellige navn, så den tok jeg ikke.

Syntes den var mere likt "J" i Jens enn H'ene i Heinrich

Men Mulig du har rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der bliver benyttet et lille h - ikke et stort H.

 

Hvis du kigger lidt rundt på siderne, vil du se, at udtrykket bliver brugt hele året.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i

Takk for å få dette oppklart

 

Forøvrig var det liten h i Henrich jeg siktet til, men ser ut som presten hadde 2 skrive måter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere

 

I den perioden man brukte gotisk skrift, så var ikke den gotiske skriften enerådende. Ved siden av ble det også brukt latinske bokstaver, og mange skrivere vekslet mellom disse to skrifttypene etter bestemte regler. Disse reglene tilsa at ordinær tekst skulle skrives med gotisk skrift. Personnavn ble derimot skulle skrives med latinske bokstaver. Det samme gjaldt f.ek.s fraser/sitater/fremmedord på latin, latinske språk og engelsk. I den grad regelen ble fulgt ved føring av kirkebøker, medførte dette selvsagt en stadig skifte av skrifttype i innføringene. Og dermed kan man få enda flere varianter av de de enkelte bokstaver enn i en ren gotisk tekst.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.